Onderwerp: Help- beginnen met een taart maken

Hallo,
Ik bedacht me een tijdje geleden, ik ga eens een leuke versierde taart maken. Dus ging ik rond kijken op internet en kwam ik op deze leuke site.
Ik heb de site van voor tot achter gelezen  maar nou weet ik nog niet precies hoe ik het moet gaan doen.

Ik had bedacht om een bodem te maken van normale cake en chocolade cake. Hoe ik die moet maken dat weet ik wel. maar zo dat het op elkaar blijft zitten kan je het beste een soort van vulling er tussen te doen, ik dacht meer aan kersen kan dat?
Daarna wil ik er natuurlijk er een leuk kleurtje. Wat kan ik als beginner dan het beste gebruiken marsepein of fondant? en wat kan je het handigst  gebruiken voor de kleur.

Hoe lang ben je ongeveer bezig met het bereiden van de marsepein of fondant?

Alvast bedank

Groetjes Nina

2

Re: Help- beginnen met een taart maken

Zelf vind ik cake nogal zwaar. Als je er kersenvulling door wil doen zou ik kersenvlaaivulling gebruiken. Voordat je de masepein of fondant erop doet smeer je de taart eerst af met botercreme 1:1 (bv 200 gram roomboter+200 gram poedersuiker, dit minimaal 10 minuten mixen). Om de marsepein/fondant te kleuren gebruik je kleurgel (te koop bij de webshop).
Bedoel je met 'hoe lang je bezig bent' met marsepein/fondant kleuren of maken?
Via de zoekfunctie kun je heel veel vinden. Ik zag de eerste keren door de bomen het bos niet meer  :lol:

3

Misschien is het handig om de faq te lezen, hier staan al veel antwoorden op je vragen

http://www.deleukstetaarten.nl/faq

4

Welkom op het forum. Ik heb even je titel wat meer inhoud gegeven :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Bedankt voor jullie reactie's.
Ik ben er achter gekomen dat ik het beste 2 dagen van te voren kan beginnen.
Cake blijft redelijk lang goed toch. dus als ik de cake woensdag middag maak, donderdag in elkaar zet, dan smaakt het vrijdag vast en zeker nog wel?

kan ik woensdag ook al de fondant maken zodat de kleur mooi is en hij in de koelkast mooi hard kan worden?

ik kan niet wachten om te beginnen

6

fondant maken, als in helemaal zelf maken? of kleuren?
en nooooooit in de koeling doen!
tenzij je een beklede taart hebt die je in de koeling moet bewaren
fondant en marsepein gaan zweten in de koeling en dat wil je liever niet ;)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

fondant helemaal zelf maken en kleuren(A)

Oke bedankt voor de informatie:)

Haai,,

Ik heb vorige week de taart gemaakt. het was erg leuk om te doen maar ben er erg lang mee bezig geweest.

Alleen was de eerste keer fondant mislukt dus die heb ik nog een keer moeten maken(gelukkig had ik alles op een ruime voorraad) de tweede keer was hij wel gelukt. flink moeten kneeen volgende dag spierpijn in de armen.
toen een mooi kleurtje er bij.
Ik had hem uitgerold maar dacht nee dat is niet goed ik doe het nog een keer. Dat had ik dus nooit moeten doen, ik vouwde hem in elkaar en toen begon hij overal te scheuren en ik kreeg er geen mooie egale bal van. Komt dat door de bloem die ik op de tafel had gelegd zodat hij niet bleef plakken.
ik heb van alles geprobeerd wat water er bij warm gemaakt niks. Ik was ondertussen flink aan het stressen want het was al half 9 savonds en ik had om half 10 feest.
nou voor de laatste keer uitgerold en hem er overheen gelegd. Hij had de boven kant bedekt en een klein deel van de zijkant. het was geen gezicht, mijn moeder heel lief met de fondant die niet mee wilden rollen stipjes van gemaakt en er opgeplakt. om de lelijke kant te verbloemen had ik botercreme gemaakt met een kleurtje en die op de niet bedekte kanten gespoten.
Hij zag er niet uit dus vandaar geen foto.

Hebben jullie wat tips voor mij voor de volgende taart?

Groetjes

9

geen bloem gebruiken met uitrollen!! poedersuiker, maizena of crisco.

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

10

Ohhhh, het is inderdaad niet zo fijn om zo te beginnen.Maar troost je, iedereen moet er in het begin aan geloven.
Zelf heb je de lat volgens mij wel heel hoog gelegd voor jezelf, door ook nog zelf fondant te maken...Ik heb dat nooit gedurfd, bestel altijd meteen klaargemaakte uit de webshop.En als ik een apart kleurtje wil, dan kleur ik wel bij.
Om uit te rollen, gebruik ik altijd poedersuiker, dat werkt bij mij wel altijd fijn.Ik weet niet of blom zo een goed idee is? Zou alles droger kunnen maken lijkt mij.
Maizena kan ook, dat gebruik ik weleens als ik kleine stukjes uitrol om bijvoorbeeld figuurtjes uit te steken.
Wat ook helpt, veel kijken naar "how-to" filmpjes op internet, via youtube vind je aardig wat, als je zoekt op "fondant cake".
En wat ik zelf deed toen ik pas begon, was taartjes voor mezelf maken, zonder deadline, waardoor je ook niet gestressed raakt als het niet op tijd af is.Dan kan je lekker rustig oefenen en prutsen  ;) Maar vooral niet opgeven, blijven doen, oefenen en veel kijken van anderen en vragen,....En misschien een workshopje doen eens?
Dit forum heeft mij ook aardig geholpen, er staan ook veel how-to's en tips, dus vooral veel zoeken en gewoon DOEN!
Succes ermee !!!En veel plezier he!

11

Ik werk niet met fondant. Wel met marsepein. Maar zelf marsepein maken? Nee, daar begin ik niet aan. Ik denk ook dat je de lat daarmee wel hoog gelegd hebt voor jezelf. Wanneer je een taart gaat bekleden moet de lap 1x doorsnee + 2x de hoogte zijn. Daarmee bedek je de hele taart.
En idd, veel lezen en kijken op het forum. Uren heb ik achter de pc gezeten voordat ik mijn eerst taart ging maken. En nog steeds  ;) .
Veel succes!