1

Onderwerp: Bakjes laten weeer los

Ik weet het er staan meedere topics over dit probleem, maar ik zie niet echt een antwoord waar ik wat mee kan.
Wie wil mij helpen met een goede tip, want ik heb snel een opdracht en mn bakjes laten los van de CC  :s
Ik bak ze alsvolgt.

Funcakemix 250gr met 2 en halve ei 120 gram boter snufje zou.
Vul de cupjes met 40 gram beslag, die ik 4 min heb gemixt.
Dan gaan de papierencupjes van de AH in de sillicone vorm en in de oven.
160gr 25 min.
Want eerder heb ik al eens gedaan zoals het moest, 180 en 18 min, maar toen waren ze niet gaar in mijn heteluchtoven.
Ook toen andere cupjes gebruikt die van de pipoos en laten ook los.

Ik vind het zo jammer :(  want ik vind ze zo leuk om te maken
Wie o wie heeft die gouden TIP :thumb:

Alvast onwijs veel bedankt ;)

Re: Bakjes laten weeer los

misschien ligt het aan de siliconenvorm? kan verder niet iets anders bedenken... evt in combi met de cupjes van de AH of pippoos, ik gebruik een bakvorm van wilton en cupjes van pme of wilton en ik heb nooit loslaters.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Ik weet haast wel zeker dat het door de silliconen bakvorm komt.
Ik had dat ook nl.En niet in een bakblik.Wel gek. :s

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

4

Ik heb de cupes van dr Oetker altijd gebruikt in een silliconen vorm. Maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad, tot de laatste keer.  :/

Volgens mij is er iets veranderd in de samenstelling van het papier of iets dergelijks, want ik heb er echt nog nooit last van gehad.

Ik baalde verschrikkelijk, want ik had 5 van die pakjes gekocht. Grrrr. Als ik jou was zou ik gewoon de leverancier even aanschrijven.

Groetjes San

5

Sannn schreef:

Ik heb de cupes van dr Oetker altijd gebruikt in een silliconen vorm. Maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad, tot de laatste keer.  :/

Volgens mij is er iets veranderd in de samenstelling van het papier of iets dergelijks, want ik heb er echt nog nooit last van gehad.

Ik baalde verschrikkelijk, want ik had 5 van die pakjes gekocht. Grrrr. Als ik jou was zou ik gewoon de leverancier even aanschrijven.

ik heb precies dezelfde ervaring. Nog nooit problemen mee gehad en de laatste keer lieten er ook een hele hoop los. In eerste instantie zagen ze er goed uit maar tijdens het afkoelen ging het mis. :(

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

6

Heb het ook met de polkadot pakjes van pme in een siliconen vorm...  :/

7 Laatst bewerkt door djehr (11-09-2010 11:53)

Toevallig heb ik gisteravond hetzelfde gehad met de dr. oetker vormpjes. Maar het kwam niet door de vormpjes maar doordat de cakejes nét niet gaar waren. Ze krimpen dan iets in en laten vervolgens los.

Als bij jou de papiertjes ook pas loslaten nadat je ze uit de oven hebt gehaald dan zou je eens kunnen proberen ze net iets langer te bakken. Misschien helpt dat wel.

8

Wat langer doorbakken kan ik me wel iets in vinden, ga ik proberen.
Zo jammer dat ze los laten nadat ze zijn afgekoeld want als ze uit de oven komen zitten ze er nog netjes aanvast.

Had ook gehoord dat je het beslag even moet laten staan in de cupjes, en daarna pas in de oven.
Maar dat weet ik niet of dat wel help

9

Bij mij laten de vormpjes wel eens los als het deeg te vochtig is.

10

Hier vaak zelfde probleem, soms bij een deel nog vast en andere deel laat los....
Mijn paps is ooit lang geleden banketbakker geweest. Hij zei dat het kan liggen aan de papiertjes. Sommige papiertjes lijken een soort laagje te hebben. Dat is dan wat vetter waardoor het sneller loslaat. Ook kan het aan de boter liggen. Als je  boter lang mixt gebeurt er iets mee, alsof het vetter word zeg maar.
Ik gebruik nu net iets minder boter en voeg het pas op het laatst toe zodat ik het niet zo lang hoef te mixen.
Helpt wel iets, maar nog hebik er nog wel last van.
Denk dat het een eeuwig mysterie zal blijven....

11

sil schreef:
Sannn schreef:

ik heb precies dezelfde ervaring. Nog nooit problemen mee gehad en de laatste keer lieten er ook een hele hoop los. In eerste instantie zagen ze er goed uit maar tijdens het afkoelen ging het mis. :(

Ook ik deel deze ervaring. Nog nooit loslatende papertjes gehad van Dr Oetker, maar wel sinds de laatste 2 keer. Ik heb van de week Oetker al een mail gestuurd, maar nog geen reactie op gekregen.

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

12

Als je een muffinvorm gebruikt laten ze sneller los dan als je dat niet doet. En laat ze anders even afkoelen in de muffinvorm.

13

Ik gebruik al heel lang de vormpjes van Dr. Oetker. Maar ook bij de laatste twee verpakkingen heb ik dit probleem.
Heb Dr. Oetker aangeschreven. Zij zeggen, dat je ze in een muffinvorm moet bakken en meteen erna uit de vorm moet halen om af te laten koelen.
In de Mjam staat dan weer, dat de Dr. Oetker vormpjes het beter doen zonder muffinvorm. :-s
Tja, jij mag het zeggen...... ;-)

14

Moeilijk is het he waar het nou precies aan lig?
Het blijft wel balen want we willen ook cc maken voor vrienden en fam, en dan is het wel zo leuk als het er netjes uit ziet, en nu ga je al stressen of het goed gaat of niet.
Ik heb ook al minder boter gebruikt, maar ook dan gebeurt het.
Hmmmm wat nu?

15

Ik had er ook last van, maar sinds ik de tip hier van het forum om na het bakken gelijk een plank op de cupcakes te leggen heb opgevolgd, heb ik er helemaal geen last meer van. :) 
Wie weet is dit voor jou ook de oplossing.

16

Ga het zeker de volgende keer proberen met de plank.

Ben nu aan het vechten geweest met mn eerste kapsel maken.
MISLUKT :(  in een rvskom gebakken en hij kwam er niet meer uit en was niet gaar na bijna 50 min op 160 en 170 graden hmmmmm balen hoor.
Heb het wel met een handmixer gemixt 8 min voluit en 2 min lage stand misschien lig het wel aan mn handmixer of mn heteluchtoven.
Want de funcakes mix lijkt me toch goed spul :9
Heb ik ook de cupcakes van gemaakt.

Nou ja van de week weer een nieuwe poging maar dan gewoon in een springvorm, hpelijk lukt het dan wel....

17

Ik heb trouwens met de papieren vormpjes van de xenos veel minder last van loslaten...
Heb net ook wat met die van de ikea geprobeerd. Zit tot nu toe vast, maar ja is ook nog niet afgekoeld :P Die papiertjes zijn wat smaller en hoger, maar vind dat wel een grappig effect.

18

Ik heb weer een poging gewaagd om cupcakes te bakken.
Dit keer met cupjes van pipoos,dr oetker en xenos.
6 gebakken van ieder merk cupje 2 gebruikt.
En heb ander mix gekocht, niet meer die van funcakes.

20 min 160gr
5 min 180
40 gr per cupje gevult met lepels
Vorm van siliconen xenos.
In hete luchtoven

en tot mijn verbazing zien ze er perfect uit.
Cake komt ietsje boven de rand uit, en na het bakken even op een broodplak gelegt, uit mn siliconen cc vorm.
Nu is het wel spannend, want blijven de papieren cupjes vast zitten, want daar gaat het juist om.
Dus nog even wachten tot ze goed koud zijn.
Duimen dat het nu dan toch eindelijk gelukt is, en dat de cupjes vast blijven zitten.
Dan heb ik het juiste beslag gevonden en mega veel cupjes die ik allemaal gewoon kan gebruiken.

Ik hoop dat iemand die ook problemen heeft hier wat aan hebt.

groetjes Linda

19

Heb hetzelfde met dr Oetker, die van de xenos blijven wel goed zitten.
Het helpt bij mij wel als ik ze iets langer bak ( 160 gr en 22 min) maar dan wordt de bovenkant wel wat harder.