1

Onderwerp: Bloem op fondant

Ik heb misschien een beetje rare vraag, ben dan ook nog pas kort bezig met bakken, maar als ik klaar ben met een taart zit het fondant helemaal onder de bloem, met een kwastje krijg ik dat er niet af. Hoe doen jullie dan, smeren jullie er nog iets overheen ofzo?

2

Re: Bloem op fondant

Hoe komt de bloem dan op je fondant?
Stel dat je uitrolt op bloem, dan nog moet het op de onderkant zitten en niet op de bovenkant. Zelf rol ik uit op een groot placemat (ikea) en doe niets met bloem/poedersuiker. Misschien dat je dat een keer kan proberen....suc6

Enkel met het hart kan men goed zien,
het essentieële is onzichtbaar voor de ogen.

3

Bloem op je fondant?? Ik werk nooit met fondant in combinatie met bloem. Altijd poedersuiker. En dat zo min mogelijk omdat ik anders ook de vlekken niet weg krijg!  :s Mmmm aan mij heb je ook niks geloof ik!

Maar goed, ik gebruik een stuk keukenzeil om op uit te rollen, daar plakt je fondant ook niet aan vast. Misschien dat eens proberen?

Of wellicht heeft iemand anders wel een goede tip  ;)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

4

Niet uitrollen op bloem hoor, da's niet goed.
Poedersuiker kan wel, maar dan moet je ervoor zorgen dat de poedersuiker ònder je fondant blijft. Dan gaat het prima.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

óf Crisco

6 Laatst bewerkt door Susanne87 (12-10-2010 10:18)

Misschien een beetje vreemde vraag, maar wat is crisco? Ik heb het al wel vaker gezien in het forum. Ik ben ook pas bezig met bakken en had mn fondant bij mijn tweede taart helemaal strak. Helaas ook, denk ik, iets teveel poedersuiker gebruikt. Mijn oranje taart was bijna wit. Ik heb het weg proberen te halen met een vochtig doekje, en toen scheurde het fondant helemaal in over de hele taart. Allemaal kleine scheurtjes. Komt dit door het water?

Verder begon de taart ook te smelten, had een randje van fondant bolletjes gemaakt en vastgezet met eetbaar lijm. De taart stond in de garage waar het koud was. Hoe kan dat?? Ik had hem afgesmeerd met banketbakkersroom.

7

hier zijn de meningen over verdeeld, maar ik smeer alleen af met botercreme 1:1 of merinque botercreme.
in bbr zit te veel vocht waardoor je marsepein/fondant gaat smelten

N-Joy Cakes

Dat smelten komt door de banketbakkersroom, daar kun je beter niet mee afsmeren.
Ook geen vochtig doekje gebruiken om poedersuiker weg te poetsen hoor. Dat werkt ten eerste niet fijn, ten tweede krijg je nog meer vlekken (en scheuren) en ten derde kun je allemaal pluisjes op je fondant krijgen, dus echt niet doen!

Als je op poedersuiker uitrolt, kun je onder de fondant flink wat strooien, bovenop zo min mogelijk. Eventueel kun je voor de bovenkant wat poedersuiker in een zakdoek doen, en daarmee de fondant licht bestuiven.
Ook nooit je fondant omdraaien hoor, dus altijd de onderkant als onderkant houden. Wel regelmatig verplaatsen zodat je zeker weet dat hij niet aan de tafel plakt.

Crisco is gehydrogeneerd vet, net als Trex. Je kunt het ook even googlen natuurlijk :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

9

ik vind persoonlijk maizena fijner om uit te rollen. naar mijn ervaring véél makkelijker weg te vegen!

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

10

Daarom blijf ik dus vasthouden aan mijn tafelzeiltje... gewoon lekker met Crisco smeren, gemakkelijk naar de taart overbrengen, geen vlekken, geen scheuren, heerlijk!!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

11

Dank voor de reacties.
Ik heb voor mijn eerste taart wel bc gebruikt om mee af te smeren maar ik vond de smaak zo ontzettend zwaar en machtig. Alsof je een pakje boter zat te eten. Heb de mix van de shop ervoor gebruikt. Daarom deze keer geprobeerd met bbr. Maar daar ga ik dus ook maar iets anders op verzinnen! hh. Want die smeltende taart was wel zonde.

12

kokkie schreef:

Daarom blijf ik dus vasthouden aan mijn tafelzeiltje... gewoon lekker met Crisco smeren, gemakkelijk naar de taart overbrengen, geen vlekken, geen scheuren, heerlijk!!

Ik ook  :Y . Beter voorkomen dan (bijna niet te) genezen  ;) . Om af te smeren gebruik ik altijd 1:1. Dus ook niet de bc van mix want daar kunnen de taarten ook van gaan smelten. Al zijn de meningen daarover op het forum wel heel erg verdeeld..... :)

13

Wat ik zelf altijd doe is botercreme maken van een soort kruising tussen bc extra en bc 1:1. Dit doe ik van 3 pakjes roomboter, ca. 150 g poedersuiker en een pakje met 400ml aangemaakte BBR van dr Oetker.
Het vocht wat hierin zit is niet voldoende om je fondant te doen smelten (bij mij echt nog nooit gebeurd, ondanks koelkastgebruik, invriezen en ontdooien, warm weer, etc),
en de bc smaakt door de aanwezigheid van de BBR toch niet te zeer naar boter.
Dit geeft natuurlijk een flinke hoeveelheid maar wat ik over heb gaat de vriezer in.

Groetjes Wendy

14

Die tafelzeil is dat gewoon zo'n zeil die je op tafel legt als je gaat eten?
en wat is dan Crisco ?

15

ja, een dergelijk tafelzeil. Gewoon aan de rol bij de Marskramer of Blokker. Doorzichtig pakken, dat werkt gemakkelijk en is volgens mij ook dunner als het bedrukte.
Crisco is plantaardig vet, wat geur- en smaakloos is. Te koop bij toko's en sommige supermarkten.

Groetjes Wendy

16 Laatst bewerkt door Mirella80 (13-10-2010 16:24)

Oke dan ga ik daarnaar op zoek, moet je je rollere daar ook mee insmeren?

17

als de fondant eraan blijft plakken wel, een heel klein beetje.

Groetjes Wendy