1

Onderwerp: biscuit is "broos" en "breekbaar": wat doe ik mis?

Ik bak mijn biscuit volgens het recept 30 g bloem en 30 g suiker per ei. Nu heb ik de indruk dat mijn biscuit na het bakken heel broos is. Wanneer ik ze met bc besmeer, breken er dikwijls stukjes af.
Tijdens een workshop heb ik biscuits gezien die gebakken zijn met een mix en die zagen er heel wat steviger uit. Hoe zou dit komen? En het belangrijkste: hoe kan ik voorkomen dat mijn biscuit zo broos is?

Groetjes van Natascha!

2

Re: biscuit is "broos" en "breekbaar": wat doe ik mis?

door het in te vriezen voor het snijden blijft het iets beter bij elkaar maar biscuit is altijd wel broos

3

Bedankt voor de snelle reactie! Oef, het ligt dus niet aan mij! Ik dacht al dat ik iets verkeerd deed. Ik heb eens een biscuit in de diepvries gestoken, maar die werd er nog brozer van... Toen was dat ding helemaal onhandelbaar  :nooo  Toch bedankt voor de tip! Nog andere tips?

Groetjes van Natascha!

4

rustig mee omgaan, je kan beter eerst een kwak creme erop doen en dan eraf halen ipv een beetje erop smeren, dan trek je je biscuit sneller kapot

5

ik ben van de makkelijke en gebruik alleen bisquitmix, daar heb ik nooit problemen mee. ik heb het 1x zelf gebakken maar dat was geen succes.. idd, droog, breekbaar enz.. drama.. dus voor mij alleen nog maar bisquitmix!!

Ik ben in vorm! Rond is toch ook een vorm??

6

Ik gebruik per ei, 25 gram bloem en 5 gram maizena en 30 gram suiker. Verder blijft een biscuit altijd erg zacht en moet erg voorzichtig gesneden worden. Eerst invriezen helpt inderdaad wel.
Biscuitmix heb ik een keer gebruikt en die vond ik echt smakeloos, dus ik moet nog moed vinden om de biscuitmix van de webshop te proberen....

Groetjes Gerien

7

zelfgemaakte biscuit is idd wat droger dan die van de mix. Dat komt door alle toevoegingen in mix. Invriezen zou het echt wel beter moeten maken ipv erger. Heb je 'm toen wel eerst in plastic ingepakt? Om van het droge af te komen trempeer ik een zelfgemaakte biscuit altijd eerst.
Wat ook nog wel wil schelen: Als je bc smeert steeds 1 kant op werken en niet heen en weer.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Bedankt voor de tips!

@Mirjam: Ik vries de biscuit in een pedaalemmerzak in. Als ik de biscuit uit de vriezer haal, dan begint 'ie al helemaal af te brokkelen. Geen idee wat ik mis doe...

Tremperen ga ik ook eens proberen. Wat kan je daar allemaal voor gebruiken? (liefst zonder alcohol)

@grietje: Ga dat recept ook eens proberen. Bedankt!

Groetjes van Natascha!

9

suikerstroop, limonade, trempeerspul van patidess

10

Vicarth schreef:

@Mirjam: Ik vries de biscuit in een pedaalemmerzak in. Als ik de biscuit uit de vriezer haal, dan begint 'ie al helemaal af te brokkelen. Geen idee wat ik mis doe...

Ik weet het ook niet, want ik doe het ook in een pedaalemmerzak, dus daar moet het niet aan liggen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

11 Laatst bewerkt door lilo (12-10-2010 09:43)

Heb je niet te lang of te heet gebakken? Gebruik je onder en bovenwarmte of hete lucht?
Een klontje gesmolten roomboter (ong 25 gr op 4 eieren) zou  misschien ook kunnen helpen? (op het laatst voorzichtig door je beslag scheppen)

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

12

Ik gebruik hete lucht en bak (denk ik toch) niet te lang of te heet (150 - 160 - 170 °). Ik zal eens de tip van de boter proberen.

Bedankt iedereen voor de tips!

Groetjes van Natascha!