1

Onderwerp: beginner

ik heb me zo goed als slap gezocht maar ik kan eigenlijk niet echt een antwoord vinden op een paar vragen ;-)

1. hoe krijg je de cake die je doorsnijd ( rond 26cm ) HEEL van elkaar... bij mij breekt hij elke keer door midden...

2. ik bak de cake in een ronde springvorm, hoe lang moet hij afkoelen voor de vorm eraf kan? moet dat direct of moet dat juist na een hele tijd pas!

3. wat kan ik gebruiken ipv botercreme om de taart af te strijken?

2

Re: beginner

Gebruik je cake of biscuit?

1. Bij mij gebeurt dat nooit, geen tips dus

2. gelijk storten! Ondersteboven op een rooster leggen om af te koelen. (en dan is de onderkant gelijk de bovenkant!)

3. Chocopasta, (gezeefde) abrikozenjam, ganache

1. Het is slim om je taartje eerst goed te koelen in de koelkast voordat je gaat snijden. Bij grote plaken is het handig om een cakeboard tussen de lagen te schuiven en zo je laag eraf te halen.

2. Dit is afhankelijk van het recept. Mijn cakes laat ik altijd even afkoelen tot de vorm nog net niet op te pakken is. Dan stort ik hem op folie en pak hem in zodat hij niet uitdroogt.
Biscuit moet je gelijk storten op een taartrooster of een theedoek bestrooid met suiker.

3. Er zijn tig soorten botercrème, dus ik zou daar eens wat over opzoeken.
Botercrème smeert veel fijner en vooral mooier af dan chocopasta of jam, dus je taartje wordt ook een stuk strakker.

Succes!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

4

1. Misschien een kartonnetje ertussen proberen te schuiven? Snij je de lagen niet te dun?  Als ik de bovenste laag wat te dun heb gesneden til ik ze eraf met 2 brede spatels. Mij lukt dit altijd.

bedankt voor de reacties!!

ik gebruik cake... hihi dacht bij biscuit meteen aan harde koekjes ;-)
aha op de kop is dus de tip ;-) ik vond die van jullie altijd al zo mooi "vlak" ... die van mij hebben een bol bovenop hihi

6

Maar bij cake heb je wel een wat stevigere bol dan bij biscuit dus het werkt niet altijd zo op de kop als er een flinke bobbel opzit maar dan kun je hem natuurlijk gewoon wegsnijden. En cake moet goed afgekoeld zijn voor dat je gaat snijden anders breekt het inderdaad in 2-en. Maar als hij goed koud is, kun je hem in principe er gewoon zonder problemen vanaf tillen. Wel niet dunner snijden dan 1,5 cm.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

ik heb net maar eens eerst een 22cm bakblik gekocht... ik had er een van 28, misschien een beetje enthousiast voor een eerste keer ;-)

8

*-_astrid_-* schreef:

ik heb me zo goed als slap gezocht maar ik kan eigenlijk niet echt een antwoord vinden op een paar vragen ;-)

1. hoe krijg je de cake die je doorsnijd ( rond 26cm ) HEEL van elkaar... bij mij breekt hij elke keer door midden...
2. ik bak de cake in een ronde springvorm, hoe lang moet hij afkoelen voor de vorm eraf kan? moet dat direct of moet dat juist na een hele tijd pas!

3. wat kan ik gebruiken ipv botercreme om de taart af te strijken?

Ik gebruik hiervoor bij cake én biscuit een placemat. Gaat super!  :Y

ik denk dat ik er ook zo'n dunne plasticken placemat onder ga proberen te schuiven....