1

Onderwerp: scheef rijzende cupcakes

He Allemaal,

Wat een leuke site. Sinds kort ben ik helemaal verslaafd aan cc's bakken en decoreren. Denk dat ik in het begin een paar gelukstreffers heb gehad, want ik bak er niks meer van :s

Mijn ccs rijzen mooi, maar op het einde rijst het deeg zo dat het topje van de cc omhoog geduwd wordt en de cc dus helemaal scheef wordt.

Ik heb al geprobeerd ze regelmatig te draaien omdat ik dacht dat de hitte misschien niet helemaal gelijk is door de oven, maar van teveel draaien zakken ze in.

Ik heb verder al verschillende recepten, temperaturen en houders geprobeerd, maar het wil niet meer lukken.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe? Ik kan helaas geen foto toevoegen want mijn toestel is leeg :-(

Hopelijk weet iemand raad!

Groetjes Kelly

2

Re: scheef rijzende cupcakes

waarschijnlijk ligt dat aan je oven...
Op het werk heb ik dit probleem ook, thuis niet, met exact dezelfde recepten ect!
De oven op mn werk circuleerd te hard, waardoor hij de cc's als het ware één kant op trekt. Nu zet ik ze helemaal op de bodem van de oven (op t werk ;) ) en dan is het MINDER....
Ook ik heb halverwege keren, verschillende temparaturen ect gebrobeerd.. :s

ik blijf ook even meelezen voor als er iemand anders misschien nog tips ed heeft!

3

Bedankt, ga het zeker proberen op de bodem, hoopt dat het lukt!

4

Ik herken het wel. Ze krijgen het dakje dat ik mijn macarons eigenlijk toewens waarbij het vervolgens weer niet lukt :/

Na het bakken even kort een zware plaat op je bakvorm leggen en ze zijn weer recht ;-)

Groetjes Marlies

5

Hoi Marlies,

Hartelijk dank voor het meedenken!
Dit doe ik idd zoveel mogelijk, maar helemaal recht worden ze dan helaas niet meer. Aan de ene kant is het deeg namelijk dan tot net onder het randje van het papiertje en aan de andere kant net iets erover. Met een plaat krijg ik wel het stukje wat erover zit wat lager, maar dan is t nog steeds een beetje scheef. Ook moet ik soms zelfs aan een kant een stukje wegsnijden, omdat het zo raar blijft uitsteken, ook nadat ik de plak erop heb gelegd...

Groetjes Kelly

6

Hoi.

Ik heb gemerkt dat het scheef rijzen meer is bij een siliconen bakvorm. Bij een euh...wat is dat...metalen of aluminium bakvorm heb ik dit probleem niet gehad.
Dus of het nu daar aan ligt. Misschien idd in combinatie met je oven en de bakvorm. Effe puzzelen....

Groetjes,

Suzanne

7

thanks! Ik ga het zeker proberen met een metalen vorm dan!