1 Laatst bewerkt door LindseyM (06-10-2010 20:30)

Onderwerp: Rauw ei in de koelkast

hallo allemaal,

ik heb vandaag (woensdag) voor het eerst hemelse modder gemaakt voor in een taart voor zaterdag.
nu was mijn idee om de taart vandaag te vullen, bekleden en in te vriezen, maar ik kwam er vandaag achter dat mijn vriezer het begeven heeft :-(

nu red ik het niet meer om de taart weg te brengen, in te vriezen en te ontdooien voor zaterdag, dus heb ik een vraag:
hoelang kan hemelse modder (met rauwe geklopte dooiers en eiwitten) in de koelkast bewaard worden?
het is dus eigenlijk de bedoeling dat hij het tot zaterdagavond uithoudt. :S

ik heb mijn taart nog niet gevuld. dus ik kan nog een alternatieve chocovulling verzinnen...
chocolade monatoetje zal dan wel goed zijn toch? welk toetje nemen jullie dan precies? dat heb ik ook nog nooit gedaan...

maargoed, het liefst gebruik ik de hemelse modder, dus: hoelang bewaren jullie producten met rauw ei maximaal in de koelkast?

bedankt!

...Rozengeur en Marsepein...

2

Re: Rauw ei in de koelkast

Ik maximum 2 dagen, rauw ei is toch riskant  :nooo

3

Ik maximum 2 dagen, rauw ei is toch riskant  :nooo

4

Ik ben voor mezelf niet neurotisch qua houdbaarheid. Maar ik zou het echt niet aandurven om de HM die je nu hebt gemaakt pas zaterdag af te leveren.

Een beetje googlen leert me dat geadviseerd wordt om gerechten die met rauwe eieren zijn bereid nog dezelfde dag te consumeren. Nou zal er best wel wat rek in zitten, maar als je bedenkt dat de mensen de taart misschien pas maandag helemaal op hebben... dan ben je een kleine week verder.

Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik liever voor een andere vulling kiezen.

Heel veel succes en ik hoop dat je snel een andere vriezer hebt :)

~ Never waste a good crisis... ~

5

bedankt voor de reacties!
dan ga ik inderdaad morgen monatoet kopen.
jammer jammer :(
maar heb nu wel kunnen proeven, en hemelse modder is in ieder geval voor herhaling vatbaar :)

6

Ik heb het even nagevraagd bij de kwaliteitsdienst op het werk.
(groothandel in kipproducten)

rauw ei kun je eigenlijk niet in de koelkast bewaren. deze moet je gelijk consumeren. Dit in verband met de microbacteriën en salmonella.

Ei is trouwens een product wat nog in de schaal helemaal niet in de koelkast hoort. Ze drogen namelijk uit en zijn ze minder lang houdbaar.

Goed dat je het nog niet hebt gebuikt want dat kun je echt niet met een klant meegeven.

met vriendelijke groet
Jolanda

Met vriendelijke groet
Jolanda

Is dat zo? Dus eieren het beste buiten de koelkast bewaren? Dat is goed om te weten :Y

8

ik bewaar eieren gewoon in de koelkast....maar als je na gaat...in de winkel liggen ze ook niet in de koelkast....

Groetjes Christa!

9

jolandavrk schreef:

Ik heb het even nagevraagd bij de kwaliteitsdienst op het werk.
(groothandel in kipproducten)

rauw ei kun je eigenlijk niet in de koelkast bewaren. deze moet je gelijk consumeren. Dit in verband met de microbacteriën en salmonella.

Ei is trouwens een product wat nog in de schaal helemaal niet in de koelkast hoort. Ze drogen namelijk uit en zijn ze minder lang houdbaar.

Goed dat je het nog niet hebt gebuikt want dat kun je echt niet met een klant meegeven.

met vriendelijke groet
Jolanda

ik heb juist via het voedingscentrum vernomen dat je ze juist wél in de koelkast moet bewaren :S kan het ff niet terugvinden maar ik weet nog dat er ook echt stond dat ze in de supermarkt welliswaar gewoon uit de koeling staan maar dat je ze thuis meteen in de koelkast moest doen!

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

10 Laatst bewerkt door koekiemonster (07-10-2010 13:11)

inderdaad... :think:  nooit over nagedacht!
ben nu wel erg benieuwd, want volgens mij hebben 9 vd 10 gezinnen eieren in de koelkast liggen!
dit is dus niet goed??

heb ff gegoogled, inderdaad, eieren horen niet in de koelkast!!

Ik zing mijn eigen wijsje!

11

ik bewaar ze nu in de koelkast... :Y

Groetjes Christa!

12

haha, gevonden. precies het tegenovergestelde wat ze daar zeggen:

http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-h … je-ze.aspx

Piglet: "Pooh, how do you spell love?"
Pooh: "you don't spell it, you feel it."

Rabbeltje schreef:

haha, gevonden. precies het tegenovergestelde wat ze daar zeggen:

http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-h … je-ze.aspx

pfff overal zeggen ze dus wat anders!

ff verder gezocht, eieren schijnen de smaak van voedsel dat ook in de koelkast ligt, in zich op te nemen.
ze kunnen ook uitdrogen.

ik heb van allebei die beweringen nooit iets gemerkt, dus bij mij blijven ze lekker in de koelkast!

15

bedankt voor alle reacties! blij dat ik de vulling niet gebruikt heb! :)

enne, bij mij staan de eitjes ook buiten de koelkast, dus dat heb ik in ieder geval wél goed gedaan. ;)

16

Mijn eieren staan ook in buiten de koelkast. Maar ik koop liever vaker eieren dan ze lang in huis te hebben, ondanks dat eieren best wel lang houdbaar zijn. Maar met elke week minstens 1 taart en het Dr. Frank dieet zijn de eieren zo op  :lol: