1

Onderwerp: hoeveel voor de vorm?

Hoi meiden,

ik mag een stapel taart voor een vriendin, maar ik heb een beetje een probleempje.

ik heb het recept voor biscuit 2. ik heb al een biscuit gemaakt van 25 cm. die was goed gelukt, hij was alleen niet zo hoog.
daarvoor heb ik gebruikt:

5 eieren
150 gram bloem
150 gram suiker
zout

maar ik moet ook een vorm van 20 en 15 cm maken, maar begrijp het niet helemaal wat ik dan voor die 20 en 15 cm nodig heb.
Ik ben absoluut geen rekenwonder...kunnen jullie mij helpen???
heb even het recept gekopieerd voor een klein deel:

1 ei (M)
30g suiker
30g bloem
snufje zout
Reken de ingrediënten uit per ei. Voor een springvorm van 24cm heb je ruim voldoende aan 5 eieren, dus 150 gr suiker en 150 gr bloem. Om te berekenen hoeveel beslag je nodig hebt: vul je vorm met water en meet hoeveel erin gaat. Voor elke halve liter neem je 1 ei.

Kunnen jullie me helpen om duidelijk te maken wat ik nodig heb?
Bedankt!!!!!!

Groetjes Christa!

Re: hoeveel voor de vorm?

als het te weinig is en je hebt het recept goed gevolgd, kun je wat meer beslag gebruiken.
dan 25cm 6 eieren , 20 cm 5 eieren, 15 cm 4 eieren

hoewel dit wel erg veel is, vraag ik daarom nog even of je echt 10 minuten hebt gemixt, of je de bloem er doorheen hebt gevouwen en niet stiekem ;) hebt gemixt. en wat voor oven heb je en hoe hoog heb je gebakken?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

ik had het bij me moeder gedaan, zij heeft een elektrische oven, ik heb zelf een hete lucht oven. maar mijn mams was te snel, en deed de bloem bij de eieren in de mixer.
terwijl ik 3x ervoor had gezegd, dat het niet in de mixer moet.
de eieren hebben 10 minuten gemixt, en zag er uit als bijna slappe slagroom.

hoe hoog heb ik gebakken?? als je de oven bedoel, die stond op 160 graden i.v.m dat de temp. aangegeven stond op hetelucht en niet voor een elektrische oven.

hij was wel hoger als dat je beslag maak van cakemix.
als ik dus de bloem niet in de mixer had gedaan, maar wel gespateld, kwam ie zeker wel omhoog???
Bedankt voor je hulp alvast! :)

Groetjes Christa!

4

oh ja, ik had ook nog bakpapier op de bodem en de zijkantjes gedaan in de hoop dat ie omhoog zou komen. de springvorm was tot boven de helft gevuld. (zonder bakpapier mee gerekend)

Groetjes Christa!

denk dan idd dat het aan het mixen ligt :Y het is altijd even wennen aan een nieuw recept en zeker als je net begint met bakken moet je ook je eigen oven even leren kennen.

groetjes Tirza     

6

ik ga het snel weer proberen, maar dan met me eigen oven! die is hetelucht, dus dan kan ik op 180 graden bakken.

hartstikke bedankt voor je hulp! ik zal mijn 3 lagen taart showen, na 2 oktober....liefs ;)

Groetjes Christa!

7

oh, en de hoeveelheid bloem?? en suiker??? dat blijft natuurlijk geen 150 gram. bij een kleinere vorm.
sorry voor al die vragen..... :o

Groetjes Christa!

huh 180 graden hete lucht en 160 electrisch?? Dat is juist andersom :Y

de rest in verhouding dus, dus bij 4 eieren, 4 keer 30gram bloem = 120 gram etc...

groetjes Tirza     

9

in het recept staat: ik heb gebakken op 180 graden in een hetelucht oven.
dus kan em wel op 160 graden bakken dus...in me hetelucht oven?
en dat rekensommetje....dat lukt me wel!

super bedankt meis...echt blij mee! gaat helemaal goed komen.

Groetjes Christa!