Onderwerp: Super frustrerend: scheurend marsepein
Gisterenavond biscuit gebakken en vanavond aan de gang gegaan met het bekleden van mijn derde taartje. Hier keek ik al dagen naar uit, maar wat frustrerend als dit niet lukt. Ik had nog drie stukken gekleurd marsepein over van de vorige taartjes en wilde eens proberen te marmeren. Eerst alle stukjes nog even gekneed (voelde wat droog aan) en toen door elkaar en een plak gerold. Tot zover ging het nog goed met een mooi marmereffect. Eenmaal op de taart ging de rand volledig scheuren en zakte de zijkant naar beneden. HIerdoor gingen ook de plooien aan de zijkant scheuren. Herstelpogingen mochten niet baten. Een zeer mislukte taart als gevolg.......heb inmiddels al e.e.a. gelezen hierover en ik vermoed dat ik toch te kort gekneed heb. Ook lees ik e.e.a. over het kort opwarmen in de magnetron en dan met vochtige handen doorkneden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bij mijn eerste taartje gingen de randen ook ietwat scheuren, maar niet zo extreem. Toen dacht ik dat ik de plak nog te dik was en hierdoor te zwaar aan de zijkanten. De tweede plak was veel dunner uitgerold (te dun want zijkant scheen iets door). Het scheuren was toen bijna niet aanwezig. Kortom: wat kan ik nog meer verbeteren? Zo'n mislukte ervaring werkt niet echt motiverend.....