1

Onderwerp: Schuimpjes blijven zacht en plakken aan bakpapier

Vanavond voor het eerst eiwit schuim toeven gebakken.
2 uur in de oven op 100 graden gehad, maar de toeven blijven aan de binnenkant zacht. Op zich geen probleem, want smaak is prima, maar ik krijg ze daardoor niet van het bakpapier :/
Daar blijft de zachte binnenkant zo op plakken dat ik de toef kapot trek als ik hem loslaat.

Iemand enig idee wat ik fout heb gedaan?
ik heb 8 eiwitten en 400 gr suiker gebruikt en suiker erbij gedaan toen eiwit stijf was....

Hoop dat de cupcakejes in ijsbakjes wel lukken, staan nu in oven, anders wordt het niets met de traktatie van mijn zoontje woensdag  :(

dank alvast voor jullie hulp!

Vandaag is mijn lievelingsdag!
www.label6.nl

2

Re: Schuimpjes blijven zacht en plakken aan bakpapier

Zoek bij de recepten op Meringuetoren voor mijn recept van heerlijke schuimpjes

3

meringue blijft altijd plakken vind ik. Wat soms helpt is om ze met bakpapier en al direct uit de oven op een nat aanrecht te leggen (gewoon met koud water vochtig maken), dan laten afkoelen en dan haal je ze er als het goed is zó af. Als ze te zacht zijn, iets langer bakken evt. op lagere temperatuur.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

4

Glamour schreef:

meringue blijft altijd plakken vind ik. Wat soms helpt is om ze met bakpapier en al direct uit de oven op een nat aanrecht te leggen (gewoon met koud water vochtig maken), dan laten afkoelen en dan haal je ze er als het goed is zó af. Als ze te zacht zijn, iets langer bakken evt. op lagere temperatuur.

Dank je, dat ga ik zeker de volgende keer proberen, want hier werd ik nie zo blij van :nooo
gelukkig ziet het eindresultaat er wel feestelijk uit!

www.label6.nl

5

Ik voeg altijd een beetje azijn en maizena toe aan mijn recept. Dit zorgt ervoor dat je schuimpjes mooi glanzen, zacht van binnen zijn, maar knapperig van buiten. Ik heb nooit problemen met loslaten.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

6

Kadohke schreef:

Ik voeg altijd een beetje azijn en maizena toe aan mijn recept. Dit zorgt ervoor dat je schuimpjes mooi glanzen, zacht van binnen zijn, maar knapperig van buiten. Ik heb nooit problemen met loslaten.

en hoe lang bak jij ze dan en op welke temperatuur?
Azijn klinkt niet lekker door de schuimpjes :D

www.label6.nl

7

ik zet mijn oven op een kier tijdens het bakken. Anders gaat het vocht er niet uit.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

Bo2309 schreef:

Het gaat dan ook maar om een theelepeltje. Je proeft er niks van en het heeft idd tot gevolg dat ze van binnen een beetje zacht blijven, wat veel mensen erg lekker vinden.
Mijn schuimpjes blijven nooit plakken, ik laat ze 2 uur op 100 graden drogen. Je schrijft dat je de suiker pas hebt toegevoegd toen het eiwit stijf was; voeg het ook niet te laat toe, de suiker moet wel goed opgenomen zijn in het schuim, het mag niet meer al te 'korrelig' aanvoelen voor je het bakt. Dan smelten die korreltjes namelijk alsnog in je oven op het bakpapier en dat zorgt er ook voor dat ze moeilijker van het papier loskomen.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

9

op school moet de schuif altijd open om t vocht weg te laten

10

kokkie schreef:
Bo2309 schreef:

Het gaat dan ook maar om een theelepeltje. Je proeft er niks van en het heeft idd tot gevolg dat ze van binnen een beetje zacht blijven, wat veel mensen erg lekker vinden.
Mijn schuimpjes blijven nooit plakken, ik laat ze 2 uur op 100 graden drogen. Je schrijft dat je de suiker pas hebt toegevoegd toen het eiwit stijf was; voeg het ook niet te laat toe, de suiker moet wel goed opgenomen zijn in het schuim, het mag niet meer al te 'korrelig' aanvoelen voor je het bakt. Dan smelten die korreltjes namelijk alsnog in je oven op het bakpapier en dat zorgt er ook voor dat ze moeilijker van het papier loskomen.

Dank ! dat zou best het probleem geweest kunnen zijn, want er lag inderdaad een soort van stroop onder sommige schuimpjes, en dat plakte enorm, dus dat zal dan die gesmolten suiker geweest zijn.
Dus de volgende keer azijn en maizena erbij, suiker er eerder door, na oven op nat aanrecht en dan moet het helemaal goed komen!
bedankt voor jullie tips allemaal! :Y

www.label6.nl

11

Het komt vast helemaal goed! Succes!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...