1

Onderwerp: Cupcake drama

Lieve mensen, HELP!!!

Mijn cupcakes mislukken altijd gigantisch, en aangezien ik voor het kraamfeest van onze kleine spruit toch echt een succesje wil voorschotelen (ik hou niet van beschuit met muisjes) ben ik op zoek naar antwoorden. Misschien kunnen jullie me helpen.

1. Ik heb het allebei geprobeerd, maar hoe zijn jullie ervaringen met gewone cake-mix of cupcakemix?

2. Ik heb een combioven/magnetron, werkt altijd prima maar ik gebruik nu een sillicone mold (origineel 12 maar ik heb er 3 vanaf geknipt) omdat de metalen allemaal te groot zijn. Waar kan ik een kleine metalen halen? Hoe zijn jullie ervaringen

3. Mijn papiertjes raken altijd een soort van vettig/ nattig en worden daardoor niet mooi. Die van jullie zitten altijd zo strak in hun velletje.... Met mooi kleurtje! (DIT IS WEL HET GROOTSTE PROBLEEM)

4. De how to met platte koppies had ik al gevonden. Hoe lang laat je ze dan op hun kop staan/ broodplank erop?

5. En dan de basic dingen die bij mij blijkbaar ook niet goed gaan:
-Hoever vul je de bakpapiertjes?
- Hoe heet in de oven?
- Hoe lang in de oven?
- Meteen uit de mold?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?

Groetjes Linda

Ik kom, ik zie en ik kan het maken!
www.lindakanhetmaken.nl

Re: Cupcake drama

Mijn cc's mislukken ook altijd, het enige waar ik je mee kan helpen is een kleine bakvorm, die hebben ze bij de blokker, bakken per 6 en past prima in een combi  :Y .

Ik heb hier wel veel gelezen over dat als de papiertjes loslaten er teveel boter inzit ofzo...

Succes in ieder geval!

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

3

Bij mij mislukte ze ook altijd, maar de laatste 2x ging het helemaal goed.  :Y  Geen idee of dit een garantie geeft voor de toekomst, maar wat ik doe:

125 gr. roomboter (zacht op kamertemperatuur)
125 gr. kristalsuiker
2 eieren (op kamertemperatuur)
125 gr. zelfr. bakmeel
1 eetl. melk

De boter en de suiker klop ik in een kom 8 minuten (heb gelukkig een kenwood, dus hoef niet met de handmixer te blijven staan). Daarna voeg ik 1 voor 1 de eieren toe, daarna het zelfr. bakmeel en tot slot melk. De eieren, bakmeel en melk moet je niet te lang mixen, dus stoppen zodra het een egale massa is.

Oven voorverwarmen op 160 graden en dan ongeveer 20 minuten bakken (moet je even in de gaten houden, want iedere oven is toch weer anders. gewoon even inprikken om te kijken of je prikker er droog uit komt). Hier haal je 12 cc uit en aan het einde hoef ik er niets op te leggen en zijn het hele mooie vlakke cc's.

Het is het proberen waard. Succes  :thumb:

4

Hoi Hoi,

Ik maak mijn cc bijna altijd uit een pakje van de webwinkel en mislukken NOOIT! Gewone cake mix vind ik persoonlijk net iets te droog en hard worden.

Ik heb ook een kleine oven en heb van mijn siliconen cc vorm er 3 (dus 1 rijtje ) afgeknipt werkt ook SUPER.

En dat je papiertjes vettig worden heb ik 1 keer gehad, maar dat was puur omdat de boter niet goed genoeg geklopt was en er dus nog kleine klontjed inzaten..

Ik laat de broodplank er meestal 5 minuten opstaan, dan draai ik ze om en laat ze dan afkoelen (op hun kop), maar haal ze wel gelijk uit de mal.

Ik doe de oven op 180 en dan 20 minuten , vul de papiertjes met 1 schepje deeg voor niet zop hoog en als ik ze wel hoog wil 2 schepjes (eetlepel).

Hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes Nancy
Geniet van het leven zo lang je nog genieten kan.......

5

juflinda77 schreef:

Lieve mensen, HELP!!!

Mijn cupcakes mislukken altijd gigantisch, en aangezien ik voor het kraamfeest van onze kleine spruit toch echt een succesje wil voorschotelen (ik hou niet van beschuit met muisjes) ben ik op zoek naar antwoorden. Misschien kunnen jullie me helpen.

1. Ik heb het allebei geprobeerd, maar hoe zijn jullie ervaringen met gewone cake-mix of cupcakemix?
Ik gebruik cupcakemix, en nog nooit mislukt. De cc's van Nigella (recepten) mislukken ook niet bij mij

2. Ik heb een combioven/magnetron, werkt altijd prima maar ik gebruik nu een sillicone mold (origineel 12 maar ik heb er 3 vanaf geknipt) omdat de metalen allemaal te groot zijn. Waar kan ik een kleine metalen halen? Hoe zijn jullie ervaringen
Weet ik niet.Metaal bakt beter dan siliconen, vind ik
3. Mijn papiertjes raken altijd een soort van vettig/ nattig en worden daardoor niet mooi. Die van jullie zitten altijd zo strak in hun velletje.... Met mooi kleurtje! (DIT IS WEL HET GROOTSTE PROBLEEM)
De gekleurde laten bij mij ook los
4. De how to met platte koppies had ik al gevonden. Hoe lang laat je ze dan op hun kop staan/ broodplank erop?
Ik laat de broodplank niet langer dan een paar seconde op de cakejes liggen. Anders worden ze te nat, tenminste bij mij.
5. En dan de basic dingen die bij mij blijkbaar ook niet goed gaan:
-Hoever vul je de bakpapiertjes?Met twee lepels
- Hoe heet in de oven?180
- Hoe lang in de oven?20 min
- Meteen uit de mold?Ja

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?

Groetjes Linda

6

V1. Ik gebruik altijd de cupcakemix en ben erg tevreden. Erg lekker, erg makkelijk en niet te droog. Ik volg altijd precies de aanwijzingen op het pak.

2. Metaal vind ik inderdaad veel fijner werken. Het is makkelijker om deze in de oven te zetten zonder dat de vorm vervormt. Ik heb vanuit de webshop wel een metalen kleine vorm, deze is voor de kleine cupcakes.

3. Ligt dit niet aan het soort mix dat je gebruikt? En het soort papiertjes. Ik had goedkope bij de hema, daarmee had ik hetzelfde probleem. Die van dr oetker zijn goed. Deze heb je in allemaal felle kleuren.

4. Heb de tijd nooit bijgehouden, maar gok op een minuutje of 10.

5. Ik doe het beslag in een grote spuitzak (snoepzak kruidvat) en kan zo de vormpjes mooi vullen. Met een lepel gaat er bij mij altijd meer naast en is het lastiger om ze gelijkmatig te vullen.
Ik volg de temperatuur die staat op de verpakking van de cupcakemix.
En laat ze vooral nog in de vorm staan totdat ze zijn afgekoeld. hier doe je dan ook de broodvorm op. Als je dit niet doet en ze warm vastpakt, is de kans groot dat de papiertjes los gaan laten. Door dit niet te doen, blijven ze mooi strak in hun "velletje" zitten.

succes!