1

Onderwerp: crisco, wat is dat precies?

Ik hoorde dat je Crisco door je Fondant kan kneden. Waarom?

Wat is het precies? En ik zag dat plantaardig frituurvet, een vervanging kan zijn van Crisco. Maar wat die je er mee?
Hoeveel moet je dan gebruiken?

Ik ga aan me schoonouders vragen of ze dat mee kunnen nemen uit Amerika vandaan. Daar verkopen ze genoeg.

Dus wat is het doel van Crisco?

Bedankt!

Groetjes Christa!

2

Re: crisco, wat is dat precies?

Quote uit de omschrijving bij de webshop:

Crisco is een plantaardige vet of shortening, verpakt in een afsluitbaar blik van 450gr.

Toepassingen zijn divers, bijvoorbeeld;

* Bij het uitrollen van gumpaste om plakken te voorkomen
    * Om uitstekers in te vetten, indien nodig
    * Om fondant soepeler te maken bij kneden

Het zorgt idd dat je fondant minder plakt.......maar daarvoor zou je ook poedersuiker of maizena kunnen gebruiken............ervaringen bij iedereen verschillen.

Trex is hetzelfde...........hier in NL is het ook gewoon te koop hoor, bij Jumbo's, in de webshop en sommige toko's

3

ik was net even bij super de boer bij ons, maar daar hebben ze het niet. kon het niet vinden. dus ik dacht...zal eens vragen wat het inhoud. als ik bij de webshop koop moet ik verzendkosten betalen, dus dacht...even kijken of er iets vervangend is.

heeft maizena gevolgen voor de smaak van de fondant? ik deed steeds meer poedersuiker, maar dan word de fondant erg droog en plakt het niet meer. (beetje plakken, kan ik me dingetjes op de taart beter vastzetten) ik deed het gister met water, klein beetje water en dan plakken.

Groetjes Christa!

4

Bij de Makro hadden ze het ook staan. Bij de bakartikelen.

Tenminste...in Vianen dan.

Volg je hart...want dat klopt!

5

makro, is ook een goeie! dank je!

Groetjes Christa!

6

ter vervanging van crisco: olie's. Maar pak lekkere hé, notenolie of amandelolie

dit kwam ik tegen op internet.....kan dit????? of word het dan een zooitje?

Groetjes Christa!

7

Christa163 schreef:

ter vervanging van crisco: olie's. Maar pak lekkere hé, notenolie of amandelolie

dit kwam ik tegen op internet.....kan dit????? of word het dan een zooitje?

Ik zou het niet doen. Wordt volgens mij echt een kliederbende!

Volg je hart...want dat klopt!

8

Hier verkopen ze het ook bij de toko.

Groet, Jolanda

9

Bij Makro Groningen staat de Crisco bij de "buitenlandse" levensmiddelen (waar ook de Oreo's en marshmellows staan).

In recepten kun je crisco soms wel vervangen door olie, maar voor deze taartdoeleinden niet hoor.

Persoonlijk rol ik nooit uit met crisco omdat dat voor mij echt niet werkt. Ik gebruik gewoon net voldoende poedersuiker. Bij warm weer liever maizena maar niet teveel.

Decoraties waarbij er dus tylose door de fondant zit rol ik ook uit met maizena.

Als je fondant niet plakt is dat alleen maar fijn, want anders plakt je smoother er ook aan vast.
Om decoraties vast te plakken kun je inderdaad gewoon het beste een drupje water gebruiken.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

11

ik gebruik de crisco als ik de sugargun gebruik. Anders duw ik me een ongeluk

12

christa, waar kom je vandaan dan? de webshops schieten als ware uit de grond, dus wie weet zit er bij jou ook wel eentje in de buurt.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

13

ik woon in noord holland, vlakbij Schagen en heb net een workshop taarten decoreren gedaan. daarbij mocht ik zelf de marsepein op de taart plaatsen en versieren.
Dus voorlopig vind ik dat genoeg, want het is best duur. en ik werk niet, dus ja...

Groetjes Christa!

14

Jij vraagt iets en iedereen wil je helpen maar dan zeg je dat je toch geen interresse hebt.

crisco kost namelijk niets en je doet met zo''n pot meer dan 100 taarten hoor

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

christol schreef:

Jij vraagt iets en iedereen wil je helpen maar dan zeg je dat je toch geen interresse hebt.

crisco kost namelijk niets en je doet met zo''n pot meer dan 100 taarten hoor

Dat is niet helemaal waar, want ze ging vragen of iemand het mee wilde nemen uit Amerika.
Alleen de optie om het hier zelf aan te gaan schaffen stond haar niet aan, en dat is haar goed recht.
Ze vroeg ook gewoon waartoe crisco dient, niet waar ze het kan kopen volgens mij...

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

16

ik ben wel geintreseerd, anders vraag ik het niet. ik vroeg waar het voor was, en dat ik aan me schoonouders zou vragen of zij het mee willen nemen. ik ben net begonnen met taart bakken....en ik voel me nu best aan gevallen.
jammer, maar niet getreurd, daar kom ik wel weer overheen.

ik heb een mega bestelling, en dus lekker aan de slag!

bedankt meiden voor jullie hulp!

Groetjes Christa!

Ik kan ook wel een nieuw topic starten, maar het gaat ook wel een beetje verder hierop. Ik ben namelijk vaker de Jumbo ingelopen en kan het op de één of andere manier maar niet vinden de crisco. Op welke afdeling staat deze dan?

Groetjes Joyce
Een gezellige taart is de moeite waard!

18

In de supermarkt ben ik het ook nog nooit tegengekomen. En ik kom toch in veel verschillende. Bij de toko heb ik eigenlijk nooit gekeken, maar daar zou ik eerder zoeken dan in de supermarkt  :Y

19

Vandaag ook de Jumbo in gelopen maar geen crisco gevonden zelfs niet nadat drie medewerkers hun best gedaan hebben.

Ik ben benieuwd of het een andere naam heeft of hoe het er daar dan uitziet.

Wie kan helpen.

20

nee, geen idee of ze het bij een supermarkt verkopen. Heb je bij de schappen met Amerikaanse spullen gekeken?

Ik gebruik crisco niet om mijn fondant soepeler te maken, wel om mijn handen mee in te smeren als ik fondant of marsepein ga kleuren. Hierdoor trekt de vloeistof niet in je handen en blijven je handen schoon  :)

21

Ik heb echt overal gekeken. ;-)

22

Bij de toko verkopen ze crisco!
Heb ik ook mijn blikje vandaan gehaald.

Groetjes
Louise

Groetjes Louise

23

Jumbo heeft ze uit schappen gehaald dames dus niet zo gek dat je niet kan vinden.....

Athlans dat werd me vertelt door Jumbo medewerker uit sliedrecht die zei dat alle jumbo uit schap haalt omdat NIET verkoopt

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

24

Bedankt...dan hoef ik dus niet naar een andere Jumbo te gaan.
Dan toch maar een Toko op gaan zoeken.

Hoi Christa,

Er zit een webshop in Heerhugowaard (mocht je daar nu of in de toekomst iets aan hebben), weet ik ook pas sinds kort...
Dit is het adres:

Je kunt je bestelling daar dus afhalen, dan betaal je geen verzendkosten...