1

Onderwerp: Blanda 12 cm en 20 cm

Hallo allemaal,

Ik wil dus gaan bakken in de blanda 12 cm en de 20 cm, alleen ik lees verschillende hoeveelheden van de totale hoeveelheid van de biscuit mix per boltaartje.

En dat de inhoudt van de tabel ook eigenlijk te weinig is.

Hoeveel van alles wordt er nou precies gebruikt voor een blanda 12 cm en een blanda 20 cm en,

ik heb dus een combi hetelucht oven en
dan bijv 150 g of 175 graden ik heb niet er tussen in dan kan ik zeker het beste op de 150 bakken ong een half uurtje en blijven controleren of nog even een paar minuten op 175 graden.

Ik zou graag wat tips en advies willen van de meer ervaren baksters.

Alvast bedankt!!  :)

Groetjes Marijke

2

Re: Blanda 12 cm en 20 cm

Hoi,

Ik kan alleen spreken over de 12 cm blanda. De hoeveelheden die hiernaast in de tabel staan, zijn precies goed.

Ik heb geen heteluchtoven, dus daar kan ik je niet verder mee helpen.

Succes!

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

3

Ik heb wel hetelucht maar die kan op allerlei graden :+

Maar ik bak mijn taarten altijd op 150 graden ;) . Ik zou hem niet doordraaien naar 185 graden op het einde :nooo .
En ook ik vind de hoeveelheden voor de blanda (en alle andere taarten) in de tabellen prima. Maar mocht je twijfelen (bij het vullen onder de 2/3 blijven) dan kan je altijd nog wat erbij doen voor het bakken.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Hoi Petra en Ottolien,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik zat nl te twijfelen over de hoeveelheid omdat sommige hier meer nemen van de biscuitmix nl. 65 gr ipv 50 gr wat in de tabel staat en van de rest dus ook wat meer omdat hij schijnbaar niet helemaal tot boven aan kwam.

Maar ik heb zelf ook de tabel gebruikt voor een ronde springvorm van 28 cm en eerst was hij maar tot 5 cm gekomen, maar dat kwam waarschijnlijk omdat de gardekop van mijn net nieuw gekochte keukenmachine toen afbrak.

Later heb ik een nieuwe kop gekregen en toen dacht ik van ik neem voor de 28 cm het beslag van een 30 cm toen kwam het er dus boven uit maar het is goed gegaan en niet er over heen gegaan.

Mijn hetelucht gaat tot 250 graden en kan iedere keer verhoogd worden per 25 graden.
Ik zal dan op 150 graden bakken.

Bedankt!!

Groetjes Marijke

5

Marijke1981 schreef:

Hoi Petra en Ottolien,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik zat nl te twijfelen over de hoeveelheid omdat sommige hier meer nemen van de biscuitmix nl. 65 gr ipv 50 gr wat in de tabel staat en van de rest dus ook wat meer omdat hij schijnbaar niet helemaal tot boven aan kwam.

Maar ik heb zelf ook de tabel gebruikt voor een ronde springvorm van 28 cm en eerst was hij maar tot 5 cm gekomen, maar dat kwam waarschijnlijk omdat de gardekop van mijn net nieuw gekochte keukenmachine toen afbrak.

Later heb ik een nieuwe kop gekregen en toen dacht ik van ik neem voor de 28 cm het beslag van een 30 cm toen kwam het er dus boven uit maar het is goed gegaan en niet er over heen gegaan.

Mijn hetelucht gaat tot 250 graden en kan iedere keer verhoogd worden per 25 graden.
Ik zal dan op 150 graden bakken.

Bedankt!!

Je moet er even rekening mee houden dat de tabellen van hiernaast voor een vorm zijn van 7 cm hoog. Die van mij zijn 7,5 cm hoog en daarvoor gebruik ik de tabellen van felicitaartjes.nl  Maar de blanda, tja het lijkt weinig, maar het klopt wel!

Groetjes, Petra

6

Hoi Petra,

Ja dat wist ik al, ik had ook al gekeken op de website felicitaartjes, maar dan heb jij zeker de bakvormen van wilton of maakt dat niks uit.

Ik heb zelf nu nog geen vormen van Wilton of PME of maakt het niet uit wat voor een bakvorm je hebt volgens hun schema.

Ik heb mijn bakvormen gemeten en die waren 7 cm hoog ik zal het maar voor de zekerheid even na meten.

Dus dan is wat sommige gebruiken voor de blanda 12 de 65 gram en de rest aangepast dus teveel.

Ik ga het gewoon proberen dan merk ik het wel. :)

Groetjes Marijke

7

Marijke1981 schreef:

Hoi Petra,

Ja dat wist ik al, ik had ook al gekeken op de website felicitaartjes, maar dan heb jij zeker de bakvormen van wilton of maakt dat niks uit.

Ik heb zelf nu nog geen vormen van Wilton of PME of maakt het niet uit wat voor een bakvorm je hebt volgens hun schema.

Ik heb mijn bakvormen gemeten en die waren 7 cm hoog ik zal het maar voor de zekerheid even na meten.

Dus dan is wat sommige gebruiken voor de blanda 12 de 65 gram en de rest aangepast dus teveel.

Ik ga het gewoon proberen dan merk ik het wel. :)

Ik heb die van PME, maar het maakt niet uit hoor welke je hebt, het gaat alleen om de hoogte.

Je kunt het idd het beste gewoon uitproberen, net als met de graden van je oven. Ik bakte eerst te heet en begin nu gewoon lager, dit hangt allemaal van je oven af.

Succes en ik ben benieuwd!

Groetjes, Petra

8

Ik heb de ervaring dat de verhouding van de 20cm blanda hier in de tabel teveel is! Hij stroomde elke keer over!
Ik gebruik nu ipv 270 gram mix + 5 eieren, 245 gram + 4 eieren, en nu gaat t goed! Voor de 12 cm blanda klopt de verhouding trouwens wel :)