1 Laatst bewerkt door BakingPrincess (18-10-2010 22:39)

Onderwerp: Hoe plak je de fondant/ marsepein op de taart?

Misschien is het al gevraagd en het zal ook wel een rare vraag zijn, maar ik krijg verschillende antwoorden als ik op google zoek met wat voor een tussenlaag iemand fondant of marsepein op de taart "plakt".
De een zegt botercreme, maar een ander heeft het weer over royal icing.
Waar mee werken jullie het liefst?

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar wil het graag eens doen.
Mijn eerste taart was bekleed met chocoladeganache en de tweede met botercreme (opgewarmd in de magnetron zodat de suiker lekker hard werd) met daarover kokos.

Alvast bedankt voor jullie tips.

Love to Bake for others, but can't resist to taste.

Re: Hoe plak je de fondant/ marsepein op de taart?

Hoi hoi, tja zoals je al zegt zijn er ook zoveel manieren om je taart te bekleden. Wanneer je dit wilt doen met fondant of marsepein kan je verschillende onderlagen gebruiken.
Botercreme is de meest gangbare, 1:1. Voor dijkjes en afsmeren zo krijg je je taartje wat strakker, tip: smeer af, zet een mes in een glas heet water en strijk daarmee af, taartje even in de koeling om op te stiijven en marsepein/ fondant erover.

is je taartje echter al mooi strak en heb je geen dikke laag vulling ertussen of bijv geenvulling kan jeje biscuit/ cake ook afsmeren met gezeefde jam/ chocopasta/ fluff.

Je marsepein/ fondant deco. Opplakken kan je dan weer doen met icing of met een tylose/wateroplossing,of nog gemakkelijker met een theelepel poedersuiker en een halve theelepel water, met dit papje plakt ook alles vast.

Misschien als je je zoekactie verandert in: hoe taart bekleden dat je nog meer tips kan vinden

in ieder geval heel veel bakplezier en veel suc6

3 Laatst bewerkt door BakingPrincess (18-10-2010 23:18)

Thx, goeie tips, zeker van die dijkjes! En dat van die gezeefde jam, dat lijkt me erg lekker.
En ja je hebt gelijk. Maar ik wist even niet hoe ik het moest omschrijven. Het gaat me vooral om de "bekleding" van de taart, en niet om hoe je versieringen van marsepein erop moet doen, dat had ik al gelezen in de vele tips die hier op het forum staan.
Maar heel erg bedankt.

Ps. wat is tylose precies en waar kan je dat kopen? Had begrepen dat als je er teveel van gebruikt je marsepein er niet echt lekkerder op wordt.

Love to Bake for others, but can't resist to taste.

FAQ lezenis de enige tip die ik je kan geven....

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Hoi Love to bake,

Heb even het volgende voor je geknipt:
JEM Petal Powder tylose wordt gebruikt om fondant harder en steviger te laten worden. Verpakt in afsluitbaar stevig kunststof potje.

Bewerking: 2 theelepels tylose op 500 gram marsepein of fondant. Poeder erdoor kneden en laat minimaal 2 uur rusten, luchtdicht verpakt. Hierna is het nog prima kneedbaar, perfect te vormen en het wordt steviger na modeleren. Het verkregen mengsel met fondant wordt ook wel "modeling paste" genoemd.

Perfect voor figuurtjes, bloemen waarvan de randjes moeten opstaan of bijvoorbeeld om letters of cijfers na uitharden rechtop neer te zetten op je taart! Inhoud 55 gram. Allergenen: Glutenvrij

Tip: U kunt ook eetbare lijm zelf maken, door wat tylose met water te vermengen, deze substantie dient wel minstens 1 uur te rusten voordat u het kunt gebruiken. De zelfgemaakte lijm is wel minder lang houdbaar.

Je kan het bestellen bij bijvoorbeeld:
De leukstetaarteshop in Wormer:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=2833
Dit is de link naar de wegsite en meteen ook naar de Tylose toe.

Suc6 en als je vragen hebt mail maar,
Domme vragen bestaan niet!!!

groetjes Jantien