1

Onderwerp: ** Help hoe kan het nu ineens mijn stapeltaarten.......

scheef zakken.....
Baal er zo  van.. Heb laatst 2 bruidstaarten gemaakt en die zakte allebei naar een kant..
De eerste een klein beetje maar de tweede (voor mijn broertje nog wel) heel erg..  Toen ik ze van elkaar haalde waren al mijn duveltjes scheefgezakt.  :grr: Heb ze zo goed als kon weer recht gezet maar het mocht niet echt baten.. Hij zag er naar mijn gevoel niet uit. Mijn broertje vond hem evengoed prachtig gelukkig maar ik had de zenuwen en een heeeel slecht gevoel erbij..

Ik heb er heel veel duvels onder gedaan, juist omdat hij echt mooi moest blijven staan, en ook een extra dik onderplaatje onder gedaan.

Heb al meerdere stapels gemaakt maar dit is me nog nooit gebeurd.. En nu 2 keer achter elkaar... Heeft iemand enig idee hoe dit kan ???

Thanks..

Groetjes van Miranda
Voor meer taartjes: www.miertjestaartjes.mijnalbum.nl

2

Re: ** Help hoe kan het nu ineens mijn stapeltaarten.......

miep-miep schreef:

Ik heb er heel veel duvels onder gedaan, juist omdat hij echt mooi moest blijven staan, en ook een extra dik onderplaatje onder gedaan.

Daar zou het probleem nog wel eens kunnen zitten, volgens mij. Te veel dowels gaan ten koste van de stabiliteit.

3

Wat voor kartonnetjes gebruik je?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4 Laatst bewerkt door miep-miep (11-10-2010 09:31)

Marianne schreef:

Wat voor kartonnetjes gebruik je?

Ik had nu speciaal een 4 mm karton gebruikt met aan de onderkant nog een extra vetvrij kartonnetje geplakt zodat het niet zou gaan plakken... Maar ja dus wel..  :s

Groetjes van Miranda

5

Hoe snij je je dowels op maat? Stuk voor stuk of eentje meten en de rest net zo lang?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Ik doe ze stuk voor stuk, en laat ze een piep klein stukje boven de taart uitkomen. Zodat de taart die erboven op komt 'vrij' staat van de onderste zeg maar.. Misschien is dat het wel, dat de dowels daardoor de kans krijgen om scheef te zakken.. zit ik me nu te bedenken..   :/

Groetjes van Miranda

7

miep-miep schreef:

Ik doe ze stuk voor stuk, en laat ze een piep klein stukje boven de taart uitkomen. Zodat de taart die erboven op komt 'vrij' staat van de onderste zeg maar.. Misschien is dat het wel, dat de dowels daardoor de kans krijgen om scheef te zakken.. zit ik me nu te bedenken..   :/

ik heb nog geen stapeltaarten gemaakt maar wat ik begrepen heb is het beter één dowel in het midden van de taart af te meten en de rest op dezelfde lengte te maken, aangezien een taart misschien niet 100% waterpas is van boven!

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

8

Daar zit inderdaad wat in.. Volgende keer maar proberen... Thanks

Groetjes van Miranda

9

Nu ben ik dus benieuwd wat het beste is. In de filmpjes die ik (van verschillende mensen) heb bekeken op youtube meten ze iedere dowel juist precies af op de plek waar ze geplaatst worden. Ging bij mij goed, maar ik heb dan ook nog maar een paar stapels gemaakt.

Ik had wel gelezen dat je beter niet te dik kon vullen, liever meer dunnere laagjes ivm de stevigheid van de taart. Kan misschien ook nog een tip voor je zijn.

10

miep-miep schreef:

Daar moest ik ook denken toen ik pas jouw eerste zin had gelezen. Dan zweeft de bovenste taart misschien teveel en kan dan gaan wiebelen en de dowels kunnen dus idd scheef gaan staan, volgens mij dan  :)

11

roos schreef:

Nu ben ik dus benieuwd wat het beste is. In de filmpjes die ik (van verschillende mensen) heb bekeken op youtube meten ze iedere dowel juist precies af op de plek waar ze geplaatst worden. Ging bij mij goed, maar ik heb dan ook nog maar een paar stapels gemaakt.

Maar als je eerste taart scheef is, en je snijdt je dowels scheef af, volgende taart erop, weer scheef en dowels ook scheef, dan kukelt ie zo om :Y
Dowels allemaal gelijk afsnijden :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

12

tipsytaartje schreef:
roos schreef:

Maar als je eerste taart scheef is, en je snijdt je dowels scheef af, volgende taart erop, weer scheef en dowels ook scheef, dan kukelt ie zo om :Y

Ja, dat klopt. Maar dan moet de taart wel erg scheef zijn, toch? Ik ben nogal een pietje precies en ik meet ook mijn dowels (recht) af op de plek waar ze gaan komen. Ze zijn zo goed als gelijk  :Y  omdat mijn taart gelijk is.

13

Mijn ervaring is inmiddels wel dat de taarten (optisch) rechter blijven als ik een dijkje stevige botercreme tussen de lagen doe. Dus even een dijkje om de vulling heen. Misschien zit het tussen m'n oren hoor maar ik heb het idee dat dit wel bijdraagt aan de stevigheid van de taart.

14

Esther68 schreef:
tipsytaartje schreef:

Ja, dat klopt. Maar dan moet de taart wel erg scheef zijn, toch? Ik ben nogal een pietje precies en ik meet ook mijn dowels (recht) af op de plek waar ze gaan komen. Ze zijn zo goed als gelijk  :Y  omdat mijn taart gelijk is.

ja ok, hij moet wel erg scheef zijn om eraf te kukelen, maar scheef staan, doet ie al snel. En bij sommige ontwerpen valt het meer op :S

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

15

Volgende keer maar proberen om er 1 op te meten en ze allemaal gelijk te maken.... Weet niet of ik het nog aandurf om er een te maken.. haha.. Kost me wel heel veel stress en dat heb ik eigenlijk niet voor mijn hobbie over.. haha. Maar ik zie wel als ik een aanvraag krijg...
Meiden bedankt voor jullie hulp..  :Y

Groetjes van Miranda

Ik denk dat het ook niet slim is om je dowels een stukje uit te laten steken. Soms steekt er eentje een beetje meer uit dan de andere als je taartje niet helemaal waterpas is, maar dit kun je oplossen met een beetje ri.
Als ze allemaal een stukje uitsteken én je taartje is niet helemaal waterpas, kan de bovenste taart wat gaan bewegen met dowels en al. Door het gewicht kunnen de dowels dan gaan schuiven in je onderste taart en hun stabiliteit verliezen.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

17

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Ik denk dat het ook niet slim is om je dowels een stukje uit te laten steken. Soms steekt er eentje een beetje meer uit dan de andere als je taartje niet helemaal waterpas is, maar dit kun je oplossen met een beetje ri.
Als ze allemaal een stukje uitsteken én je taartje is niet helemaal waterpas, kan de bovenste taart wat gaan bewegen met dowels en al. Door het gewicht kunnen de dowels dan gaan schuiven in je onderste taart en hun stabiliteit verliezen.

Daar zit wat in.. Ik deed dat nl voorheen nooit.. Ik duwde ze voorheen een stukje in de taart en toen ging er eigenlijk nooit wat mis. Maar ik vond het altijd zo zonde dat je dan een beetje een afdruk in de onderste taart had. Maar ja beter een afdruk dan een instortende taart... Ik laat ze pas sinds de laatste paar stapels een stukje erbover uit komen.. Grappige was dat mijn man hetzefde zei toen hij je berichtje las..
Ben binnekort jarig denk dat ik dan maar weer ga oefenen...
Nogmaals iedereen bedankt voor jullie reacties..

Groetjes van Miranda

Succes voor je volgende projectjes en gefeliciteerd alvast :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

19

MicieK schreef:

Mijn ervaring is inmiddels wel dat de taarten (optisch) rechter blijven als ik een dijkje stevige botercreme tussen de lagen doe. Dus even een dijkje om de vulling heen. Misschien zit het tussen m'n oren hoor maar ik heb het idee dat dit wel bijdraagt aan de stevigheid van de taart.

Ik spuit ook een dijkje om die reden  :Y