Onderwerp: taart bakken zonder bruine korst
Hoi ik heb een vraag hopelijk kan iemand mij helpen
hoe bak ik een taart dat ik geen bruine korst krijg
groetjes en bedankt alvast
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » taart bakken zonder bruine korst
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Hoi ik heb een vraag hopelijk kan iemand mij helpen
hoe bak ik een taart dat ik geen bruine korst krijg
groetjes en bedankt alvast
Ik neem aan dat je bedoelt dat je korst te bruin is want een zekere verkleuring door caramelisering krijg je natuurlijk altijd of je moet een stoomcake maken in de magnetron of op een andere manier
Je kunt het uiterlijk van de cake beinvloeden door een andere baktemperatuur te nemen, dat is niet weggelegd voor iedere cake maar kan wel.
Is de korst van je cake te donker dan kan het ook zijn dat de temp in jouw oven te hoog is.
Iedere oven heeft een eigen temp 'bereik' waarin hij een gemiddelde temperatuur handhaaft en daardoor kan de temp in jouw oven te hoog of te laag zijn met de instelling die je invoert.
Het kopen van een oven thermometer is dan het meest simpele, die dingen kosten tussen de 5 euro en 10 euro en plaats je direct in de oven. Je draaait dan een gemiddeld programma en bekijk iedere 5 minuten de daadwerkelijke temperatuur in je oven.
Cake bakken op een lagere temperatuur is ook mogelijk, begin temp gewoon zodat de cake wel kans krijgt om de rijs goed door te voeren en dan na 5 a 10 minuten de temp verlagen met tenminste 10 tot 15 %. De cake wordt dan wel gaar (soms doet hij er iets langer over) maar blijft lichter van kleur. Houd er ook altijd rekening mee dat als je bvb hete lucht oven gebruikt je temp zowiezo naar beneden moet met 20 tot 25 graden ten op zichte van gegeven temperaturen voor gewone ovens...
Wil je echt een ongekleurde korst hebben is een stoomcake altijd een mogelijkheid of het verwijderen van de korst van de cake. Voor dit laatste laat de cake afkoelen, verpak daarna in een afgesloten container of plasticfolie en laat tenminste 12 uur liggen, dan met een scherp mes de cake trimmen....
Als ik (vierkante) taarten bak met een Bake Even strip van Wilton (of, als alternatief een vochtige theedoek), worden ze veel lichter en krijgen ze bijna geen korst. Misschien proberen waard?
Als ik (vierkante) taarten bak met een Bake Even strip van Wilton (of, als alternatief een vochtige theedoek), worden ze veel lichter en krijgen ze bijna geen korst. Misschien proberen waard?
Voor de bak even strips of vochtige theedoek kun je gewoon bruin inpakpapier gebruiken, een strip snijden ongeveer 4 keer de breedte en 1 maal de lengte. In vieren vouwen en rond de taartvorm zetten, vastzetten met pakplakband of ducktape, de vorm op een uitgesneden stuk karton in de oven zetten.
Voor de top kun je van te voren een stuk alufolie op maat knippen en als de top voldoende gekleurd is maar de cake nog niet gaar, deze met de doffe kant naar boven op de cake aanbrengen.
Alles afhankelijk van welk beslag/temp..........
oke goeje tip ik ga dit proberen thanks
Deze tips gebruik ik ook wel eens , maar bij een tulband eigenlijk nooit omdat deze altijd taps toeloopt en de vormen van nordic ware hebben vaak speciale vormen. Ook bij een tulband kan ik een te bruine buitenkant krijgen. Iemand daar goede tips voor?
Bedoel je trouwens bakpapier of echt bruin inpakpapier? Zou het ook met bakpapier werken?
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » taart bakken zonder bruine korst