1

Onderwerp: HELP mijn kapsel is maar 3,5 CM

Hooi,
Ik ben net begonnen met kapsel bakken en mijn allereerst was een platte koek en nu heb ik weer een poging gedaan en hij is niet hoger gekomen dan 3,5 cm Wat heb ik fout gedaan...

Ik heb een philips keukenmachine
met een grote garde gebruikt

Heb biscuitmix gebruikt van soezie
heb 250 gram mix gebruikt
4 eieren en 1 eetlepel water heb dit op de hoogste snelheid gemixt(10 min)  30 min in de oven gebakken en nu is ie maar 3.5 cm

WAT HEB IK MIS GEDAAN????? :s  :(

2 Laatst bewerkt door makatralsy (18-09-2010 14:31)

Re: HELP mijn kapsel is maar 3,5 CM

Ik ken de verhoudingen van de Soezie mix niet, dus weet niet of het daar al fout is gegaan. Op hoeveel graden had je je oven ingesteld? Toen je de mix geklopt had, was hij toen wel al heel wit en luchtig? Waren je eieren op kamertemperatuur? Hoe heb je je vorm ingevet? Hoe groot was je vorm?

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

3

Ik heb de oven op 180 graden gezet zoals op de verpakking stond
alle eieren waren op kamertemperatuur en heb alleen bakpapiergebruikt om de vorm in te vetten de mix was luchtig en heel wit

4

mijn vorm is 26cm

5

Hoi,

Ik weet niet wat de verhoudingen zijn van de mix die jij hebt gebruikt, maar 4 eieren lijkt me niet veel.
Ik heb van de week een biscuit gebakken met de zelfde maat als jij. Ik doe het altijd met het recept voor de basisbiscuit. Dat staat hier links bij de recepten. Ik had 8 eieren gebruikt en de nodige andere ingredienten. Mijn biscuit was 8 centimeter. Gemixed met een hele simpele mixer.
Dus misschien gewoon meer beslag erin??

Groetjes Gerien

6

Nog zo een bakken en die twee boven op elkaar. Samen 7 centimeter!

Groetjes Gerien

7

Dat klopt

8

Ben weer bezaig met de tweede:P :P

9

Voor een 26 cm ronde vorm hou ik 330 gram mix aan en 5 eieren.++

Dan heb ik een hoge taart, 8 eieren lijkt mij een beetje teveel.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

10

Ik gebruik 6 eieren voor deze maat.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

11

ligt ook aan de grote van je eieren, ik gebruik M en dat is 50 gram per stuk.

12

Hallo,

ik gebruik altijd Soezie en dat bevalt met heel goed!

Alleen de aangegeven verhouding op de verpakking is wat zuinig.
Wat ik dus doe: ik hou de hoeveelheid biscuitmix aan die ze hier op het forum aangeven.
Bij een 26 cm taart is dit dus 340 gram biscuit.
Alleen dan moet je de verhoudingen van het ei en water wel omrekenen naar de soezie. Is heel makkelijk....
200 (gram ei) : 250 x 340 ( de hoeveelheid die je nodig hebt )= 272 gram ei.
10 (ml water): 250 x 340 =  13,6 ml water.

De temperatuur van je oven opbouwen:
6 min op 125 graden
14 min op 150 graden
10 min op 175 graden
Daarna altijd prikken met bv. een sateprikker. Is tie nog niet droog dan verleng je 5 min op 175 graden. Is tie dan nog niet droog dan verleng je per 2,5 min op 125 graden anders wordt je biscuit te droog.

Zo, heb jij gegarandeerd ook een biscuit van 6 a 7 cm hoog.

Succes Angelique

13

Ik heb er nu weer eentje gemaakt en die is best goed gelukt ik zul hem zo ff opmeten:P

14

Weer 3,5 CM nu heb ik wel 7 cm bij elkaar:P

Thanx voor de tips zul over 2 weken weer een poging doen:P
Dan is ie meteen voor me verjaardag

15

liek 27 A schreef:

Hallo,

Wat ik dus doe: ik hou de hoeveelheid biscuitmix aan die ze hier op het forum aangeven.
Alleen dan moet je de verhoudingen van het ei en water wel omrekenen naar de soezie. Is heel makkelijk....
200 (gram ei) : 250 x 340 ( de hoeveelheid die je nodig hebt )= 272 gram ei.Hoeveel eieren zijn dat dan?(ik kan niet zo goed rekenen)

6 min op 125 graden
14 min op 150 graden
10 min op 175 graden
Daarna altijd prikken met bv. een sateprikker. Is tie nog niet droog dan verleng je 5 min op 175 graden. Is tie dan nog niet droog dan verleng je per 2,5 min op 125 graden anders wordt je biscuit te droog.

Succes Angelique

16

Mutstaart schreef:
liek 27 A schreef:

Hallo,

200 (gram ei) : 250 x 340 ( de hoeveelheid die je nodig hebt )= 272 gram ei.Hoeveel eieren zijn dat dan?(ik kan niet zo goed rekenen)

6 min op 125 graden
14 min op 150 graden
10 min op 175 graden

Succes Angelique

Ik weeg ( digitale weegschaal ) de inhoud van de eieren altijd precies af....
Maar een gemiddeld ei is 50 gram ( inhoud ), dan heb je dus 5 1/2 ei nodig. Of ik zou exact afwegen en anders zou ik 6 eieren nemen.
Idem met het water, dit doe ik ook nauwkeurig ( injectiespuitje van het consultatieburo of de apotheek..even liefs vragen..)

Succes, Angelique

17

Thanx:P

De op naar de volgende klus de rolfondant:P en vullen:P

18

christol schreef:

Ik bak niet met de mix. Maar met het basisrecept voor biscuit.
Werkt prima vind ik. Mijn vorm is 3 liter, dus in principe zou ik 6 eieren moeten gebruiken. Maar ik wilde een hogere biscuit, dus nam ik 2 eieren extra.
Ik heb 1x mix gebruikt voor een biscuit. Van het thuisbakkertje. De biscuit was mooi luchtig en prima gerezen, maar ik vond het nergens naar smaken. Niet echt lekker dus. (vond ik) dus ik neem net zo lief het gewone recept.

Groetjes Gerien

19

grietje schreef:
christol schreef:

Werkt prima vind ik. Mijn vorm is 3 liter, dus in principe zou ik 6 eieren moeten gebruiken. Maar ik wilde een hogere biscuit, dus nam ik 2 eieren extra.
Ik heb 1x mix gebruikt voor een biscuit. Van het thuisbakkertje. De biscuit was mooi luchtig en prima gerezen, maar ik vond het nergens naar smaken. Niet echt lekker dus. (vond ik) dus ik neem net zo lief het gewone recept.

Misschien zou je eens de mix van funcakes of zeelandia moeten proberen, die bakt heel mooi en heeft ook een lekkere smaak

20

christol schreef:
grietje schreef:
christol schreef:

Misschien zou je eens de mix van funcakes of zeelandia moeten proberen, die bakt heel mooi en heeft ook een lekkere smaak

Wie weet bestel ik die wel eens mee. Ik kan het allicht een keer proberen.....

Groetjes Gerien

ik heb ook soezie gebruikt en de verhouding klopt gewoon.

ik klop wel altyd een kwartier tot twintig minuten tot ie echt lekker fluffy is.. en mijn taart wordt altyd wel hoog moet er zelfs een natte theedoek overheen doen zodat ie niet zo bol wordt.

misschien even proberen het wat stijf te kloppen.

groetjes karine

Taart in de morgen,  Een dag zonder zorgen.

22

karinethebest82 schreef:

ik heb ook soezie gebruikt en de verhouding klopt gewoon.

ik klop wel altyd een kwartier tot twintig minuten tot ie echt lekker fluffy is.. en mijn taart wordt altyd wel hoog moet er zelfs een natte theedoek overheen doen zodat ie niet zo bol wordt.

misschien even proberen het wat stijf te kloppen.

groetjes karine

Dat je taart bol word hebt te maken dat je op een te hoge temperatuur bakt, probeer eens een paar graadjes lager te gaan bakken en waarschijnlijk krijg je een mooi egaal kapsel!