1

Onderwerp: Citroenvulling uit citroen-meringue taart als vulling gebruiken

Voor een bruidstaart heb ik het verzoek gekregen om één laag te vullen met de citroenvulling die 'normaal' in een citroen-meringue taart gaat.
Het recept is als volgt:

"Doe 15 gram bloem, 15 gram maizena, 100 gram suiker, citroensap van 2 citroenen, 1 eetlepel citroenrasp en 150 ml water in een pan. Blijf roeren tot dit een smeuïge massa wordt.

Split 3 eieren van eiwit en eigeel in twee kommen. Neem de pan van het vuur en roer het eigeel en 25 gram boter (in blokjes) door het citroenmengsel heen. Verwarm het weer."

Ik vraag me eigenlijk af of dit mengsel dik genoeg is om in een biscuit-taart te doen als vulling. Of zou ik er dan meer maizena/bloem in moeten doen? Of evt. nog gelatine erbij en dan laten opstijven?

Ze willen geen mousse, bavarois of botercrème met citroensmaak en de tweede laag wordt lemoncurd...het mocht lekker zuur en citroenerig zijn...

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

2

Re: Citroenvulling uit citroen-meringue taart als vulling gebruiken

Normaal bak je een citroen-merengue taart in de oven en door het bakken wordt hij dan dus stevig, het eigeel dat je er doorheenmengt gaat namelijk stollen....ik weet niet of dat dit recept dat ook meldt of dat dit een ander recept is. Zo op het eerste oog zou ik zeggen, wordt niet stijf, daar moet gelatine bij
Maar je zit hier ook met het eigeel dat zo niet goed genoeg verwarmd wordt (i.v.m de hygiene).
Lastig vind ik dat hoor.... je kunt een citroen-merengue taart nou eenmaal niet bekleden en als je hem niet zo klaar maakt zoals het zou moeten krijg je niet die specifieke smaak....

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

3

Volgens mij krijg je een soort lemoncurd op deze manier (eigeel, cirtroen en suiker)
door het verwarmen na het mengen zou je eigeel dus garen.

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

4

In het originele recept wordt eerst de bodem 'blind' gebakken. Daarna gaat de citroenvulling erin en het eiwit erop en dan gaat de taart nog maar 5 min in de oven om het eiwit te kleuren.

Het lijkt mij dat die 5 min nou niet zo heel veel uitmaken voor de citroenvulling om dikker te worden, maar misschien heb ik dat mis, vandaar mijn vraag...

5

Die vijf minuten zijn alleen om het eiwit bruin te krijgen dus dan zou het inderdaad al een soort van pudding moeten zijn. Het is ook een heel ander recept dan het mijne hoor (klassieke Franse taart), die moet echt gewoon een half uur de oven in.
Waarschijnlijk krijgt het dan dezelfde consistentie als banketbakkersroom. Ik zou zeggen, probeer het en laat ons weten of het lekker is :)

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

6

Ik vind de vulling van citroen meringue taart erg veel lijken op lemon curd, dus ik vraag me af of het dan niet gewoon 2 keer (bijna) dezelfde vulling is.

7

roos schreef:

Ik vind de vulling van citroen meringue taart erg veel lijken op lemon curd, dus ik vraag me af of het dan niet gewoon 2 keer (bijna) dezelfde vulling is.

Daar had ik dus nog niet aan gedacht, bedankt dat je het zegt, dan kan ik nog iets anders bedenken...

8

Ik heb de vulling gemaakt en er wel nog een stuk of 3 blaadjes gelatine erdoor gedaan (had 2x het recept gedaan).
Het was lekker stevig van consistentie en smaakte prima, alhoewel ik niet echt van citroen houd.

Ik heb het uiteindelijk gecombineerd met witte chocolademousse.