1

Onderwerp: hoe kan dit????

Hoi,

elke keer als ik een taart heb gebakken gebeurd dit!
http://i246.photobucket.com/albums/gg94/christavincent/IMG_5318.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg94/christavincent/IMG_5317.jpg

hoe kan dat nou?
Deze is gebakken op 180 graden hete lucht constant.
ik heb gebruikt:

5 eieren
150 gram suiker
1 zakje vanille suiker
125 gram bloem
25 gram maizena
snufje zout.

Wat gaat er fout????

Groetjes Christa!

2

Re: hoe kan dit????

oh ja, gebakken in springvorm 20cm opgehoogd met bakpapier! :(

Groetjes Christa!

3

ik vind de temperatuur vrij hoog en aan de kleur van je biscuit te zien zou ik je aanraden om het eens op 160gr. te proberen.

Waarschijnlijk slaat je biscuit te snel dicht door een te hoge temperatuur en kan je biscuit niet regelmatig rijzen.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

4

oke, dus de volgende keer 160 graden 45 minuten.

ik bakte eerst op 160 graden en 35 minuten (25cm vorm) en had ik hetzelfde. ken mijn oven nog niet helemaal denk ik.

Groetjes Christa!

5

als je op 160gr. hetzelfde resultaat hebt dan weet ik ook niet wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Draait je taart wel tijdens het bakken?

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

6

Ik bak mijn 25 cm ook op 160 gr hetelucht. 180 gr is echt te heet. Mijn biscuit gaat wel zeker 55 min in de oven.

7

Ik bak ook met hetelucht 160 graden en zo'n 35 a 40 min meestal 40 min is die altijd goed.  :Y

8

Als je met 160 graden dit ook had, dan stond ie toen al te hoog!
Ik had het laatst ook en heb toen mn oven een heel stuk kouder gezet, en toen langzaam op laten lopen.
Het is dan wel even kijken hoe lang het dan duurt voor 'ie gaar is.

9

hoi,

ik heb al eens gebakken op 160 graden....toen maar 35 minuten en zakte hij in....waarschijnlijk was ie niet helemaal gaar.

heb nu een topsy turvy..... :lol:  :lol: niet eens mijn best voor gedaan!

ik zal de volgende keer waarschijnlijk bakken in de PME pannen uit de webshop.... ;)  ik weet niet of je dan hetzelfde kan krijgen.
ik ga het proberen op 160 graden en dan ook 45 minuten.

is dat een idee :s ?

Groetjes Christa!

10

zou eerst na een half uurtje eens erin prikken, kijken of de prikker er schoon uit komt.
Want als ie te lang in de oven zit, krijgt ie ook dit effect!

11

oh...ik dacht misschien dat het aan de vorm lag....dat ie aan 1 kant niet gaar is ofzo...en dat ie daarom inzakt.....want de andere kant is mooi recht en blijft gewoon rechtop staan.....vandaar ik nu een topsy turvy heb :lol:  :lol:

Groetjes Christa!

12

Gerda schreef:

als je op 160gr. hetzelfde resultaat hebt dan weet ik ook niet wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Draait je taart wel tijdens het bakken?

ik draai niet, ik maak de deur niet open voordat ik denk dat ie klaar is...ik heb vandaag netjes 45 minuten gedaan op 180 graden...ik denk dat ik 160 graden moet bakken....45 minuten lang. Als het dan niet lukt...kan ik eens proberen om op 140 graden oplopend te bakken.....is dat een idee????

Oplopend bakken, weet trouwens niet hoe dat werkt, iemand tips?
zal toch wel een keer lukken?

Groetjes Christa!

13

hoi Gerda,

zit nog eens je stukje te lezen...de taart draait niet zelf in de oven. hij staat op de ovenrooster. zou die moeten draaien, dan haal ik voortaan het rooster eruit. :o sorry, zat een beetje snel te lezen...

Groetjes Christa!

14

Ik heb hem ook op een ovenrooster dus bij mij draait die ook niet ;)

15

Ik begin altijd vrij laag, op 120 ofzo (maar ik denk dat mijn oven heter is dan dat ie zegt) daar laat ik hem een kwartiertje op staan, dan een kwartiertje op 130 en dan nog 10 of 15 min nog iets heter en dan is ie gaar!

16

ik denk dat ik maar bij 140 begin...oplopend naar 180. Ik zou eens moeten kijken in de gebruiksaanwijzing...maar ja, waar die is?? :s

Groetjes Christa!