1

Onderwerp: icing mislukt...:-((

Ik ben net gestart, had vandaag kleurstof bij mijn bakker gekregen (!) en heb geprobeert om icing te maken van poedersuiker en verse eiwit. De suiker heb ik gemalen in een keukenmachine om poedersuiker van te maken, het was wel poederig maar nog niet zo fijn als echte poedersuiker. Heb de eiwitten stijf geklopt met beetje citroensap en toen schep voor schep suiker toegevoegd. Het bleef een plakkerig geheel, wat niet hard wil worden nu ik het op de cupcakes heb gespoten. Ook het relief van het spuitmondje is helemaal weg, terwijl ik dat nou net zo leuk vond. Een paar smarties erop en mijn meiden vonden het heerlijk, mar ik zou toch graag willen weten hoe je een meer stevige icing krijgt die je mooi kunt spuiten, en die ook nog hard word. Suggesties?
bedankt,
Jettie

2

Re: icing mislukt...:-((

Volgens mij heb je echt wel poedersuiker nodig.
Eiwit eerst opkloppen zonder suiker tot het echt sneeuw is. Dan beetje per beetje poedersuiker bijvoegen, tot de icing net zo dik is dat hij in pieken blijft staan. Dan in aparte potjes kleuren. Als hij nog te slap is, kan je extra poedersuiker toevoegen. Als hij te dik is, een druppeltje water of citroensap.
Per eiwit kan je zelfs 150-200g poedersuiker toevoegen om echte dikke icing te bekomen!

3

Hoi Kristien,
Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik nog fijnere suiker had moeten hebben....toch maar echte poedersuiker kopen dan.......
En wellicht de eiwit nog langer opkloppen.
Bedankt voor je tip!!

4

Poedersuiker (het liefst nog suikerbakkerspoeder) is inderdaad een must en ik ben erg benieuwd wat voor kleurstof je van de bakker hebt gehad, vloeibare of gel/pasta. Heb je die er doorheen gedaan?

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

Ik heb vloeistof gekregen, is pasta beter?
Een dag later is de icing wel helemaal hard, en de kinderen vinden het lekker en leuk....

6

Vloeistof is te vloeibaar, dan trek je alles uit verhouding en krijg je slappe icing. Zeker als je eiwitten gebruikt, dat is ook al vloeibaar. Gel of pasta's zijn beter met icing (met fondant of marsepein ook).

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

oke bedankt!
Vandaag bij de makro geweest en daar hebben ze heel veel ingredienten!! :lol:  Was blij verrast, mixen, suikerbakkerpoeder en zelfs fondant en crisco is daar in voorraad!
Wellicht een tip voor andere taartenmaaksters...