1

Onderwerp: Smeg fornuis. Welke ovenstand/temperatuur gebruiken?

Ik ben heel blij met mijn nieuwe Smeg fornuis, maar nu zit ik met een probleem. Heb al meerdere hartige gerechten gemaakt, maar wil nu aan de zoete beginnen. Ik weet echter niet welke stand ik moet gebruiken. Er zit geen handleiding bij waarin het beschreven staat. Onhandig dus.

Ik heb een functie statische oven, een functie onderste weerstand (onderwarmte) + ventilator en een functie geventileerde oven.

Welke moet ik gebruiken en welke temperatuur moet ik aanhouden? Die van een elektrische of een hetelucht oven?

2

Re: Smeg fornuis. Welke ovenstand/temperatuur gebruiken?

Tik eens gebruiksaanwijzing smeg fornuis  (en jouw type) in bij google, je krijgt heel veel links, misschien zit jouw fornuis er bij.
Willy

3

bosbes schreef:

Tik eens gebruiksaanwijzing smeg fornuis  (en jouw type) in bij google, je krijgt heel veel links, misschien zit jouw fornuis er bij.
Willy

Dank je wel voor je antwoord. Dat heb ik dus al gedaan. Anders zou ik het hier niet vragen.  :D

Ik denk dat geventileerde oven hetzelfde is als hetelucht oven dus zou hem daarop zetten en dan de temp zoals bij de hetelucht oven...denk ik... :o

5

Hoi,

Ik heb ook een SMEG (90 cm) en ik gebruik voor gebak de niet-geventileerde stand, ook wel 'conventioneel' genoemd. (het plaatje van deze stand is een streepje onder en boven, zonder ventilatortje ertussen) Geventileerd wordt de oven heter en klopt de temperatuur vaak niet meer met het recept.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

6

Jozien schreef:

Hoi,

Ik heb ook een SMEG (90 cm) en ik gebruik voor gebak de niet-geventileerde stand, ook wel 'conventioneel' genoemd. (het plaatje van deze stand is een streepje onder en boven, zonder ventilatortje ertussen) Geventileerd wordt de oven heter en klopt de temperatuur vaak niet meer met het recept.

Ah ja, dat is dus de functie 'statische oven' zoals in de gebruiksaanwijzing staat vermeld. Gebruik je dan de elektrische temperatuurstand?

7

Ik weet niet helemaal zeker wat je bedoelt met elektrische temperatuurstand :D

Ik heb twee knoppen om mijn oven te bedienen, de ene om de bakstand mee te regelen en de andere met de temperatuur. Mijn oven doet het pas als je beide hebt ingesteld. Dus als je die knop bedoelt: :Y

Of bedoel je dat als er in een recept meerdere temperaturen vermeld staan (met 'electrisch' en 'hetelucht' erachter bijvoorbeeld) of ik de temperatuur die bij 'electrisch' genoemd staat, aanhoud? Het antwoord op die vraag is ook: :Y

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

8

Ik gebruik dus wel die stand met het ventilatortje ertussen  :Y  en ik bak biscuits 10 minuten op 125, 10 min op 150 en de rest op 160 graden.

Groet, Jolanda

9

Ik heb geen idee, maar ben wel ..... JALOERS!!
Een SMEG-fornuis.. wauw..kwijl..zwijmel...

Carpe diem... Of pluk eens een taartje!

10

ik heb deze oven nu ook sinds een week en tot nu toe is er nog niet veel gelukt. wist van tevoren niet dat het allemaal andere standen zou hebben dan een 'gewone oven' . mn eerste kapsel had ik op de laatste stand (geventileerde oven) toen was het wel mooi gerezen en bruin aan de bovenkant maar niet gaar van binnen. daarna heb ik mn kapsels nog maar even in mn oude combi magnetron gebakken. Toen cupcakes uitgeprobeerd. Heb ze eerste 30 minuten gebakken op de functie statische oven, ze werden wel hoog en gaar van binnen maar ze bleven erg bleek. toen nog 15 minuten op geventileerde oven gezet en die waren gelukt. Is er al iemand die er al uit is hoe het precies werkt?

11

ik heb deze oven nu ook sinds een week en tot nu toe is er nog niet veel gelukt. wist van tevoren niet dat het allemaal andere standen zou hebben dan een 'gewone oven' . mn eerste kapsel had ik op de laatste stand (geventileerde oven) toen was het wel mooi gerezen en bruin aan de bovenkant maar niet gaar van binnen. daarna heb ik mn kapsels nog maar even in mn oude combi magnetron gebakken. Toen cupcakes uitgeprobeerd. Heb ze eerste 30 minuten gebakken op de functie statische oven, ze werden wel hoog en gaar van binnen maar ze bleven erg bleek. toen nog 15 minuten op geventileerde oven gezet en die waren gelukt. Is er al iemand die er al uit is hoe het precies werkt?

12

Ik heb ook een smeg fornuis en gebruik idd ook het plaatje met streepje onder en boven eigenlijk voor alles.

13 Laatst bewerkt door LoveJV (07-11-2012 15:38)

Ik heb ook een smeg fornuis en gebruik idd ook het plaatje met streepje onder en boven eigenlijk voor alles