1

Onderwerp: Merengue Botercréme hoe te maken??

ik wil graag van die toeven op cctjes gaan maken en dus verschillende smaken maar nu heb ik wel het een en ander gevonden en blijkt dat je het dus het best kan doen met  Merengue Botercréme maar hoe maak ik dit??

er staat bij eiwitten is dit dan gewoon het wit van een rauw ei? of kan het ook met eiwitpoeder(zoja hoeveel en hoe te gebruiken)

ik moet ongeveer 60 cctje maken....

thanks

2 Laatst bewerkt door Marinina (23-09-2010 17:57)

Re: Merengue Botercréme hoe te maken??

Ingrediënten:
140 gram eiwitten
280 gram kristalsuiker
280 gram roomboter* (of 420 gram voor de 1-2-3 verhouding) op kamer temperatuur en in stukjes.
* op erg warme dagen is het verstandig een gedeelte van de roomboter door margarine of kokosvet te vervangen (maximaal de helft). Dit zorgt voor meer stabiliteit van je crème.

Werkwijze:
Neem een kom die op een pan heet water past. Handig is de kom van je mixer als die hittebestendig is.  Doe de eiwitten en de suiker in een kom en klop ze goed door elkaar. Zet de kom boven de pan met kokend water; dit wordt ook wel au bain marie genoemd. Blijf nu voortdurend kloppen totdat de suiker gesmolten is en het mengsel goed heet is. Haal de kom uit de pan en mix op hoge snelheid totdat het mengsel stijve witte pieken maakt. Dit duurt zo'n 10 minuten. Zet nu de mixer op een lage stand en doe de boter er stukje voor stukje erbij, terwijl je blijft mixen.

Als alle boter opgenomen is, zet je de mixer op een hogere stand en klop je de crème totdat hij er luchtig uitziet. Voeg eventuele smaakmakers toe, meng goed met een spatel en schraap langs de randen van de kom. Mix de crème nogmaals een minuutje goed door. De crème ziet er nu mooi glad en luchtig uit en voelt zijdezacht aan. De meringue botercrème is een week te bewaren in de koelkast. In de vriezer 3 maanden houdbaar.

Staat gewoon hier tussen de recepten !!

Ik maak het altijd met gewone eiwitten,misschien dat iemand anders weet hoe het met de poedervorm zit ??

3

Marinina schreef:

Ingrediënten:
140 gram eiwitten
280 gram kristalsuiker
280 gram roomboter* (of 420 gram voor de 1-2-3 verhouding) op kamer temperatuur en in stukjes.
* op erg warme dagen is het verstandig een gedeelte van de roomboter door margarine of kokosvet te vervangen (maximaal de helft). Dit zorgt voor meer stabiliteit van je crème.

Werkwijze:
Neem een kom die op een pan heet water past. Handig is de kom van je mixer als die hittebestendig is.  Doe de eiwitten en de suiker in een kom en klop ze goed door elkaar. Zet de kom boven de pan met kokend water; dit wordt ook wel au bain marie genoemd. Blijf nu voortdurend kloppen totdat de suiker gesmolten is en het mengsel goed heet is. Haal de kom uit de pan en mix op hoge snelheid totdat het mengsel stijve witte pieken maakt. Dit duurt zo'n 10 minuten. Zet nu de mixer op een lage stand en doe de boter er stukje voor stukje erbij, terwijl je blijft mixen.

Als alle boter opgenomen is, zet je de mixer op een hogere stand en klop je de crème totdat hij er luchtig uitziet. Voeg eventuele smaakmakers toe, meng goed met een spatel en schraap langs de randen van de kom. Mix de crème nogmaals een minuutje goed door. De crème ziet er nu mooi glad en luchtig uit en voelt zijdezacht aan. De meringue botercrème is een week te bewaren in de koelkast. In de vriezer 3 maanden houdbaar.

Staat gewoon hier tussen de recepten !!

Ik maak het altijd met gewone eiwitten,misschien dat iemand anders weet hoe het met de poedervorm zit ??

ja deze had ik dus ook gevonden maar snap het niet helemaal van die eiwitten.. jij gebrukt gewoon eiwit van een rauw ei??

4

Ja en ik verhit ze goed !! heb gelezen dat eieren in de super gecontoleerd worden en vrijwel geen kwaad kunnen, maar als je voor kleine kindjes bakt kan je miss. toch beter poeder nemen ( voor de zekerheid !!)Neem aan dat gewoon op de verpakking staat hoeveel je nodig hebt !?  maar dit gaat prima en is heerlijk !!

5

Hier staat een duidelijk filmpje, ik heb de bc ook zo gemaakt en het is super gelukt :)
http://www.youtube.com/watch?v=uBBoRMWcfNc

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)

Welke smaakstof doen jullie erbij? Kun je deze gewoon bij de supermarkt kopen? Kan het ook zonder?

Kijk voor al mijn creaties ook eens op http://taartenvanbianca.hyves.nl/

7

Kan ook zonder, maar met is natuurlijk lekkerder  :Y

Je kan ook die smaakstoffen van de super erdoor doen of chocolade, jam, gelei, lemoncurd, saromapoeder etc.

Chocolade  :P  gewoon stukjes....?

9

Ongeveer 100 gram pure  chocolade ( reep ) smelten, beetje laten afkoelen en erdoor kloppen.

10

Morgen meteen proberen!!!

11

Bedenk me nog wat... spuit je deze dan meteen als een SUPER mooie toef op je CC? Moet het daarna in de koeling (ivm instortingsgevaar)?

Sorry hoor... BLOND!!!

12 Laatst bewerkt door Marinina (23-09-2010 22:16)

sanneenlieke schreef:

Bedenk me nog wat... spuit je deze dan meteen als een SUPER mooie toef op je CC? Moet het daarna in de koeling (ivm instortingsgevaar)?

Sorry hoor... BLOND!!!

:lol:  Moet eerst even in de koeling, half uurtje ofzo, wordt het iets steviger en je toeven mooier, succes !!

Als je toeven er op zitten kan je het uit de koeling laten, toeven blijven mooi !!

13

Dames bedankt...

Ik heb vandaag cc-tjes met MB gemaakt met Verkade cappuccino reep chocolade erdoor... ze zijn VEEL te lekker...!!!

Kun je nu met deze botercreme ook taarten afsmeren en dan met marsepein bekleden of smelt mn marsepein dan?

Ik hoop dat mn visite vanavond net zo smikkelt als ik... MMMM

14

Je kan de Merengue Botercreme heel goed gebruiken om af te smeren en daarna te bekleden, ik doe dat bij al mijn taarten, want deze is gewoon veel lekkerder dan 1:1 BC  :Y

Ik maak gewoon altijd heel veel in een keer en doe dan bij een kleine portie cacao of vruchtjes doorheen als ik voor vulling wil gebruiken, weet nooit precies hoeveel, gewoon erdoor gooien tot ie smaakt zoals ik m hebben wil  :P.

Meestal maak ik 1-2-2 (of 1-2-2 en een beetje), omdat ik m anders weer net te boterig vind, ook vervang ik vaak een deel van de suiker door vanillesuiker.

Veel plezier! (je visite kon er vast niet vanaf blijven...)

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

15

Nog een vraagje... heb dinsdag Mbotercreme (verse eiwit, chocolade reep en roomboter) gemaakt om een taart te vullen... daarna is ie in de koelkast in gegaan... nu eruit om een mooie toef te spuiten voor cc-tjes voor morgen...

Kan dit mbt houdbaarheid?

16

sanneenlieke schreef:

Nog een vraagje... heb dinsdag Mbotercreme (verse eiwit, chocolade reep en roomboter) gemaakt om een taart te vullen... daarna is ie in de koelkast in gegaan... nu eruit om een mooie toef te spuiten voor cc-tjes voor morgen...

Kan dit mbt houdbaarheid?

hierboven in het recept staat dat het een week houdbaar is in de koelkast. moet kunnen dus denk ik!