1

Onderwerp: Stapelen vraagje

Even een vraagje over het stapelen van taarten. Ik heb hier op de site meerdere keren gelezen (en ik heb het ook gehoord van andere baksters) dat ze bij het stapelen geen dowels (of hoe je het ook schrijft :/ ) gebruiken, maar chocolade stokjes van de AH. Nu ben ik vandaag naar de AH geweest en ik dacht...gelijk maar even kijken voor die stokjes. Maar ik zag meerdere stokjes, dus welke zijn het nu? Ik zag van die excellent stokjes met verschillende vullingen bij de chocolade afdeling (mijn favoriete afdeling by the way :9 ) en ik zag bij de koekjes van die dunne stokjes met chocolade eroverheen. Deze laatste leken me niet erg stevig, maar ik kan me vergissen. En die gevulde excellent stokjes waren een beetje kort.
Wie helpt mij aan de goede stokjes? Ik wil namelijk begin november voor het eerst gaan stapelen voor mijn verjaardagstaart.

Groetjes Bianca

Re: Stapelen vraagje

Ik zou alleen dowels gebruiken hoor.
Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn, maar eetbare dowels zijn altijd een risico i.v.m. smelten e.d.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

Ik begrijp het risico, maar ben een beetje bang dat een kind evt. z'n tanden breekt aan zo'n dowel.
Daarom wil ik het toch proberen met eetbare dowels.
En smelten zal ie wel niet in november toch?

Groetjes Bianca

4

Ik heb laatst van die Cadbury chocoladestokjes (bij xenos vandaan) gebruikt als dowels. Ging prima!
Maar als je wel gewone dowels gebruikt, dan moeten ze er gewoon uitgehaald worden voor het aansnijden van de taart. Ook geen kans op brekende tanden! ;)

5

ik wil kitkat gebruiken.....dat heb ik ook ergens hier gelezen...zal toch niet smelten?? heb ik 6 november nodig....de taarten staan dan in mijn bijkeuken....die is koud, maar niet zo koud als de koelkast. :o

Groetjes Christa!

6

Smelten kan ook door vocht in de taart. Dus als je echt zeker wilt zijn van je zaak, zou ik dan sowieso geen hele natte vulling gebruiken.

Het is heel persoonlijk, sommige mensen gebruiken niks anders dan eetbare dowels, en sommige mensen doen het juist nooit!

Ik zou het er idd wel op wagen, al moet je bij kitkat wel ff in de gaten houden dat je de schuine hoekjes eraf snijdt!

7

Ik heb tot nu toen Kitkats en langnekken van Verkade als dowels gebruikt.
Geen problemen gehad, twee stapeltaarten waren gevuld met veschillende smaken bcm en één met monatoetjes. Vind het vriendelijker dan die houten stokken, maar ik heb nooit meer dan drie lagen gemaakt.

8

ik wil de taarten vullen met BBR, jam en saromatoetje(poeder), alles met slagroom. ik doe in de slagroom klopfix....gewoon voor de zekerheid.

Groetjes Christa!

tsja zowel slagroom als bbr zijn beiden vrij nat, dus ik zou net als suuz niet kiezen voor chocosticks oid.

en als jouw bijkeuken niet zo koud is als je koelkast, heb je grote kans dat je vullingen bederven....

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

10

dat zou ik idd ook niet doen, slagroom en bbr buiten de koelkast!  :nooo

11

oeps.....uh... :o  :o  het is daar koud...10 graden ofzo. dat is zeker te warm??

moet het toch maar in de koelkast.... hoe zit het dan met me fondant? gaat dat niet smelten als het uit de koelkast komt?

Groetjes Christa!

12

Ik weet dat in de winkel gekoelde producten max 7 graden mogen zijn (sommige zelfs maar 4! maar dat gaat geloof ik alleen over kip en vis als ik het goed heb) dus 10 graden lijkt me niet koud genoeg...

Fondant moet goed gaan, zou wel je koelkast zo 'warm' mogelijk zetten zodat de overgang niet zo groot is, anders kan ie wel gaan zweten!

13

Ik ga ook alleeen voor houten dowels. Wil ook het risico niet nemen dat de stapel in gaat storten  :s

zoldertje schreef:

Ik heb laatst van die Cadbury chocoladestokjes (bij xenos vandaan) gebruikt als dowels. Ging prima!
Maar als je wel gewone dowels gebruikt, dan moeten ze er gewoon uitgehaald worden voor het aansnijden van de taart. Ook geen kans op brekende tanden! ;)

Ehh eruit halen voor het aansnijden van de taart...die snap ik niet helemaal. Haal je dan de stapels van elkaar af om de dowels eruit te halen???

Groetjes Bianca

15

Alysha schreef:
zoldertje schreef:

Ehh eruit halen voor het aansnijden van de taart...die snap ik niet helemaal. Haal je dan de stapels van elkaar af om de dowels eruit te halen???

je snijdt de bovenste taart aan en op, dan haal je het taartkarton of -board weg, je trekt de dowels eruit en dan snij je de taart aan.
Zoldertje bedoelt, dat je natuurlijk niet de dowels serveert bij het stukje taart, je haalt ze eruit voordat je begint met snijden, eventueel kun je ze nog natellen oid, maar je ziet ze gewoon zitten als de laag erboven eraf is.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Nu snap ik het! Alleen ben ik van plan twee verschillende taarten en vullingen op elkaar te stapelen zodat iedereen kan kiezen wat ie wil. Dan gaat deze manier niet op. Vandaar dat ik op zoek was naar eetbare dowels.

Groetjes Bianca

17

je moet hoe dan ook toch eerst de bovenste taart snijden..? je kunt moeilijk uit de bovenste taart een stukje snijden en dan een stel stukken uit de onderste lijkt mij!

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

18

Ik zou ze dan gewoon van elkaar afhalen, en naast elkaar zetten.
Weet niet hoe je het anders wou doen, maar hoe dan ook kun je de stokjes eruit halen voordat je het stukje taart serveert!

19

Rabbeltje schreef:

je moet hoe dan ook toch eerst de bovenste taart snijden..? je kunt moeilijk uit de bovenste taart een stukje snijden en dan een stel stukken uit de onderste lijkt mij!

haha grappig, het lukt nl wel als het niet teveel stukken uit de onderste gesneden worden. Heb het met mijn verjaardagstaart ook gedaan op een gegeven moment had ik gewoon een halve stapeltaart

Groetjes Nathalie

natje85 schreef:
Rabbeltje schreef:

haha grappig, het lukt nl wel als het niet teveel stukken uit de onderste gesneden worden. Heb het met mijn verjaardagstaart ook gedaan op een gegeven moment had ik gewoon een halve stapeltaart

Dat idee had ik eigenlijk ook, maar ik heb er nog geen ervaring mee. Ik kan ze altijd later nog van elkaar af halen toch?! Ik kijk wel hoe het gaat.

Groetjes Bianca

21

Alysha schreef:
natje85 schreef:
Rabbeltje schreef:

Dat idee had ik eigenlijk ook, maar ik heb er nog geen ervaring mee. Ik kan ze altijd later nog van elkaar af halen toch?! Ik kijk wel hoe het gaat.

ik geloof best dat het voor een paar stukken gaat, maar als een hele bups mensen uit de onderste taart wil krijg je volgens mij toch wel een probleem op een gegeven moment ;)

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."