1

Onderwerp: marsepein dat scheurt

Hoi

ik heb de laatste tijd last van dat mijn marsepein scheurt als ik deze om het kapsel doe. Nu heb ik een vraag:
Waarmee kan ik het beter uit rollen crisco of poedersuiker?
Hoe kan ik mijn marsepein droger krijgen soms lijkt hij heel smeuïg. Ook scheurt het snel als ik iets wil boetseren en al helemaal als het marsepein al gekleurd is.

2

Re: marsepein dat scheurt

Het kan ook aan het merk liggen. Ik heb altijd problemen met de witte marsepein van Funcakes. Weet niet wat het is, maar dat is de enige kleur die een drama is om te bkleden en scheurt bijna altijd op de randen. Ik heb al van alle geprobeerd: lang doorkneden, poedersuiker, crisco, uitrollen op platsic mat. Niets helpt.

Lees even met je mee en hoop dat er wat tips komen.

3

Ik heb idd ook het merk funcakes. weet niet wat het is maar wordt er wel moe van.

4

Ik lees even mee.
Ben n beginneling en van de ongeveer 5 taarten die ik gemaakt heb scheurde steeds de marsepein. Heb de voorgekleurde van funcakes.

5

ik heb er ook last van ik heb toen contakt opgenomen en het lag aan de marsepein ik kreeg toen een vergoeding het hielp ook iets om het een paar sec. in de magnetron te doen met een paar druppels water
alleen heb ik nu weer marsepein die scheurt weer de witte van funcakes
en gewone marsepein die hard blijft en die je niet kan kleuren de marsepein pakt de kleurstof gewoon weg niet :s
heb het nu wel een beetje gehad met marsepein van dlts hebben meer mensen hier last van? of misschien zijn er tips

het leven is een groot feest,je moet alleen zelf de slingers ophangen            /

6

Ik gebruik de marsepein (en fondant) van Zeelandia, nooit problemen mee gehad :)  :)

7

het ligt een beetje aan de verhouding van amandel en suiker.
ik werk niet met marsepein alleen maar met fondant maar naar wat ik gehoord heb kan je het beste verhouding 1 staat tot 4 hebben

8

Ik werk met workshops (= vnl. beginners) altijd met de FC marspein 1:4 en dat gaat eigenlijk altijd goed. Voorgekleurd gebruik ik incidenteel, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.
Maar dat het bij mij altijd goed gaat, wil niet zeggen dat jouw probleem is opgelost ;) Het niet pakken van kleurstof klinkt wel bijzonder  :think: Welke kleurstof en welke marsepein? Blank of probeer je witte bij te kleuren? En 1:3 of 1:4?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

Ik koop mijn marsepein altijd bij de tafel van 18 in Utrecht (deze komen van een groothandel in bakkerijgrootstoffen), dit is 1:3 en dit gaat eigenlijk altijd goed, al moet ik wel zeggen dat hij soms op de zijkanten wel eens wil scheuren. Ik merk wel dat hoe meer taarten ik bak, hoe beter alles gaat en dus ook het bekleden, bij mijn laatste taarten is het marsepein heel mooi gebleven.
Toch ik wil ook de marsepein van zeelandia eens proberen, om het verschillen zelf te bekijken.
Ik ga nog even meelezen of er nog meer tips komen. :)

groetjes karin

10

nee ik heb niet dat de kleurstof niet pakt. ik ga denk ik wel contact opnemen met de leverancier.

Groetjes ineke

11

Ik heb bij de Makro gele marsepein van Funcakes gekocht. Normaal gebruik ik Zeelandia marsepein.
Ik vind de funcakes niet prettig werken, want het scheurt snel en durf het niet te dun uit te rollen...dus wordt het een dikke laag op de taart...vinden wij niet zo lekker!
Met Zeelandia marsepein weinig last gehad van scheuren, dus ik denk dat ik het voortaan hierbij hou.

12

Ik gebruik de blanke funcakes 1:3 en zeelandia door elkaar..allebei heel fijn! Heb 1 keer de fout gemaakt om voorgekleurde witte en zwarte marsepein van funcakes te bestellen voor een bruidstaart. Wat een drama was dat..zag er lelijk korrelig uit en scheurde aan alle kanten. Heb alles geprobeerd..ook in de magnetron maar niks hielp. Die rommel komt er bij niet meer in. Voortaan kleur ik weer lekker zelf!

13

Ik heb altijd funcakes gebruikt, was hier altijd zeer over te spreken.

Eigenlijk noodgedwongen door een taart die veel te laat besteld werd zat ik in nood.

Ik kon heel snel aan marsepein komen, maar dat bleek zeelandia te zijn. Was erg bang dat het niet goed zo gaan, maar jeetje wat een genot!!!   het is waanzinnig, het is zo soepel en scheurt niet, ook al rol je het heel dun uit!!!

Dat had ik van funcakes nog niet meegemaakt! Betaalde 38,50 voor 6 kilo, was volgens mij nog goedkoper ook dan funcakes en was 1;3 rolkwaliteit! 

Een echte aanrader!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

14

ik gebruikte eerst ook altijd de 1:4 van funcakes en was daar best tevreden over, maar ook door toeval de zeelandia een x gebruikt ik wil nooit geen andere meer :nooo  :Y . wat een fijne en bovendien erg lekkere marsepein is dat.

Groetjes Miranda
De kunst is om de taart zo te verdelen zodat iedereen denkt dat hij het grootste stuk heeft!!

15

Als mijn funcake op is ga ik ook maar eens die zeelandia proberen.
Misschien dat t mij dan beter lukt, al die frustraties omdat t me niet lukt.. :grr:

16

Ik gebruikte eerst ook altijd de marsepein van Funcakes, niet echt problemen mee gehad. Zowel met de voorgekleurde als blanke marsepein prima mee gewerkt. Ik heb toen een keer zeelandia marsepein gekocht en dat beviel me toch beter. Het is een stuk soepeler en de smaak vind ik ook lekkerder. De Funcakes marsepein is zoeter dan de Zeelandia marsepein.

groetjes Marlies

17

maar de zeelandia is wel een stuk duurder of niet?

18

Marianne schreef:

Ik werk met workshops (= vnl. beginners) altijd met de FC marspein 1:4 en dat gaat eigenlijk altijd goed. Voorgekleurd gebruik ik incidenteel, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.
Maar dat het bij mij altijd goed gaat, wil niet zeggen dat jouw probleem is opgelost ;) Het niet pakken van kleurstof klinkt wel bijzonder  :think: Welke kleurstof en welke marsepein? Blank of probeer je witte bij te kleuren? En 1:3 of 1:4?

hoi marianne
ik had de ongekleurde funcakes marsepein 1:4 en de kleurstof van wilton het werdt heel erg glazig en het ging niet door de hele marsepein heen en heb toch heel lang gekneed snap er ook niks van

het leven is een groot feest,je moet alleen zelf de slingers ophangen            /

19

welke kleurstof moet je dan gebruiken voor marsepein.

20

Ik gebruik ook de marsepein van funcakes, doe het wel mengen met fondant om het wat soepeler te maken en dan valt het scheuren reuze mee. Had gister een taart gemaakt met de marsepein zonder fondant erdoor en idd een drama.

Kopen jullie die zeelandia online of zijn er ook winkels die het verkopen ?

It takes a long time to become an old friend

21

ineke schreef:

welke kleurstof moet je dan gebruiken voor marsepein.

Gewoon voedingskleurstof. Bijvoorbeeld Sugarflair of Americolor. De kleurstoffen van de toko zijn minder geschikt, die zijn te dun.

Groetjes Karine

22

Hier ook een zeer tevreden Zeelandia gebruiker.

Groetjes, Elly

23

Ik heb net een taartje bekleed met marsepein. Wat een drama!!!
scheurde aan alle kanten. Zo goed mogelijk bedekt met bloemen, maar helemaal mooi is het niet geworden. Het is ook pas mijn 2e taartje dus weet ik niet of het aan mij ligt of aan de marsepein :)