1

Onderwerp: dijkje van botercreme?

Hoi

Moet je bij elke vulling eerst een dijkje van botercreme maken?
Ik wil een banaanvulling doen, dus vraag me af of dat bij deze vulling moet.

2

Re: dijkje van botercreme?

Over dijkjes spuiten zijn de meningen verdeeld. Sommigen spuiten standaard een dijkje, andere soms en weer anderen nooit. Persoonlijk spuit ik geen dijkjes meer. ik smeer gewoon goed af met botercrème 1:1 en zorg dat de vulling er niet uit kan. En dat gaat eigenlijk altijd goed...

tja, ik zorg ervoor dat de vulling 1 cm van de rand af is.
dan raakt het de bekleding ook niet.
en inderdaad, daarna goed afsmeren dan komt t wel goed!

Ik zing mijn eigen wijsje!

4

uhm misschien een domme vraag hoor (ben nog maar beginner) maar wat is botercreme 1:1?

5 Laatst bewerkt door djehr (09-09-2010 21:04)

Botercrème (bc) 1:1 is 1 deel boter met 1 deel poedersuiker
Ik maak meestal 250 gram boter met 250 gram poedersuiker. Dit ongeveer 10 minuten mixen tot je een mooie romige crème hebt die goed smeerbaar is. Daarmee kun je je taart afsmeren. Daarna in de koelkast zetten om op te stijven. voordat je hem bkleed de taart met een warm mens nog even strak strijken en je hebt een perfecte basis om te bekleden.

Misschien een tip voor je:
In de FAQ (staat in het oranje lijstje links in beeld) worden heel veel termen uitgelegd en vind je heel veel tips over het bakken, vullen en decoreren van taarten...

6

DAt is dus als je botercréme zelf maakt?
Ik heb nu mix staan, dan geldt toch niet 1:1?

Kan je met die botercréme 1:1 ook vullen?

7

Nee, de botercrème 1:1 is allen om af te smeren. De botercrème van de mix is bedoeld om te vullen. Als je deze gebruikt om af te smeren dan loop je het risico dat door het vocht dat in je botercrème zit je fondant gaat smelten.
De botercrème van de mix maak je volgens de gebruiksaanwijzing op het pak

8

Kijk :D dat had ik dus verkeerd gedaan :D BEdankt!

Dus de mix gebruik je niet om af te smeren, alleen om te vullen?
Maar alleen botercreme als vulling is toch niet lekker? Of doe je dan bijvoorbeeld 1 laag botercreme en de andere laag bijv. banaanvulling?

9

nee mix is niet echt om af te smeren, wel weer om mee te vullen of toefjes te spuiten op cupcakes.
Botercreme 1:1 is niet echt lekker om te gebruiken als vulling, maar wel steviger als de mix dus ideaal om mee af te smeren of een dijkje te spuiten.

Mix bevat ook water waardoor je fondant of marsepein kan gaan smelten en 1:1 is alleen boter en suiker waardoor je dus geen risico loopt dat het smelt.

Ik spuit soms een dijkje soms niet...als ik echt een natte vulling gebruik dan wel.

10

je kan er een smaakje aan geven of gekruimelde koekjes doorheen doen, en dan nog een laagje met b.v. banaan....wat jij lekker vind, gewoon effe proberen zou ik zeggen  :Y

11

super :D zo heb ik het dus niet geleerd! Ik heb altijd afgesmeerd en gevuld met dezelfde botercreme  :/

12 Laatst bewerkt door djehr (09-09-2010 21:12)

Ik maak de botecrème van de mix vaak met canei in plaats van water. je hebt dan een soort champagne crème. Erg lekker! Je kunt de bc comineren met heel veel andere vullingen. Je kan ook een smaakje aan de bc toevoegen. Er is een topic over combinaties van vullingen...zal hem even voor je opzoeken....

Als je naar de rubriek bakken en vullen gaat dan staan er boevnaan 2 stickys....

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … .php?id=32

13

oh ja, smaakje eraan kan natuurlijk ook :D (doe je toch met die smaakstoffen?)

14

inderdaad :Y

15

Maar zou je bijvoorbeeld ook een gepureerde banaan erdoorheen kunnen doen?
Of een lading chocopasta? of zoiets?

16

Zou denk ik wel moeten kunnen, maar heb ik nog nooit gedaan. Banaan zou ik niet zo snel doen omdat dat denk ik bruin wordt. En voor cholade zou ik eerder cacao kiezen omdat dat wat lichter is.... :s