1 Laatst bewerkt door Misbaksel (22-09-2010 08:50)

Onderwerp: Zorgen om bruidstaart. Heb het even niet helder meer.

Voor vrienden ga ik een bruidstaart maken. Het wordt de eerste keer 4 taarten dus ik wil alles goed plannen.

Het wordt ronde taart op een standaard. Vrij klassiek, wit, met rozen en kitscherige topper. Het worden taarten van 15, 20, 25 en 30 cm.

De vulling moet saroma botercreme aardbeien worden met lemoncurd en aarbeienjam, eventueel getempreerd met limoncello van Patidess. Zal dat een lekkere combi zijn?

Bakken jullie meerdere kapsels van ongelijke maten tegelijk? of moet ik alle voer de kapsels apart bakken?

Moet ik de saroma maken zoals op de verpakking of alleen het poeder toevoegen aan de botercrememix?

Kan ik zaterdag al bakken en vullen en afgesmeerd invriezen? Denken jullie dat ik moet temperen? Hoe moet ik het invriezen? Net als een gewoon kapsel? In een pedaalemmerzak zonder lucht?

Hoe ontdooi je een kapsel dat al gevuld en afgesmeerd is?

Ik wil dan van de week de rozen maken. Donderdag de taarten uit de vriezer halen en bekleden. Vrijdag is dan de bruiloft.

Pfff... ik heb er nu al zorgen om. Ook omdat het blijkt dat ze vrij kritisch zijn. Heb wel gezegd dat ik by far geen professioneel ben, maar toch...

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

2 Laatst bewerkt door saskiahuisman (22-09-2010 10:27)

Re: Zorgen om bruidstaart. Heb het even niet helder meer.

Misbaksel schreef:

Voor vrienden ga ik een bruidstaart maken. Het wordt de eerste keer 4 taarten dus ik wil alles goed plannen.

Het wordt ronde taart op een standaard. Vrij klassiek, wit, met rozen en kitscherige topper. Het worden taarten van 15, 20, 25 en 30 cm.

De vulling moet saroma botercreme aardbeien worden met lemoncurd en aarbeienjam, eventueel getempreerd met limoncello van Patidess. Zal dat een lekkere combi zijn?

Saskia: Ik vind van wel.

Bakken jullie meerdere kapsels van ongelijke maten tegelijk? of moet ik alle voer de kapsels apart bakken?
Dat is afhankelijk of je oven dat aan kan. Ik bak ze altijd apart, maar ik heb niet zo' grote oven.

Moet ik de saroma maken zoals op de verpakking of alleen het poeder toevoegen aan de botercrememix?
Saskia:
Alleen het poeder toevoegen aan de mix. Anders wordt je vulling veel te dun.

Kan ik zaterdag al bakken en vullen en afgesmeerd invriezen? Denken jullie dat ik moet temperen? Hoe moet ik het invriezen? Net als een gewoon kapsel? In een pedaalemmerzak zonder lucht?

Saskia: Ja dat kan in een pedaalemmerzak, ik doe er altijd 2 om heen en zoveel mogelijk de lucht eruit halen.

Hoe ontdooi je een kapsel dat al gevuld en afgesmeerd is?

Saskia: Gewoon 1 dag van te voren je kapsels er weer uithalen en langzaam laten ontdooien in de koelkast. Na een paar uur haal je de zakken eraf en dan afhankelijk van je vulling in de koelkast verder laten ontdooien.

Ik wil dan van de week de rozen maken. Donderdag de taarten uit de vriezer halen en bekleden. Vrijdag is dan de bruiloft.

Pfff... ik heb er nu al zorgen om. Ook omdat het blijkt dat ze vrij kritisch zijn. Heb wel gezegd dat ik by far geen professioneel ben, maar toch...

Saskia: Veel succes. Altijd leuk zo'n opdracht!

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

3

Ik zou me geen zorgen maken over het feit dat ze kritisch zijn, ze weten dat je niet ervaren bent.

Ze kunnen natuurlijk ook bij een ervaren bakker bestellen.

Willy

4

Dank jullie wel voor de antwoorden Saskia en Willy.

Denken jullie dat ik moet tempreren of niet? De bruid houdt van zoet, ben bang dat het te fris/zuur wordt.

Misbaksel schreef:

Dank jullie wel voor de antwoorden Saskia en Willy.

Denken jullie dat ik moet tempreren of niet? De bruid houdt van zoet, ben bang dat het te fris/zuur wordt.

Hoi,

Ik doe het altijd wel, dan wordt je kapsel net iets lekkerder. Het heet overigens wel tremperen ipv tempreren, maar volgens mij bedoelen we hetzelfde.
Je kunt ook heel goed je vullingen iets minder zoet maken. Dus als ergens bijv. 100 gram suiker door moet, doe dan 85 gram suiker er door. Enz.
Denk er ook aan dat ze jou hebben gevraagd, ze weten dat je nog niet ervaren bent. Bij een echte banketbakker betalen ze uiteraard veel meer. Ik zag laatst bij een bakker dat je voor een stuk marsepeinen taart al gauw € 4,75 kwijt bent.
Doe het gewoon voor jezelf en heb er plezier van.