Onderwerp: Derde taart, eerste stapel: Mickey Mouse an American tradition
Voor mijn man zijn verjaardag wilde ik graag een bijzondere taart maken. Het moest een stapeltaart worden met onze gedeelde passies als thema: Disney en Amerika/Canada.
In Disneyworld heb je een lijn met merchandise met als titel 'an American tradition'. Die merchandise heeft altijd de driekleur, de stars and stripes als kleurenpalet. En vaak een silouhette van Mickey of zijn vrienden. Zo kwam het 'ontwerp' tot stand, waar ene hoop gegoogle aan vooraf is gegaan.
Het bleek een ambitieuze en frusterende klus. Het moet ook eens tegenzitten. Mijn basistaart zakte al in tijdens het bakken. Ik hield een taart van ongeveer 4 cm over. Maar ik moest het ermee doen (ik bak nog steeds bij mijn ouders thuis bij gebrek aan een echte keuken). De bovenste werd wel goed.
Om dicht bij de originele kleuren te komen had ik kleurstof gekocht om het fondant blauw te kleuren. Het fondant was al bikkelhard in de verpakking (net nieuw binnengekregen). Toen ik het gekleurd had en het erop wilde doen scheurde het aan alle kanten, kon er niks meer mee. Dus nieuwe gemaakt. Alles onder de kleurstof. EN weer scheurde het. Maar ik moest deze wel gebruiken anders kon ik de onderste taart niet bekleden. Ik kon de vouwen niet meer recht maken want als ik het ondant op wilde tillen om glad te strijken, brokkelde het gewoon af.
De onderste taart idem dito. Niet zo erg, maar ook scheuren erin.
Onderste taart heb ik toch nog aardig goed kunnen vullen en heb ik gestut met (heel erg veel) dikke zwarte cocktailrietjes. Maar toch zakte de bovenste taart er gedurende de dag een beetje door....helaas! Heb er wel een karton onder gedaan. Ik ben erg benieuwd of iemand nog tips heeft.
Ik vind de onderste taart na het stutten trouwens niet meer mooi tonen als je hem gaat aansnijden.Het fondant liet los toen ik het karton eraf wilde halen toen de bovenste op was. En die rietjes eruit peuteren maakt het ook niet mooier. Hoe doen jullie dat?
Ik ben dus over het resultaat echt niet tevreden. Ik denk dat ik maar eens een ander merk fondant ga proberen want ik krijg het er niet zonder scheuren op
owja, gevuld met banketbakkersroom en oreo cookies-slagroom (tsja, je doet het amerikaans of niet!)
Komt ie: