1

Onderwerp: Retestrak, een kwestie van oefenen of????

Ik heb vanmiddag weer een taartje gemaakt (m'n achtste of negende) en ik ben nogal een perfectionist  :+
Ik vraag me nu dus af......retestrak bekleden, is het een kwestie van ervaring of kun je het ook in een workshop leren? Dus de puntjes op de i... :D

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)

2

Re: Retestrak, een kwestie van oefenen of????

Beide, eigenlijk :)
Veel oefenen helpt, maar een workshop voor handige tips kan soms ook nèt dat duwtje zijn.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3 Laatst bewerkt door djehr (17-10-2010 16:12)

:Y

Ik heb inmiddels geleerd dat het strak krijgen van je taart ook afhangt van de basis waarop je bekleed. Dus goed afsmeren (lees: strak maar niet persé dik) van je taartje met botercrème. Vervolgens goed op laten stijven en voor het bekleden nogmaals strak strijken met een warm mes. Sinds ik dat doe worden mijn taartjes al een stuk strakker  :Y

oh ja..en goed smootheren!

4

Maar zijn er dan workshops waarbij je dat leert? Ik heb bijvoorbeeld wel een basisworkshop gedaan, maar dan ben je al blij dat je de lap marsepein over je taart krijgt  :D
Wie geven dan workshops voor de puntjes op de i?

5

Kinke schreef:

Maar zijn er dan workshops waarbij je dat leert? Ik heb bijvoorbeeld wel een basisworkshop gedaan, maar dan ben je al blij dat je de lap marsepein over je taart krijgt  :D

Nou persoonlijk vind ik dat soort dingen wel bij een basisworkshop horen  :Y Daar zouden ze je deze dingen wel moeten leren en moeten vertellen.

Veel liefs Rafaëla

6

In de praktijk is daar volgens mij niet echt tijd voor.

7

Volgens mij is er bij workshops vaak geen tijd (of misschien ruimte?) om de taart na het afsmeren in de koelkast te zetten, ik heb het in elk geval nog niet op een workshop gedaan. En bij mij maakt dat wel helemaal het verschil: goed afsmeren met botercrème 1:1 (heb een poosje meringue bc geprobeerd, is veel lekkerder, maar hardt minder uit met dus een minder strak resultaat), poos in koelkast, dan bijwerken met warm mes, eventueel nog wat bijstuccen en dan bekleden.

8

ah, dan ga ik dat ook eens proberen, ik gebruik nl. ook altijd merengue botercreme.

9

Zette mijn taarten na het afsmeren voorheen ook niet in de koelkast, maar sinds ik dat doe worden ze idd wel een stuk strakker. Was voor mij DE tip!
De botercreme doet natuurlijk ook veel, merengue is idd een stuk zachter.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

10

Rafaela schreef:
Kinke schreef:

Nou persoonlijk vind ik dat soort dingen wel bij een basisworkshop horen  :Y Daar zouden ze je deze dingen wel moeten leren en moeten vertellen.

ik denk dat het een verschil is tussen wie de workshop geeft, iemand die net vorige week haar eerste taart gebakken heeft, of iemand die zelf al tijden bakt en weet hoe ze het strak moet krijgen.....

Groetjes, Dorothea.

11

mag ik vragen welke botercreme recepte jullie dan wel gebruike?

12 Laatst bewerkt door Suikertaartjes-Suuz (19-10-2010 10:57)

Het is net als met autorijden.
Tijdens de lessen leer je hoe het moet, waar je op moet letten en er wordt een gedegen basis gelegd. Daarna leer je pas echt rijden, als je zelf aan de slag gaat.
Hetzelfde geldt voor wat je op workshops leert.

Edit:
Ik gebruik crusting bc, volgens het recept van de wilton site met shortening.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

13

Ik gebruik 3 pakjes roomboter, 200 gram poedersuiker en een pakje aangemaakte BBR van dr Oetker.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

14

djehr schreef:

dat is iets waar ik wel een workshop bij kan gebruiken :s  :s
ik heb die dingen liggen maar gebruik ze niet....
als ik het probeer dan lijkt het wel of het eraan blijft plakken..
snap er niks van

Groetjes, Franka

15

Freya schreef:

Volgens mij is er bij workshops vaak geen tijd (of misschien ruimte?) om de taart na het afsmeren in de koelkast te zetten, ik heb het in elk geval nog niet op een workshop gedaan. En bij mij maakt dat wel helemaal het verschil: goed afsmeren met botercrème 1:1 (heb een poosje meringue bc geprobeerd, is veel lekkerder, maar hardt minder uit met dus een minder strak resultaat), poos in koelkast, dan bijwerken met warm mes, eventueel nog wat bijstuccen en dan bekleden.

Ik kan me goed voorstellen dat er tijdens de workshop niet de mogelijkheid is om alle taarten in de ijskast te zetten, dat doe ik tijdens mijn workshop ook niet. Maar ik vertel het er wel allemaal bij  :Y Dan weten ze het in ieder geval als ze thuis gaan bakken ;) Dat het niet mogelijk is om uit te voeren tijdens een workshop wil niet zeggen dat ze je de basisdingen niet hoeven te vertellen ;)

Veel liefs Rafaëla

16

Fibi schreef:
djehr schreef:

dat is iets waar ik wel een workshop bij kan gebruiken :s  :s
ik heb die dingen liggen maar gebruik ze niet....
als ik het probeer dan lijkt het wel of het eraan blijft plakken..
snap er niks van

is mijn fondant dan te warm ofzo?
ik kan namelijk niet echt rondjes maken, het lijkt net of ie blijft 'steken'.

ben benieuwd of iemand mij dat kan vertellen

Groetjes, Franka

17

Soms, als je marsepein of fondant te plakkerig is (ik heb het vaak bij warm of vochtig weer) kan je smoother inderdaad blijven haperen. En dan wordt smootheren doodeng, want je trekt zo een scheur in je bekleding.

Wat ik in dat geval altijd doe is mijn smoothers licht door een bergje poedersuiker halen, heel goed weer afkloppen om geen poedersuiker op de bekleding te krijgen en dan gaat het weer als een tierelier.

18

Rafaela schreef:
Freya schreef:

Ik kan me goed voorstellen dat er tijdens de workshop niet de mogelijkheid is om alle taarten in de ijskast te zetten, dat doe ik tijdens mijn workshop ook niet. Maar ik vertel het er wel allemaal bij  :Y Dan weten ze het in ieder geval als ze thuis gaan bakken ;) Dat het niet mogelijk is om uit te voeren tijdens een workshop wil niet zeggen dat ze je de basisdingen niet hoeven te vertellen ;)

dat doe ik inderdaad ook zo, als je de taart eerst twee uur moet koelen gaan ze wwel erg laat naar huis :lol:
Maar ik gebruik ook altijd smoothers tijdens de workshop

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage