Onderwerp: kan iemand mij a.u.b. helpen, rolbare chocolade brokkelt???

Hoihoi,

Ik weet echt niet wat ik fout doe, maar dit is al de 2de keer dat ik rolbare chocolade wil maken en dit brokkelt gewoon volledig uit elkaar :s  :( !!! Ik heb het precies gedaan zoals bij de recepten staat, maar toch doe ik iets fout.....wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

Groetjes Joyce
Een gezellige taart is de moeite waard!

Re: kan iemand mij a.u.b. helpen, rolbare chocolade brokkelt???

Niemand?  :(  het is trouwens witte chocolade

Groetjes Joyce

Ik baal nu echt als een stekker  :grr: .... Heb in de tussentijd 1,5 kg chocolade weg kunnen gooien!!!

Kan niet gewoon iemand zeggen hoe jullie dat normaal stapsgewijs doen? Ik doe toch echt iets fout....

Groetjes Joyce

4

Balen dat het steeds mislukt.
Misschien heb je hier wat aan?

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=106108

Sorry ik ken het niet  :nooo

Veel liefs Esther mv Nick en Sanne.

megan schreef:

Balen dat het steeds mislukt.
Misschien heb je hier wat aan?

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=106108

Ja ik zit echt ff in een dip nu  :( . Ik heb het nou juist met behulp van dat topic gedaan en nog helemaal mis gegaan.

Misschien kun je dat niet met alle chocolade doen of moet er toch wat meer water  bij? Misschien kneed ik het te lang? Zoals ik het begrijp moet het een mooie egale brok chocolade worden wat net zo soepel is als fondant of marsepein....

Groetjes Joyce

7

Het klinkt alsof er naar verhouding te weinig glucose in zit.... Wel balen dat je zoveel chocolade hebt moeten weggooien :( Ik heb het alleen nog maar met melkchocolade gemaakt, maar dan toch meerdere keren. Het is nooit brokkelig geworden, wel zo hard soms dat je het eerst weer even in de magnetron moet verwarmen om het kneedbaar te krijgen. Kort maar! anders smelt het :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

8

helpt het om het een beetje te verwarmen in de magnetron?
Of er wat crisco doorheen te kneden?

Noompie schreef:

Hey stads genootje  ;) .
De magnatron hielp niet meer en ik had geen crisco in huis, maar kloppen de verhoudingen wel echt. 500 gram witte chocolade, 110 gram glucose en 1 ijskoud theelepeltje water?
Is het bij jou dan helemaal niet brokkelig?

Groetjes Joyce

10

hoi,

in mijn cursus van chocoladewerk werken we met andere verhoudingen voor witte chocolade. We nemen 200 gr witte chocolade op 200 gram glucose. Water voegen we niet toe.

groetjes

11

Gebruik je wel glucosestroop en niet glucose-poeder?
Dat maak ik uit dat andere topic op.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=1840

12

ik heb het ook nooit gedaan maar weet uit ervaring met chocomousse maken ed dat chocolade  kan worden als je water toevoegt. ik zou dit ook eens weglaten dus.

liefs marieke

13

Gezellige Taart schreef:
Noompie schreef:

Hey stads genootje  ;) .
De magnatron hielp niet meer en ik had geen crisco in huis, maar kloppen de verhoudingen wel echt. 500 gram witte chocolade, 110 gram glucose en 1 ijskoud theelepeltje water?
Is het bij jou dan helemaal niet brokkelig?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het nog nooit gemaakt heb ;)
Ik gebruik kant en klare choco fondant :P

14

Hoi hoi,

Ik meng me ook even in het gesprek  ;)
Het water word gebruikt om de vetafscheiding op gang te helpen,
als er geen vetafscheiding is blijft het brokkelen is mijn ervaring.

en even stapsgewijs:
Ik smelt de choco in de magnetron (350 watt, eerst een minuutje, dan doorroeren, nog eens 30 sec, doorroeren ect tot de choco gesmolten is.
Intussen verwarm ik de glucose ook in een bakje in een pannetje met water (au-baire-marie).
Ik doe de glucose bij de choco en roer het door elkaar, als het wat gemengd is doe ik er het koude water bij (1 soms 2 tl) totdat het een bol begint te vormen (dan begin ik met mijn handen te kneden). Deze bol is nog wel heel brokkelig, en er komt vet vrij. Het vet dep ik af met keukenrol (heb wel gemerkt dat keukenrol hevig kan gaan plakken aan je choco, dus een stofvrije (thee)doek is ook een optie)
Ik blijf kneden tot het een goed kneedbare en homogene bol is en er bijna geen vet meer vrij komt.

Succes !!

if you can dream it, you can live it (WD)

Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik dan ook iets mee (de meningen liggen echter verdeeld). Mijn man (chefkok) zei dat ik het ook eens zonder water moest proberen, want dat ging in zijn ervaring ook niet goed. Dus ik ga me er van het weekend weer eens aan wagen. Als jullie het fijn vinden wil ik best het resultaat hierop zetten.

In ieder geval bedankt.

Groetjes Joyce

16

nou graag, laat maar horen! kunnen we maar wat van leren... ik heb nooit rolbare chocolade gemaakt he. manon73 wel en haar uitleg klinkt ook al als een klokje. ik geloof dat ik het ook maar eens moet gaan proberen  :P

liefs marieke