1

Onderwerp: Help mijn taart gaat zweten wat moet ik doen! :S

Hallo,

Ik ben net klaar en ben nog het een en ander op mijn taart aan het draperen. Wil ik hem bijdraaien is mijn taart gewoon nat :O
Help!!!! hoe kan dit en wat kan ik er aan doen? ik heb dit nog nooit gehad (dit is de eerste keer dat ik de fondant 5 kilo emmer van bakels heb gebruikt ) kan het daar aan liggen?
Gaat ie nu kappot of alleen glanzen
hij moet morgen naar mijn nichtje die een baby heeft gekregen.
Ik moet er niet aan denken dat ie kappot gaat nu.

Oh ja morgen moet hij ook nog 1,5 uur in de auto :(

Groetjes Miriam.

2

Re: Help mijn taart gaat zweten wat moet ik doen! :S

Hij heeft misschien eerst in de koelkast gestaan en nu heb je hem eruitgehaald en dan komt er condens op de buitenlaag omdat de temp zo verschilt met kamertemp. (net als een koud glas drinken.)
Wat te doen? Helemaal op laten drogen. Dan is er niks aan de hand. Niet aankomen, want dat ga je wel zien ;) Je kan er nu wel dingen goed op plakken ;)

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

3

mamakaat schreef:

Hij heeft misschien eerst in de koelkast gestaan en nu heb je hem eruitgehaald en dan komt er condens op de buitenlaag omdat de temp zo verschilt met kamertemp. (net als een koud glas drinken.)
Wat te doen? Helemaal op laten drogen. Dan is er niks aan de hand. Niet aankomen, want dat ga je wel zien ;) Je kan er nu wel dingen goed op plakken ;)

Hoi Mamakaat,

Oh echt waar gelukkig!! ik schrok me kappot! ik heb er alleen wel aangezeten  :nooo dom dom dom maar daar komt nog wel allerlei versiering op. dus gewoon in de koelkast weer he? maar als ik er weer decoratie op aan wil brengen gaat ie natuurlijk weer zweten. gaat dit niet ten koste van de houdbaarheid of iets dergelijks? Denk je dat ik hem nog 1,5 uur in de auto kan vervoeren zonder dat ie in elkaar zakt? of smelt :S
Bedankt voor je reactie ik ben wel wat gerustgesteld.

Groetjes Miriam.

4 Laatst bewerkt door mamakaat (11-09-2010 22:29)

oeps dubbele post

5

Ja dat kan zeker. Als je hem goed koelt vannacht dan blijft hij wel even koud onder die fondant hoor om te versieren. Er kan daaronder ook geen zuurstof bij. Alleen wel zorgen dat hij vrij staat, dus geen folie ofzo erover doen.
Je kan ook wel gewoon doorwerken. Meestal is hij na een klein uurtje al een eindje uitgezweet bij mij. (En hoe kouder je koelkast staat..hoe meer hij zweet als hij eruit komt.)
Even in de auto kan geen kwaad. Ik weet niet wat je vulling is, maar voor de toekomst er is een hele lijst met vullingen beschikbaar die best wel even buiten de koelkast kunnen.
(zie recepten vullingen en dan bovenaan in het verhaaltje de link)
Dat scheelt ook een hoop stressen ;)