1 Laatst bewerkt door mamamir28 (11-09-2010 17:43)

Onderwerp: Spoedvraagje 2e laag fondant op 1 taartje kan dan?

Hallo dames!

Ik ben met een geboortetaart bezig en heb vandaag voor het eerst de fondant uit de 5 kilo emmer gebruikt.
Wat vrezelijk zeg :( alles scheurt en heb de fondant moeten verleggen omdat er 1 grote scheur inzat. maar hierdoor ging hij aan alle kanten scheuren.
Nu dacht ik in 1ste instantie nou dat pimp ik wel op. maar nu ben ik uiteindelijk ook niet tevreden met de kleur. Maar hij zit er al op.
Ik dacht als ik nu gewoon een nieuwe laag fontant over de oude rol dan zie je er niks meer van. Maar kan dat? en moet ik dan gewoon water gebruiken om ze aan elkaar vast te plakken (fondant op fondant...of weer roomboter?
Weet iemand of dit goed gaat?
Ik moet er niet aan denken dat er iets gaat smelten ofzo want ik heb absoluut geen tijd om een nieuwe te maken en mijn oven is stuk dus dat zou ook niet kunnen.
ALvast harstikke bedankt voor elke reactie!!

Groetjes Miriam.

2

Re: Spoedvraagje 2e laag fondant op 1 taartje kan dan?

Het kan op zich wel, maar dan krijg je wel een erg dikke laag....
Kun je hem er niet afhalen, en helemaal 1 nieuwe lap eroverheen doen?
En als je de fondant van Bakels goed doorkneed, dan kun je daar echt prima me bekleden hoor.

Succes!

Kijk voor prints op FROSTY, ICING en (gekleurde) OUWEL op www.snoeppapiertje.nl
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Zoet-Goe … 39?fref=ts

Ik zou de eerste laag eraf halen, opnieuw afsmeren en opnieuw bekleden met de juiste kleur.
Je kunt het wel eroverheen doen hoor, maar de oneffenheden van de scheuren blijf je toch zien en het wordt ook wel erg dik dan.

Probeer de volgende keer heeeeeel lang te kneden, dan scheurt hij als het goed is niet.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

4

Hi Miriam,

Wat naar voor je dat het allemaal niet gaat zoals je wilt.....!
Ik heb er zelf geen ervaring mee (zal mij vast ook nog wel eens gebeuren  :+ !) maar ik denk dat het wel kan.....met een kwastje een klein beetje water op het fondant en dan de nieuwe (prachtige  ;) ) laag er overheen....
Misschien wordt het dan wat veel fondant maar misschien kun je de nieuwe laag zo dun mogelijk houden?

Wil het niet om de fondant er af te halen, opnieuw afsmeren en dan een nieuw fondant er over?

Hopelijk wil het goed komen!

Succes en laat even weten welke oplossing je hebt gebruikt!

Groetjes, Willemijn

Niet de ervaring zelf, maar het plezier eraan telt :)
http://www.mijntjestaart.mijnalbum.nl

5

Poezzie schreef:

En als je de fondant van Bakels goed doorkneed, dan kun je daar echt prima me bekleden hoor.

Succes!

Oke bedankt Poezzie,

Hellaas kan ik hem er niet meer afhalen want ik heb geen roomboter meer. teminste niet genoeg om opnieuw in te smeren.
Maar moet ik het dan met water aan elkaar vastplakken als ik 2 lagen doe?
Kan het eraan liggen dat ik teveel crisco heb gebruikt? ik heb er behoorlijk wat doorheen gedaan omdat hij zo plakte...

Bedankt he!! :)

6

Het kan wel hoor, ik heb het ook eens gedaan, maar de laag wordt wel echt heel dik dan. Je kunt het idd gewoon heel licht vochtig maken (niet te nat hoor, dan gaat het juist weer smelten). Bakels fondant moet je gewoon eerst heel goed doorkneden. Teveel crisco kan idd tot verslapping leiden, zeker met erg veel kleurstof.

Eén vraagje... je schrijft dat je met roomboter afsmeert...? Klopt dat? Dat zou ik niet doen hoor, dat is niet zo lekker denk ik. Je kunt het beste met botercreme afsmeren.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

7

Waar woon je, ik heb namelijk nog roomboter in de koelkast liggen. Deze heb ik nog niet nodig.... Dan kan je misschien wel weer je taart opnieuw bekleden.

groetjes Marlies

8

Glamour schreef:

Het kan wel hoor, ik heb het ook eens gedaan, maar de laag wordt wel echt heel dik dan. Je kunt het idd gewoon heel licht vochtig maken (niet te nat hoor, dan gaat het juist weer smelten). Bakels fondant moet je gewoon eerst heel goed doorkneden. Teveel crisco kan idd tot verslapping leiden, zeker met erg veel kleurstof.

Eén vraagje... je schrijft dat je met roomboter afsmeert...? Klopt dat? Dat zou ik niet doen hoor, dat is niet zo lekker denk ik. Je kunt het beste met botercreme afsmeren.

hoi hoi,

Nee niet pure roomboter hoor,, ik heb ergens geleerd het te vermengen met 2/3 poedersuiker en het word altijd erg lekker.
Maar waar kun je botercreme kopen? is dat niet erg duur?

Groetjes Miriam.

9

mamamir28 schreef:
Poezzie schreef:

Succes!

Oke bedankt Poezzie,

Hellaas kan ik hem er niet meer afhalen want ik heb geen roomboter meer. teminste niet genoeg om opnieuw in te smeren.
Maar moet ik het dan met water aan elkaar vastplakken als ik 2 lagen doe?
Kan het eraan liggen dat ik teveel crisco heb gebruikt? ik heb er behoorlijk wat doorheen gedaan omdat hij zo plakte...

Bedankt he!! :)

Crisco kun je niet gebruiken als het teveel plakt, dan moet je met poedersuiker aan de slag. Crisco gebruik je tegen het plakken en om stugge fondant weer soepel te maken.

Succes met corrigeren!