1

Onderwerp: italian merinque buttercream

Ik houd helemaal niet van botercreme vulling, maar vandaag heb ik de italiaanse merinque botercreme gemaakt. Wat is dat lekker, daar kan niet veel tegenop. Afgekeken op you tube en de hoeveelheden van de swiss merinque gebruikt. Heerlijk!!!

2

Re: italian merinque buttercream

klinkt goed, heb je een linkje?  :D

3

Gewoon op you tube: italian merinque buttercream. ( ik ben niet zo goed in linkjes). Er wordt precies voor gedaan hoe het moet.

4

wat is dan het verschil tussen de italian en de swiss mbc? (heb het nog niet op you tube opgezocht hoor) maar ben wel benieuwd..

5

Bij Swiss verwarm je de eiwitten en suiker samen au bain marie. Bij italian klop je de eiwitten stijf en dan voeg je een gloeiend hete suikersiroop toe.

Groetjes, Elly

6

De suikersiroop wordt verwarmd tot 135-140 graden en dan bij de opgeklopte eiwitten gegoten, dus geen kans meer op salmonella, enz.

7

ga ook even kijken :lol:

Lieve groetjes van Nicole

8

Niet warmer dan 120 graden anders krijg je caramel.
Even testen met een suikerthermometer.

Trouwens, kans op salmonella is wel erg klein. 1:10.000 eieren kan besmet zijn.

Ik ben net bezig met de koksopleiding en we doen alles met eiwitten (veel lekkerder). Alleen met grote hoeveelheden (paneren van snitzels b.v.) gebruiken we gepasturseerde eiwitten. Anders moet we zoveel eidooiers weggooien.

life is uncertain, eat dessert first!

9

Je voegt een beetje water toe en dan krijg je dus siroop en geen caramel.

Ik maak mijn mbc altijd zo en lees nu dus pas dat het dan italian mbc heet. Het is in ieder geval ERG lekker en heel simpel om te maken.

10

Voor een italiaans schuim of meringue moet je de suiker koken tot het 'zachte bal stadium' oftewel 117-118°C en dan op de reeds opgeklopte eiwitten gieten terwijl de mixer draait.

11

roos schreef:

Je voegt een beetje water toe en dan krijg je dus siroop en geen caramel.

Maar bij 100 graden verdampt het water en als dat verdampt is wordt de suiker pas heter dan 100 graden. Dus dan heb je geen water meer en kan het gaan caramelliseren.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

12

yarrah schreef:

Niet warmer dan 120 graden anders krijg je caramel.
Even testen met een suikerthermometer.

Trouwens, kans op salmonella is wel erg klein. 1:10.000 eieren kan besmet zijn.

Als je weet hoeveel eieren er verkocht worden in Nederland zijn dat nog heel wat besmette eitjes.... Helaas overlijden er jaarlijks enkele tientallen mensen in Nederland aan de besmetting met Salmonella. Dus blijf voorzichtig, geef niets met rauw ei aan jonge kinderen, zwangeren en ouderen.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

13

In het filmpje had ze het over 121 graden Celsius als ik me niet vergis.
Zou het met een vleesthermometer ook willen? Die gaat toch 120 graden. die kan ik nl kopen voor zo'n 4 euro en een suikerthermometer is volgens mij wel ietsie duurder.

14

Kan je het ook maken met eiwitpoeder en water, dan heb je toch geen kans meer op salmonella.
Ik heb het nog nooit gemaakt nl.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

15

Ik maak het altijd met eiwitpoeder, dus 100% salmonella-vrij. Wat salmonella betreft, het is volgens mij sterk overroepen. Er sterven jaarlijks meer mensen aan de griep. Dan mag je ook geen spiegelei, tiramisu, chocolademousse, fruitmousses enz meer eten. Als je zwanger bent, dan zou ik natuurlijk altijd het zekere voor het onzekere nemen.

16

Volgens mij is er ook met vers eiwit geen gevaar, want de eiwitten worden verhit. Pas als je onverhit eiwit gebruikt (bijv bij royal icing) vormt het een risico.

Groetjes Karine

17

ik heb het net gemaakt, maar het is echt jakkie :s
Het plakt op m'n tong (en blijft dat doen) met een heel onaangename, muffe smaak. Heb het gemaakt met eiwitpoeder. Iemand enig idee hoe of wat??

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

18

Dat klinkt alsof er iets niet goed is gegaan. Meringue botercreme is zijdezacht en zoet en lekker.
Hoe heb je het gemaakt?

Groetjes, Elly

19

Carien schreef:

ik heb het net gemaakt, maar het is echt jakkie :s
Het plakt op m'n tong (en blijft dat doen) met een heel onaangename, muffe smaak. Heb het gemaakt met eiwitpoeder. Iemand enig idee hoe of wat??

Had je het eiwitpoeder aangemaakt voor gebruik, zodat het een soort van eiwitsubstantie kreeg? Was de houdbaarheidsdatum  niet per ongeluk verstreken?

Dit is wat mij zo te binnen schiet als mogelijke oorzaak.. Want inderdaad, plakken en een muffe smaak hoort niet :/

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

20

ik maak m met verse eiwitten! misschien dat eens proberen?

liefs marieke

21

met net gekocht poeder idd. Akire denkt dat ik de suiker ofwel te heet heb laten worden ofwel te lang heb gekookt. Ik heb 3 min aangehouden, zoals aangegeven stond en de suikerstroop was nog helder (heb geen thermometer :nooo )

Ik heb het zo gemaakt (hier van de site)
Italian Merengue buttercream
3 eiwitten van eiwitpoeder (5 gr eiwitpoeder en 30 ml water voor 1 eiwit.)
105 gr suiker
30 ml water
250 gr roomboter
ballongarde
Doe 84 gr suiker met het water in een steelpannetje. Roer dit ff door elkaar.
Zet het vuur iets hoger dan half en laten pruttelen.
Ondertussen de eiwitten eerst op een lage stand even loskloppen.
Daarna op de hoogste stand kloppen. Als het stijf is langzaam 20 gr suiker toevoegen.
Mijn suikerstroop was met een minuut of 3 wel klaar. Ik heb een druppel in koud water laten vallen om te testen. Het spul moet wel kleurloos blijven en net een balletje vormen als het in het water valt.
Als je eiwit goed stijf is en je suikersiroop klaar, giet dan terwijl de mixer draait, langzaam de siroop in je kom, tussen de klopper en de kom in.
Mixer zijn werk laten doen tot het mengsel afgekoeld is en voeg dan beetje bij beetje de boter de bij en mix nog even door tot het een egaal geheel is
Smaken kun je naar keuze toevoegen.
Dit is het filmpje op youtube van Warren Brown waar ik het vanaf gekeken heb:
http://www.youtube.com/watch?v=IxWmiHRTMz8

22

ik heb me ooit laten vertellen door een kok, dat de salmonella in het eigeel zou zitten???

Klopt dit uberhaupt wel dan?

Liefs Samantha

23

salmonella zit idd in geel, en dit maak je van wit :Y
Ik gebruik uit een potje, omdat we zelf kippen hebben en die leggen niet M-eieren, maar tussen M en S in en dat is dan zo'n gedoe :s met halve eieren enz

24

Ik werk nooit met halve eieren, dan maar een half eiwitje meer. Dat maakt met dit recept niet zoveel verschil.

25

Salmonella kan in het hele ei zitten!! Als de kip besmet is is het ei dat ook. Alleen komt het in Nl bijna nooit meer voor. (1 op tig1000 of zo) Door de hitte van de suikerstroop worden je eiwitten iig gaar, dus ook met verse eieren kan het.

Maar Carien: Als het muf smaakt moet een van je ingredienten niet goed (muf) geweest zijn. Of je kom of wat anders.  Want anders kan het niet.

If life gives you lemons, make lemoncurd.