1

Onderwerp: beslag in de bakvorm doen en bakvraagje

Hoi,

Ik heb 2 vraagjes. Als ik het beslag in de bakvorm doe, moet ik het dan nog een soort van glad maken? Ik weet dat je dan niet te hard moet duwen ivm de lucht in het beslag, maar als ik het niet met bijv een lepel gladder maak dan is hij aan de zijkant een stuk minder gevuld dan in het midden. Ben benieuwd hoe jullie gelijkmatig een bakvorm vullen.

Vraagje 2: ik heb net een biscuit gebakken van 22,5cm. Eerst 35min op 130 graden en daarna nog 10 min op 160 graden. Die laatste 10 min is hij bol geworden aan de bovenkant terwijl hij daarvoor dus mooi 'plat' was aan de bovenkant. Heb ik iets fout gedaan? Ik heb geen gradenstand die tussen de 130 en 160 in zit. Heb een combimagnetron. Hopelijk hebben jullie wat tips.

Bedankt alvast!!!

2

Re: beslag in de bakvorm doen en bakvraagje

Vraag 1: ik strijk het beslag wel altijd glad, zodat het gelijkmatig verdeeld is.

Vraag 2: lijkt me lucht in de bol, heb daar geen tips voor.
Je kunt dat losse "vel" er wel afsnijden en anders lijkt het me wel goed te komen, omdat je hem toch op zijn kop neerzet.

3

klopt, heb net ontdekt dat het idd lucht is. Er zat namelijk niets onder. Een soort van blaar, alleen dan van deeg.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik nog steeds moeite heb met het kijken of hij wel of niet gaar is.....

4

Ik giet mijn biscuit beslag gewoon in de vorm en doe er dan verder niets meer mee (behalve in de oven zetten).

Qua gaar: ik hou de aangegeven baktijd aan, dan steek ik er een lange sate prikker in om te kijken of ie gaar is (dan plakt er niks aan de prikker). En ik druk even voorzichtig op het biscuit om te kijken of ie een beetje veert.

Als dat naar mijn zin is gaat ie de oven uit. Tot op heden was alles gaar. :)

~ Never waste a good crisis... ~

Jultie schreef:

En ik druk even voorzichtig op het biscuit om te kijken of ie een beetje veert.

en als er dus een 'blaar met lucht'op zit, veert ie niet terug en is dus nog net gaar :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs