1

Onderwerp: lekken appeltaart

Wie heeft ervaring met het bakken van een appeltaart in een 90 cm Smeg oven, type SNL90MFX7? Mijn taarten lukken niet zo geweldig als in mijn vorige 60 cm Atag oven. Ligt het aan de temperatuur? Ik bak ze op 160 graden. En wat doe ik aan het lekken op de onderste plaat? Omdat het verwarmingselement er heel dicht onder zit, verbrandt het leksel heel snel. Aluminiumfolie onderop helpt niet, verbrandt net zo snel.

2

Re: lekken appeltaart

Ik neem aan dat je een springvorm gebruikt waar het aan de onderkant dus begint te lekken?
Als je de pan met boter hebt ingevet dan helpt het als je er ook nog panneermeel overheen doet. Over de boter dus. Daarna de appeltaart erin maken.
Dit heeft mijn lekprobleem opgelost. Grootmoeders recept ;) 
Als je dit ook al gedaan hebt dan kan ik je niet helpen :nooo
Succes ermee!

3

Ik heb geen ervaring met jouw oven maar wel met lekkende appeltaarten. Ik gooi de appel altijd heel even in een hete wok voor ik het in de taart doe, dat scheelt al een hele hoop vocht. Ben nog wel op zoek naar de perfecte tip dus ik hou je topic ff in de gaten ;)

4

Ik heb inderdaag nog geen paneermeel gebruikt, ga ik nu dus wel doen. Bedankt voor de tip!

5

Ik had niet echt last van lekkende appeltaarten maar wel dat de bodem toch een beetje vochtig was. Nu doe ik er een schep custard doorheen. Het helpt en is ook nog lekker  :Y
Oh ja, welk deegrecept gebruik je?

6

Bij mij lekt het ook hoor. Met een schep custard door de appelschijfjes scheelt al, maar voor de zekerheid zet ik de vorm ook nog op een stuk alufolie wat ik omhoog vouw tegen de vorm.
Als het dan lekt, dan vangt de alu folie het op.

Wat bedoel je met "ze lukken niet geweldig"? Is de taart te donker, niet gaar, te gaar...

Ik bak mijn appeltaart meestal op 175 graden een uurtje (in een Atag-oven dan).

7 Laatst bewerkt door margreth (20-10-2010 10:46)

in de bakkerij deden wij altijd restjes gekruimelde cake of biscuit door de appels heen voor het vocht

liefs margreth, een enthousiaste beginner ;)

8

Ik maak al jaren appeltaarten en nog nooit heeft eentje een vochtige bodem o.i.d.

Ik gebruik altijd het volgende recept voor het deeg.

300 gr zelfrijzend bakmeel
1 ei
130 gr suiker
175 gr boter
snufje zout

Na het kneden het deeg goed koud laten worden in de koelkast. En dat heeft toch een reden. Te zachte boter wordt loperig als het in de oven komt. Daardoor is de kans op lekken erg groot.
De bakblik net onder het midden van de oven plaatsten.

Ik heb nog nooit problemen gehad.

Succes!!

life is uncertain, eat dessert first!

9

Ik doe door de appelvulling altijd wat custard en een fijn geknepen beschuit (dat je alleen kruimels hebt geen stukjes). En als je de appels hebt gewassen even goed nadrogen in een schone theedoek, maar dat doe je misschien al wel.

Ik heb geen ervaring met de oven die je hebt, dus helaas geen tips tegen het aanbranden van je leksel.

10

hier ook vaak een lekkende appeltaart, zal de volgende keer ook eens een schep custard poeder erdoor doen... kijken of die tip helpt  :D

Select, make, bake!

11

Bedankt voor al jullie tips. Morgen ga ik weer een nieuwe proberen, dit keer met custard erdoor en ook die tip van alufolie om de vorm lijkt me goed.
Groetjes, Jolande

12

Ik doe de geschilde en in stukjes gesneden appels altijd in eenkom met vel keukenpapier. Dan ook nog met keukenpapier deppen. Dat scheelt ook veel vocht!

Liefs, Zanoni

13

yarrah schreef:

Ik maak al jaren appeltaarten en nog nooit heeft eentje een vochtige bodem o.i.d.

Ik gebruik altijd het volgende recept voor het deeg.

300 gr zelfrijzend bakmeel
1 ei
130 gr suiker
175 gr boter
snufje zout

Na het kneden het deeg goed koud laten worden in de koelkast. En dat heeft toch een reden. Te zachte boter wordt loperig als het in de oven komt. Daardoor is de kans op lekken erg groot.
De bakblik net onder het midden van de oven plaatsten.

Ik heb nog nooit problemen gehad.

Succes!!

Mijn bodem is niet nat maar wel te zacht. Ik gebruik appeltaartmix. Ze hebben de samenstelling veranderd van deze mix waardoor het deeg geen stevige bal (was eerst wel) maar zachte bal wordt. Dit werkt idd niet fijn, te zacht. Ga jouw deegrecept proberen.

14

Tegen het vocht kun je op het deeg in de vorm ( dus voor je er het appelmengsel in doet ) een beetje droge griesmeel over de bodem strooien, dit neemt ook het vocht op.
Ik bak de appeltaart op het rooster en daaronder schuif ik het normale blik, dus 1 richel lager.wat tegen een zachte onderkant ook helpt is het bakblik niet op het rooster zetten maar op het gewone bakblik. Dit geleid de warmte beter, de plaat wordt nl ook erg warm.

Christine.

15 Laatst bewerkt door Danielle_mvs (23-10-2010 20:03)

Ik heb nog nooit last van lekkende appeltaarten gehad. Wel eens last gehad van overstroomde ovenschotels  :+

Ik maak het deeg ook altijd zelf.
Ik doe altijd wat verkruimelde amandelspijs over de bodem en ik gebruik een stevige appelsoort (goud-reinet vind ik veel te zuur) en rozijnen als vulling.

Bij ovenschotels wil ik nog wel eens onder het rooster een bakblik met een laagje water zetten.