1

Onderwerp: ruzie met fun cake fondant

hey dames,

Ik heb iedere keer erge ruzie met de fondant van fun cakes. Het is erg plakkerig; op moment dat ik het snijdt plakt het aan mijn mes en rekt het uit.
Het plak aan mijn tafelblad (ondanks de poedersuiker), het plak aan mijn vingers. GEK wordt ik ervan.

Hebben jullie hier soms ook last van of ligt het aan mij? Hebben jullie soms tips?

groetjes

2

Re: ruzie met fun cake fondant

misschien moet je er dan wat meer tylose doorheen doen? dan rekt het minder uit en plakt het ook minder. om het plakken aan je handen tegen te gaan kun je deze van te voren met wat crisco insmeren.. kijk maar of het helpt

Neem een kijkje op FB Taartjestuin om mijn oogst te bekijken!

3

Ik zou er geen tylose doorheen door, zeker niet als bekleding, dat is gewoon niet lekker. Pak er gewoon een beetje poedersuiker bij.

Groetjes, Elly

4 Laatst bewerkt door cejc (02-10-2010 19:17)

Bedankt voor de reacties! ik heb er al een hoop poedersuiker door (fondant is bekleden en decoratieplaatje).... ik heb zelf ook een oplossing  bedacht. De fondant even open en bloot in de koelkast leggen, hierdoor hard hij wat uit en als ik snel werk en daarna niet te veel kneed plak hij niet zo... Maar voor de zwarte kleur fondant van fun cakes helpt dit ook niet echt. Het is net gummie, gek wordt ik ervan. Ik vraag me toch af of dit aan mij ligt, of dat ik iets verkeerds doe of dat het aan de fondant ligt.

thylose en/of crisco weet ik niet wat het is (dit is pas mijn 3e taart, ik heb er vaker op het forum over gelezen), kan ik dat zelf maken en/of waar kan je het kopen?

5

Tylose verhard je fondant, best handig als je een 3d poppetje voor op je taart maakt. Het werkt echter niet bij marsepein.

Crisco helpt tegen het plakken op je hand. Als je een puzzelplaatje maakt kan je evt het plaatje hiermee aan je marsepein plakken zodat het niet wegglijdt.

Deze middelen kan je niet zelf maken naar mijn weten. Je kan ze kopen bij de leukste taarten shop. Ze staan op op taard en trends op 8 en 9 oktober. Dan kan je het ook daar kopen .. Waar je het verder kan kopen weet ik niet. Ik ben alleen nog bij hun geweest.

Neem een kijkje op FB Taartjestuin om mijn oogst te bekijken!

Ik zou ook crisco zeggen dat zorgt dat het niet zo plakt aan je handen.
En het vlak waarover je de fondant wilt uitrollen zou je evt ook licht met crisco kunnen invetten.
Er zijn er ook bij die vinden crisco te duur en gebruiken ruitjes frituurvet(dus het vaste blok)
Maar weet dat je met een blik crisco heel erg lang doet,dus duur vind ik mee vallen.

Veel liefs Esther mv Nick en Sanne.

Ik heb nu de eerste keer trex gebruikt (volgens mij ongeveer hetzelfde als crisco) het is plantaardig vet.
Het was een hele verademing want ik had eerder altijd hetzelfde probleem als jij.
Nu kon ik doen wat ik wilde zonder dat de fondant plakte aan mijn handen of aan het werkblad.
groetjes Lianne

groetjes Lianne =D