1

Onderwerp: Hoe te werk gaan met botercreme of ganache?

Hallo taartmakers ..

Ik ben voor het eerst gevraagd voor iemand anders een taart te maken, maar ik wil dus dat alles heel mooi is.
Nu heb ik nog nooit met botercreme of ganache gewerkt. Ik heb liever geen chocola omdat ik dat niet heel lekker vind, maar werkt botercreme net zo goed om de buitenkant glad te maken? En moet ik dit ook in de koelkast zetten zodat het wat harder wordt of niet? Ik werk altijd met marsepein en dat gaat gewoon samen?

Ik heb even rondgekeken en vond geen ander topic hierover, als dit wel zo is dan mijn excuses.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, alvast bedankt!

Re: Hoe te werk gaan met botercreme of ganache?

wat doe je normaal onder je marsepein dan, als je nooit met botercreme of ganache werkt?
En als je daar tevreden over bent, waarom zou je dan nu als je taart voor iemand anders maakt, gaan experimenteren? Experimenteren kun je toch beter doen als de taart voor jezelf is? Dan mag het mis gaan ;)

en ja, boter wordt zacht op kamertemperatuur en hard in de koelkast :Y Dus als je het fijn vindt om de taart te bekleden als het wat harder is, dan zet je hem eerst in de koelkast :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

ik ben dan ook wel benieuwd waar je mee afsmeert alvorens je marsepein erop te doen.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

4

Ik doe er altijd een laagje slagroom over zodat het blijft plakken, maar ik vind het wel mooi als het wat harder is (denk ik).
Maar ik heb even een proeftaart gebakken, probeer ik het en laat ik het even weten hoe het gegaan is!

slagroom om af te smeren?!
ehh.... heb je uberhaupt wel eens een taart gemaakt en met fondant of marsepein bekleed...?
en dan nu al een opdracht, terwijl je nog niet weet dat je je taart NOOIT met slagroom kan afsmeren...
ik begrijp dit niet helemaal hoor...

maar om antword te geven op je vraag:
met slagroom kun je niet afsmeren omdat daar teveel vocht in zit.

voor het bakken misschien even de FAQ lezen...? :thumb:

Ik zing mijn eigen wijsje!

6

hele bijzondere........

nooit expirementeren voor onbekende....

7

Koekiemonster:

Ik heb vaak genoeg met slagroom de taart afgesmeerd, en bekleed met marsepein, en heb nu al aardig wat geoefend met wat taarten. Vb: http://94.100.118.226/913150001-9132000 … _UGO8.jpeg
Geleerd op de cursus op tv taarten decoreren die het ook met slagroom deed.

Dus vind die sarcastische manier erg vervelend en ik vraag hier gewoon naar hulp dus als je het op zo manier schrijft hou het liever voor je ..

Ik heb de FAQ gelezen maar mijn vraag was o.a. of botercreme ook hard werd, en dat kon ik hier verder nog nergens lezen  :thumb:

8 Laatst bewerkt door joke ellen (19-09-2010 15:08)

Hallo,

Ik denk niet dat Koekimonster het vervelend bedoeld......maar dat het meer verbazing is van haar dat je afsmeert met slagroom.

Ik zelf gebruik altijd botercreme en dat gaat tot nu toe steeds goed.
Ik weet niet wat je bedoeld met hard worden, het wordt niet zo hard dat het kan breken b.v.. Maar wel steviger dan slagroom. ik denk dat je het beste eerst even zelf kunt uit proberen (wat je ook al gaat doen) dan kun jezelf heel goed kijken en ervaren wat voor jou het beste werkt......slagroom of botercreme.
Succes!

9

Dank je wel!

Ik ga er nu mee bezig, ik laat wel even weten of het gelukt is :)

Dank je voor de tips!

Dat het niet wil lukken met slagroom is niet altijd waar hoor. Want ook ik maak nog wel eens een taart afgesmeerd met slagroom en dan bekleed met marsepein. Maar ik zou je aanraden om te gaan afsmeren met botercreme. Ik gebruik daar zelf de 123 botercreme deze vind ik persoonlijk het lekkerste en het fijnste werken. Maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

11 Laatst bewerkt door koekiemonster (19-09-2010 15:43)

ik bedoelde het inderdaad niet vervelend,
maar afsmeren met slagroom wordt verder OVERAL afgeraden.
dus als je de FAQ gelezen hebt, heb je dit ook gelezen.
het verbaasde me dus enorm, en afsmeren met slagroom kan echt nooit lang goed gaan.

maargoed, ik zal me er verder niet mee bemoeien,
succes in ieder geval!

12 Laatst bewerkt door koekiemonster (19-09-2010 15:42)

dubbel hoeft niet ;)

13

Tja, ook ik lees met verbazing mee, slagroom om af te smeren vind ik erg risicovol zeker omdat ik uit ervaring spreek dat zelfs bij mij een taart ging smelten met botercreme van de mix!

Ik gebruik alleen nog maar botercreme die ik maak van 1op1 en anders niet.

Ik denk dat je een keer echt mazzel hebt gehad, maar ik raad het niet iemand aan om met slagroom af te smeren.

Ik heb wel 1 keer met pasta afgesmeerd omdat diegene dat zelf echt heel graag wilde maar durfde geen garantie te geven of het wel goed zou gaan!

Kan wel vertellen dat het niet lekker werk, maar de taart ging niet smelten. wel werg hij klefferiger als normaal!

14

Okey, ja ik heb het bij een cursus gezien dat op tv werd gegeven bij vrije tijd tv.

Ik heb hem net afgesmeerd met botercreme en snel even een laagje marsepein over gedaan. Ging opzich aardig. Ik vind alleen iets zo jammer. Namelijk, ik heb er heel lang over gedaan om mijn taart lekker te krijgen, deed altijd veel te moeilijk en heb nu gewoon een pak van de shop gekocht voor biscuittaart en ben daar erg tevreden over. Alleen ik vind dat die lekkerheid van de smaak weg gaat door de marsepein, veelste zoet. Is een goed alternatief hiervoor misschien fondant? Of marsefont?

15

tis allemaal erg zoet, maar je kan je vullingen erop aanpassen.
Als je een zure vulling gebruikt, heft dat het zoete weer op.

Je moet juist tegenhangers van elkaar gebruiken zodat je juist bij iedere hap weer een ware sensatie op de tong krijg en dat is de kunst.  dat is veel oefenen en combineren

16

de kans dat marsepein smelt is bij slagroom groter dan bij botercreme. Daar ligt het gevaar, het is niet zo dat taarten altijd smelten als je afsmeert met slagroom, maar het risico is groter dat het wel gebeurt. Daarbij is aan te raden om deze taarten niet te lang te bewaren, hoe langer je ze bewaart, hoe groter die kans wordt.

Overigens, en daar kun jij niets aan doen, maar bij de teleac-cursus zegt ze dat ze met slagroom met klopfix afsmeert, maar in werkelijkheid smeert ze af met patikrem. Niet echt slagroom, ook niet echt boter, wat het precies is weet ik niet, maar het lijkt in ieder geval wel slagroom, heel misleidend :Y

groetjes Tirza     

17

Christol: Oke naja dan ga ik daar even mee aan de slag, nog tips? In ieder geval hartstikke bedankt en ik ga daarmee aan de slag!

Tipsytaartje: oh dat is dan mijn fout! Het was me niet opgevallen dat het patrikrem was. Het is tot nu toe goed gegaan gelukkig maar dan weet ik dat voor de volgende keer! Ik ga nog even goed oefenen en bedankt voor de tips!

18

r0my-n schreef:

Tipsytaartje: oh dat is dan mijn fout! Het was me niet opgevallen dat het patrikrem was. Het is tot nu toe goed gegaan gelukkig maar dan weet ik dat voor de volgende keer! Ik ga nog even goed oefenen en bedankt voor de tips!

nee dat is niet jouw fout, op tv zegt ze het verkeerd en misleidt ze de boel :Y

groetjes Tirza     

19

Patri-creme, lijkt misschien wel op slagroom, maar hij smaakt totaal anders. Zelf gebruik ik pati-creme bij hartige hapjes. Daar komt de creme vind ik zelf meer tot zijn recht.

20

op mn vorige stage smeerde ze soms ook af met slagroom en dat ging altijd prima hoor