1 Laatst bewerkt door cyn1982 (02-10-2010 12:56)

Onderwerp: Wat is er aan de hand met fondant van funcakes?

Ik had van de week weer een flinke bestelling binnen gekregen waaronder ook 3 pakken fondant van funcakes. Ik vind die ontzettend fijn om mee te bekleden en ook om te kleuren erg makkelijk.
Helaas was 1 verpakking gescheurd maar dat was keurig opgelost. Nu voelde ik direct al dat alle pakken erg hard aan voelden. Maar ik dacht dat dat misschien kwam omdat het buiten kouder was dan de andere keren dat ik besteld had.

Vandaag moet ik een grote barbietaart maken en het is gewoon een drama! Het word pas na heel lang kneden een beetje soepel. En het brokkelt gewoon af zodra je het uit ga rollen! Ik heb dit nog nooit gehad! Er ligt hier dus al 2kg fondant in de prullenbak.. moet
ik die laatste ook maar weggooien? Ik heb gelukkig nog een halve kg over van pettinice wat ik gebruik voor het boetseren (vind die niet zo lekker namelijk) .. ik hoop dat ik het daarmee red.

Ligt dit nou aan mij?? Ik heb echt nog nooit problemen gehad..
Het lijkt wel wat uitgedroogd..
heb een keer met een restje een minitaartje gemaakt dat vind ik vergelijkbaar..

2

Re: Wat is er aan de hand met fondant van funcakes?

misschien kan je het met elkaar mengen, misschien dat het dan beter gaat. Ik heb geen idee heb het nog niet gebruikt

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

3

Ik zou het mengen met marsepein; weggooien is ook weer zo zonde.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Ik zou het ook mengen, heb ik met mijn (te plakkerige) marsepein ook gedaan.

Succes!

Groetjes, Katja

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

5

Nou dat had ik later idd gedaan, gemengt met pettinice maar zelfs dat hielp niet. Het scheurde al bij het uitrollen en als ik het dan oppakte viel het gewoon uit elkaar.

Ik heb het uiteindelijk dus weggegooid en de rest van de taart bekleed met marsepein en pettinice.
Ik heb een klacht gestuurd naar de shop, misschien dat hun een idee hebben. Misschien is er iets mis gegaan want het is normaal juist zulke fijne fondant vind ik.

Maar goed tot nu toe een duur taartje haha

Hey cyn

Ik had nou het zelfde probleem. Ik heb daardoor ook al 2 kilo fondant moeten weg gooien.
Mag ik weten waar jij je klacht hebt gegeven, want begon al aan me zelf te twijfelen dat ik het verkeerd deed.

Erg zonde allemaal hoor!!!

Ik hoop hier wel een oplossing voor te vinden want zou anders niet weten hoe ik het anders zou moeten bekleden.

Groetjes Wendy

7

Wendy, je kunt op de webshop zelf ergens rechtsonder op klacht in dienen drukken. Dan krijg je een formulier wat je in kunt vullen.

Gelukkig ben ik niet de enige.. heb zitten denken en denk wat ik mis deed of anders.. maar kon niets bedenken.

8

Ik had het dit weekend ook, ikw erd er helemaal kribbig van.
Het kan misschien komen omdat ik nog niet heel veel ervaring heb. Maar ik heb ook al veel weggegooid.

Het witte (niet gekleurde) scheurde onwijs op de randen van de taart. En bij het aanduwen en gladstrijken brokkelde steeds meer af. Ik moest op een gegeven moment de vouwen er maar in laten zitten omdat ik het al bijna direct niet meer kon optillen om glad te strijken. Om over het deel dat ik zelf gekleurd had niet te spreken. Die scheurde al bij het uitrollen en ik heb meerdere malen nieuwe moeten kleuren. Vreselijk. In de verpakking was het inderdaad bikkelhard  :|  Het resultaat was dan ook niet mooi.

9

ook ik heb witte fondant van funcakes gebruikt en zelfs gemengd met marsepein van funcakes. het was een groot drama. en ik moest vrijdag 6 taarten bekleden. sommige scheurden al bij het uitrollen en 1 taart scheurde direct met het op de taart leggen op de rand af. Echt zeer frustrerend. Dacht ook al dat het een  beetje een mij lag, maar eerdere taarten waren in 1 keer goed. ook het optillen en gladstrijken was een probleem. Strakke taarten waren ver te zoeken.

Wellicht kunnen we dit bij funcakes is aankaarten. misschien hebben ze het recept veranderd waardoor dit zo slecht gaat.
Zag op de site nl. ook al staan dat de marsepein de laatste keren slecht geproduceerd was. een tip was om het even in de magnetron te leggen.
Heb ik geprobeerd maar toen was het nog niet helemaal oke.

als iemand een oplossing heeft, wellicht dan hier te posten. dan kunnen we misschien de slechte partij nog gebruiken.

groeten

10

dit is ook met een lading marsepein van funcakes aan de hand. Daar valt ook niet mee te werken. Er is al een topic over geweest.

Als je bij de marsepein een beetje warm water er door heen zou kneedden (een beetje warm water op je handen) dan zou het weer goed komen.

geen idee of dat met fondant ook is.

'Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt'

11

O jee,

Nu weet ik het helemaal niet meer had afgelopen periode problemen met de marsepein en dacht even kijken  wat men vindt van de fondant......Ik wacht nog maar even met bestellen heb onlangs ook 1,5 kilo marsepein weggegooid. :(

Als ieder mens een ander mens gelukkig zou maken, was de gehele wereld gelukkig
groetjes saskia

12

ik werk tegenwoordig met fondant van bakels. ideaal!!

'Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt'

13 Laatst bewerkt door L.Nijman (05-10-2010 19:32)

Ik had dit ook 3 weken geleden, had ook het merk van fun cake heb nog geprobeerd met marsepein te mengen dat lukte niet, even gebeld met de winkel waar ik het gekocht had die hadden een tip voor mij ik moest er wat crisco doorheen kneden, maar dat hielp dus ook niet heb toen maar ook 2 kg weggegooid. koop nu toch maar steeds marsepein, durf het even niet meer aan met fondant.

14

ik had er ook crisco doorheen gedaan....hielp niet veel!

15 Laatst bewerkt door Cake it (06-10-2010 20:40)

Heeft iemand al een keer met de shop gebeld?
Wat hebben zij dan voor advies?
Als meer mensen dit probleem hebben is het misschien handig om de oplossing te delen met anderen?

groeten Annemieke
Cake It

16

Ik heb laatst Funcakes geel gekleurd marsepein gekocht bij de Makro (met de 2 + 1 gratis aanbieding)...maar ik vond het verschrikkelijk om mee te werken!
Ik kon het niet dun uitrollen, want het scheurde heel snel! Ik twijfelde of ik het wel goed deed....maar ik werk altijd met Zeelandia marsepein...
Onlangs bij Pipoos een pakje wit vanille fondant gekocht...vond ik ook niet prettig om mee te werken...moest maar kleine stukjes uitrollen, maar dat ging al niet lekker!
Ben benieuwd hoe het verhaal verder gaat aflopen...voor mij iig alleen Zeelandia!

17

hetzelfde hier met de chocofondant van funcakes. het scheurde al als ik er alleen al naar keek.

Ik kreeg het advies van beetje water ofzo en dan in de magnetron even ( iets in die richting) maar zie me zelf dit niet elke keer doen als ik ermee moet werken ben gelijk van dat merk afgestapt. Was gewoon niet meer mee te werken.

19

ik krijg het helemaal spaans benauwd van deze verhalen!!!!

ik heb nu net 5 x 1kg fondant van funcakes gekocht.
ik ga gelijk vanavond kijken met gewoon wit of ik ook het probleem heb met scheuren enzo.

de pakken voelen wel heel hard aan. :s

Groetjes, Franka

20

bij mij is het ook  :s  :nooo

ik heb een mail gestuurd naar funcakes.
ik hoop dat ze gaan reageren.

Groetjes, Franka

aaah zonde is dat hoop dat je snel antwoord hebt

22

Ik heb het ook met funcakes.In een winkel (zoet) hier bij mij in de buurt zeiden ze dat de vanille en marsmello fondant van funcakes echt troep is.Ook met de kleur roze.Erg droog spul.Ikzelf heb ook een kilo weg kunnen gooien.
Haal het ook nooit weer.Ik kreeg de tip M&B fondant.Dat ga ik deze week dus proberen.

Rol jij het ook uit met poedersuiker??Ik deed dat wel en bij zoet zeiden ze me dat dat erg slecht is en de fondant dan uitdroogt.Met crisco of bakspray was het beste.

Groeten

23 Laatst bewerkt door Jultie (11-10-2010 11:54)

Mmm... dit belooft wat.  :|
Ik heb laatst witte fondant van funcakes besteld, omdat ik een taart ga maken die ik champagnekleurig wil krijgen. Dacht dat witte fondant dan wel een goeie zou zijn.

Misschien in dit geval toch maar even zelf MMF maken om te kleuren en de funcakes fondant bewaren om uit te rollen voor op cupcakes??

Is de pettinice van Bakels wel geschikt om mee te bekleden? Of alleen om mee te boetseren?

~ Never waste a good crisis... ~

24

ik heb het ook maar niet met de fondant maar wel met de marsepein
ik heb gebeld naar de winkel waar ik het gekocht had ze vertelde mijn dat het te vers was en even moest laten drogen
en niet te veel moest kleuren
ik had rozen gemaakt zonder tylose en die zo laten drogen binnen 3 uur hardt en anders luk  het me nog niet met veel tylosse er door

groetjes
dorinda

25

Als je problemen hebt met (FunCakes) fondant is het het beste even contact op te nemen met je leverancier / winkel waar je het hebt gekocht. Mocht er een verkeerde lichting tussen zitten, dan kunnen zij dat voor je regelen zodat je (weer) goede krijgt.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag