1

Onderwerp: balvorm Silverwood

Vanavond een poging gewaagd om hier een cake in te bakken
ellenscreativecakes.nl/components/com_virtuemart/show_image_in_imgtag.php?filename=resized%2FAlan_Silverwood__4a34cd549d1c6_90x90.jpg&newxsize=90&newysize=90&fileout=

Wie heeft er tips voor me:

- Ik heb het recept gebruikt dat er bij zat (225 gr bloem, 2 theelepels bakpoeder, 225gr suiker, 225 gr boter en 4 eieren)
- de oven op 200 graden  hete lucht, en na 20 minuten de bol gedraaid. (Er ontstond toen een oeps moment: het deeg liep er aan de onderkant uit)

ik had dus graag een geheel gevulde bol gehad :S O-) Dus laat de tips, ervaringen maar komen. Morgen weer een nieuwe poging!

Re: balvorm Silverwood

Bien heeft die volgens mij ook. Ze kijkt hier niet, dus als er niemand reageert zou ik haar even mailen ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

straks weer een poging. Nu maar eerst gaan slapen.

4

Soms kijk ik wel hoor ;)

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

5

nummer 2 is nog meer mislukt :S (15 min op 140/15 min op 155/ 15 min op 165 daarna de vorm omgedraaid en nog eens 15 min op 165)

Hij was nu niet rond en niet gaar met een gat in het midden :S Maar ik geef niet op. OOOOOIT gaat het me lukken!

Dus als nog iemand tips heeft....... heel graag!

6

Ik heb dezelfde bakvorm gekocht en als ik de handleiding lees, snap ik er echt niks van.
Wie heeft deze bakvorm ook en is het inmiddels gelukt?

7

oh jee...ik heb hem vandaag gekocht en was ook al aan het omrekenen. Nathalie, is het inmiddels gelukt?

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)

8 Laatst bewerkt door Kinke (10-11-2010 15:56)

ik zit even in 1 van de boeken van debby brown te kijken, zij geeft andere hoeveelheden voor een 2 liter bowl., nl. 315 gr. zelfrijzend bakmeel (self-raising flour) 155 gr. plain/all purpose flour (bloem?) 315 gr. boter/margarine en 315 gr. suiker., 5 eieren, baktijd 1 1/2 uur...

9

Ik heb 'm van Bien geleend voor de Bollywood stapel van afgelopen weekend. De balvorm heeft een inhoud van 1 liter, dus was ik eerst met het cakebeslag met 2 eieren begonnen, maar die was niet genoeg gevuld. Daarna een nieuwe poging gedaan, ik dacht met de dubbele hoeveelheid van 4 eieren. Dat beslag is meer dan in de onderste helft past (met 2 eieren was de onderste helft gevuld. Ook hier een oepsmomentje: het beslag was eruit gespoten tegen de ovenruit aan. Gelukkig niet heel erg veel: half uur gebakken, toen de beugel losgemaakt en de bol omgedraaid (gaatje naar beneden dus) en vervolgens nog een half uur gebakken: hij was perfect rond en gaar!

Groet, Jolanda

10

Jol, heb je dan zelf een mix gemaakt met bloem etc. of kant en klare mix? En hoeveel dan?

11 Laatst bewerkt door Jol321 (10-11-2010 22:20)

Ik heb zelf mix gemaakt. Ik heb het recept van Suuz aangehouden uit dit topic

topic over hoeveelheid cakebeslag van Jozien

250 gram boter, 250 gram suiker, 4 eitjes, 200 gram bloem en anderhalve theelepel zout, maar zoals ik al schreef was dit iets teveel, omdat het eruit spoot. Je zou 3/4 kunnen proberen?

Groet, Jolanda

12

Bedankt Jol, ik ga het morgen eens testen  :D

13

uhmmm...ik ben benieuwd. Heb mix gemaakt met de hoeveelheid zoals Jol hierboven aangeeft. (Ik heb een bolvorm van 2 liter) Hij was tot ongeveer een cm. onder de rand gevuld. (beslag zag er trouwens prachtig uit :)  ). Gelukkig was ik voorbereid door bovenstaande berichtjes van Nathalie want ik keerde de bol voorzichtig om en er kwam beslag uit, dus direct weer omgedraaid, spul weer goed op elkaar gezet en ik heb het nog maar een kwartiertje gebakken, toen omgedraaid en hopelijk is het nu goed. Da's wel een nadeel van zo'n dichte vorm, je kunt niet zien hoe het eruit ziet  :cool:

14

grrrr.....mislukt! Hetzelfde probleem als hierboven, gat in het midden, niet gaar binnenin. Poging nr. 2 volgt vandaag nog.

15

Balen! Ik had 'm de eerste keer gevuld tot aan de rand van de onderste helft, die werd "te klein", meer een ovaal. 2e keer gevuld met een grote toef , dus ver boven de rand. Dat was iets te veel van het goede maar niet echt teveel. Ik denk, dat als je een cm onder de rand zit, dat dit niet voldoende is. Ik las, dat het beslag van dit recept gemiddeld een cm of 2 rijst.

Groet, Jolanda

16

Ok....poging 2 staat in de oven, helaas niet met een 'toef' gevuld, maar wel tot de rand. :/  :cool:

17

zucht...weer mislukt. Deze keer geen gat erin maar toch niet helemaal gevuld. Er zit verbetering in ;) Dus inderdaad meer mix erin, een kleine toef erop denk ik. Wel laat ik hem veel langer bakken, als ik hem na 20 minuten zou omdraaien loopt de mix er door het gaatje uit.
Voor vandaag geef ik het in ieder geval op  :+