1

Onderwerp: Spoed vraag, biscuit zakt in na 23 minuten in de hetelucht oven.

Geweldig mooi luchtig biscuit deeg gemaakt (warme eieren etc.), rustig in het bakblik gestort en in de voorverwarmde (150graden) oven gedaan.

Het biscuit kwam mooi omhoog, zelfs bijna over de rand (7cm).
Maar nu ik de oven na 13 minuten hoger heb gezet, zo richting de 165graden zakt hij ineens weer in (na in totaal 23min in de oven).

Volgens mijn oventhermometretje is het nu tussen de 165 en de 170 graden.

Heeft iemand een idee waardoor dit nu fout gaat?

Ik wil zo nl. nog een biscuit gaan bakken voor een 2e taart, vandaar de spoed...

2

Re: Spoed vraag, biscuit zakt in na 23 minuten in de hetelucht oven.

Ik heb een aantal collega's die ook dit probleem hadden (ik zelf bak op 160 graden en dat gewoon de hele tijd in hete lucht oven). Maar de anderen hebben nu geprobeerd meteen op hogere temperatuur te beginnen en bij hen ging het nu goed, wie weet bij jou ook...succes!!!

Een ongeluk zit in een klein hoekje, geluk zit in al de rest!

3

Aanvulling:

Heb nu na in totaal ongeveer 45minuten het biscuit uit de oven gehaald en op de kop op een rooster.

Nu zakt hij ook nog eens in het midden (cirkelvormig) in...
en het is een vierkant bakblik  :/

misschien dat dit jullie nog meer info verschaft.

Tips zijn zeer welkom, want weet 't even niet meer zo goed wat te gaan doen.

4

De temperaturen die hier beschreven worden zijn voor een elektrische oven. Voor een heteluchtoven moet je er 20 graden vanaf trekken. je bent begonnen op 150 graden hetelucht maar dat is dus eigenlijk 170 graden elektrische oven. Vervolgens ga je naar 165 hete lucht en dat is dus eigenlijk 185 graden elektrisch. Je taartje is dus waarschijnlijk te heet gebakken. Als hij nadat je hem uit de oven hebt gehaald inzakt dan is hij nog niet gaar.

Ik bak zelf ook op 160 graden hetelucht en dan ongeveer 45 minuten

5

: 13 minuten op 150 graden, 13 minuten op 165 graden en 13 minuten op 175-180 graden
dit staat in faq als advies

dus ik moet 13 min op 130, 13 min 145 en dan 13 min op 155
of kan ik beter gelijk op 160?

wie helpt me?

6 Laatst bewerkt door Suu (09-09-2010 20:22)

Als ik Djehr ook zo lees, zou ik toch proberen een constante temperatuur te bakken en dan gemiddeld 160 graden op je termometer, bij jouw oven zou dat dan 145 graden zijn ongeveer???? Ben wel benieuwd, mail het nog even.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, geluk zit in al de rest!

7 Laatst bewerkt door djehr (09-09-2010 20:28)

Suu schreef:

Als ik Djehr ook zo lees, zou ik toch proberen een constante temperatuur te bakken en dan gemiddeld 160 graden op je thermometer, bij jouw oven zou dat dan 145 graden zijn ongeveer???? Ben wel benieuwd, mail het nog even.

Ik bak óf op 180 graden elektrisch óf op 160 graden hetelucht.
Het klinkt misschien een beetje lullig maar je zal het zelf uit moeten proberen. Als je het schema van het forum wilt aanhouden moet je inderdaad doen zoals je opgeschreven hebt en als je een constante temperatuur zou willen doen dus 160 graden.

Je cake is gaar als je voorzichtig op de bovenkant drukt en je cake veert terug. Als er een deukje in blijft dan is hij nog niet gaar. Verder is de geur ook een herkenningspunt. Als je de cake begint te ruiken dan is hij meestal bijna gaar.

8

zo 2e zit erin ga nu 130/145/155 doen

en van de week met een andere taart 160 proberen kijken wat het beste bij  mijn oven past.

en ik laat het jullie weten hoe hij word.

bedankt voor snelle reacties :Y

9

Ben benieuwd, succes :thumb:

10 Laatst bewerkt door juta (09-09-2010 21:32)

hij zag er heel mooi bol uit tot 26 min en toen ik hem opschroefde naar 150 zakte hij iets in hij is nu nog even aan het garen.

maar ik moet met mijn oven dus niet boven de 145 uitkomen dan ineens krijgt hij een terugval.

hij zakt tijdens het garen verder in, wat is dit???

snap er niks van.

kan het aan verse eieren liggen zo iets las ik ergens

11

Wat je zou kunnen doen is een oventhermometer kopen (een paar euro bij winkels als bijv. Blokker) dan kun je even checken of je oven inderdaad zo heet is als de temperatuur aangeeft.
Verder vroeg ik mij af: staat je vorm op het rooster of een bakplaat. Voor een goede warmteverdeling kun je namelijk het beste op een rooster bakken...

12

de temperatuur lees ik juist van de oven termometer af, en hij staat in het midden van de oven op rooster.

dus daar kan ik niks aan veranderen dat doe ik al goed.

mix zag er ook super uit ook na spatelen en warme eieren gebruikt.

hij zag er heemaal top uit op 140 na 26 min en naar hoger zetten ineens weg dat mooi kapsel :s

13

Met een thermometertje bedoelde ik gewoon een los dingetjes. Heel vaak geeft je oven een bepaalde temperatuur aan, maar als je dan gaat meten met een losse thermometer dan klopt de temperatuur die je oven aangeeft niet...

Misschien toch maar eens proberen om een constante temperatuur te gebruiken. Het lijkt telkens mis te gaan als je de temperatuur wijzigt....

14

ja die thermometer bedoel ik ook en losse hangt aan het rek ;)

maar het gaat juist mis bij de horgere temparaturen?

tot 14g gaat hij super mooi en egaal de lucht in.

hoe zou dit komen.

15

als ik het zo lees gaat het bij jou mis zodra je de temperatuur veranderd.
Misschien dat daar jou probleem ligt, probeer eens op een constante temperatuur te bakken.

Je taart moet ook op een rooster staan zodat de hete lucht ook onder je taart kan.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

16

Ik zou dan proberen om hem op 140 te houden. Waarschijnlijk duurt het dan wel wat langer. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb waarom het nou misgaat als je de temperatuur omhoog doet...

17

dat heb ik zelf liever ook maar hij werd wel moeilijk gaar zal ik hem dan 1 uur in de oven doen?

18

persoonlijk vind ik 140gr. wat te weinig, ik zou de oven op 160gr. zetten en op deze temperatuur laten staan tot je biscuit gaar is.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

19

Gerda schreef:

persoonlijk vind ik 140gr. wat te weinig, ik zou de oven op 160gr. zetten en op deze temperatuur laten staan tot je biscuit gaar is.

ik ook..

Heb keer gehad met een kleiner taartje.. dat ik toch nog niet helemaal goed genoeg vond.. in de oven terug gedaan (was er maar 2 minuutjes uit MAX) en toen was ik m dus HELEMAAL vergeten.. heeft in totaal denk wel ruim 1 uuur erin gestaan.. als het niet langer is...

maar hij was goed hoor :D

www.lil-suz.blogspot.com voor meer over mijn creaties

20

Sluit de oven wel goed af? Als er koude lucht bij komt, zakt een kapsel ook in. Misschien is het afsluitrubber wat beschadigd?

21

ik denk eerder dat het aan het beslag ligt dan aan de oven..

22

ik denk eerder dat het aan het beslag ligt dan aan de oven..

23 Laatst bewerkt door Esther68 (19-12-2012 14:25)

Had een heel verhaal geschreven....totdat ik las dat dit een topic van 2 jaar oud is.... :/  :lol:

24

Esther68 schreef:

Had een heel verhaal geschreven....totdat ik las dat dit een topic van 2 jaar oud is.... :/  :lol:

:lol:  :lol: en het was nog wel een Spoedvraag :lol:  :s