1

Onderwerp: Eerste taartje

Hoi!

Ben net begonnen met het bakken van m'n eerste kapsel en hij is vreselijk mislukt. Het deeg is namelijk niet gerezen.  :(

Heb dit recept gebruikt:
5 eieren, 150 g suiker, 125 g bloem, 25 g bakpoeder, vanillesuiker en zout.
Eerst de eieren en suiker 10 minuten gemixed en daarna de rest erdoorheen gemengd.

Ik gebruik een normale keukenmachine, die ik ook altijd voor cakes gebruik, met hak- en snij bladen. Normaal lukt het wel, maar nu niet. Kan het hieraan liggen? Want het beslag was ook heel erg dun en niet stevig.

Kan iemand mij helpen?

Groetjes, Monika

2 Laatst bewerkt door Famke84 (15-09-2010 21:49)

Re: Eerste taartje

Even kijken.... je moet de eieren en suiker eerst 5 minuten mixen, daarna met de rest van de mix sowieso nog ongeveer 10 minuten mixen! Alleen de eieren en suiker 10 minuten mixen, en daarna het meel erbij mengen is niet voldoende.

Misschien biscuitmix proberen?

Kan haast niet mislukken, hoef je alleen eieren en water toe te voegen.

Als ik bij de biscuitmix het water en de eieren mix, word het heel schuimig. Als ik na 5 minuten het meel erbij doe, word het weer wat slap. Dit laat ik gewoon even (8-10 min) met rust (heb een Kenwood) en daarna is het mooi stevig schuimig wit.
Ik denk dat het hiermee te maken heeft.

komt denk ik idd door je mixer :Y probeer dat eerst even want, met messen en haken gaan sowieso al je kapsel mislukken ;)
het beste is om een garde op je mixer te zetten, die klopt er lucht in :Y

de bloem erdoor gemengen ipv mixen (vouwen is het beste dus steeds je beslag omklappen als je de bloem erdoor mengt) is wel goed, zo hou je de lucht erin :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Hoi!

Harstikke bedankt voor de snelle antwoorden!  :)

Zal het nog een keer proberen met een garde en het even laten staan. Dank jullie voor de handige tips.

Mijn moeder is zondag jarig en van te voren het kapsel bakken, want heb gehoord dat je het een nachtje in de virezer moet laten staan, omdat je dan een mooier resultaat krijgt bij het doorsnijden. Klopt dit?

En nog een vraagje, tja, beginneling he, als ik zometeen m'n rolfondant wil kleuren (heb alleen nog maar de basis kleuren, rood, blauw en geel) kan ik dan bijvoorbeeld ook rood en blauw mengen zodat het paars wordt?

En ik kan toch de taart insmeren met zelfgemaakte Royal Icing, zodat het fondant beter blijft zitten?

Groetjes, Monika

5

Hoi!

Hij is gelukt, ben echt super blij. :) Het lag dus aan de mixer, heb nu met een handmixer gemixed en de bloem er doorheen "geslagen".

Super mooi, echt 7-10 cm hoog, mooi plat en goed gaar.

Hoop dat het versieren nu ook goed gaat. ;)

Heeft iemand nog ideeën? Denk dat ik hem paars ga kleuren (door rood en blauw te mengen) en af te werken met licht roze details.

Groetjes, Monika