1

Onderwerp: [spoedje aub] fondant niet te bewerken !

Hoi hoi,

Wil graag een taart bekleden met (witte) fondant..
Gisteren uit de verpakking gehaalt, doorgekneed en proberen uit te rollen.... niet te doen !!  :grr: bleef plakken, kwamen vanaf het begin al scheuren in en is bij halverwege uitrollen al zo verpest dat ik overnieuw moest beginnen.....
crisco doorgedaan en gehoopt dat ie na een nachtje rust wat beter uit te rollen zou zijn, nou, niet dus !
Vanmorgen weer geprobeerd, nog steeds dezelfde problemen, de site nagezocht maar mijn probleem niet kunnen vinden, vandaar mijn vraag.... wat kan ik nog doen om mijn fondant fatsoenlijk te krijgen ??? (geen poedersuiker gebruikt, dus dat kan het niet zijn. lang en goed doorgekneed, maar zelfs bij kneden breekt ie al, dus dat is het volgens mij ook niet...)

Wie heeft dé tip voor me ?????
Alvast bedankt !!

if you can dream it, you can live it (WD)

2

Re: [spoedje aub] fondant niet te bewerken !

misschien wat meer crisco, of 10 sec in de magnetron, dat wil ook nog wel eens helpen. daarna heel goed kneden.

Succes!

3

Bij uitrollen wel poedersuiker op ondergrond doen tegen het plakken. Daarmee moet het goed gaan!

4

dank voor jullie snelle reactie's  :)
magnetron ga ik proberen !
wat betreft het uitrollen.. ik gebruik een mat, daar heb ik nog crisco op gedaan voor het uitrollen, dan blijft de onderkant wel redelijk plak-loos zolang ik maar om de drie a vier rollen nieuwe crisco eronder doe... mijn (kunststof) roller smeer ik ook al in met crisco, werkt ook niet echt... begin het idee te krijgen dat het gewoon slechte fondant is, had hetzelfde met zwart (die heb ik na lang proberen zo de prullepak in ge****kert) nou weet ik dat wit en zwart de moeilijkste kleuren zijn (je word een stuk wijzer hier van het forum  ;) ) toch is dit volgens mij niet normaal

5 Laatst bewerkt door Idelet (09-09-2010 13:11)

Ik heb het ook wel es geprobeerd met crisco op ondergrond en rolstok, dit werkt voor mij echt niet.

Echt, ik zou gewoon poedersuiker proberen als ondergrond.(ook al gebruik je mat, doe ik ook) Crisco kneed ik er alleen doorheen als het te droog is of wordt, maar ik gebruik het niet meer als ondergrond.

Edit: O ja, zwart + poedersuiker is geen goede combi. Had al ergens gelezen dat je hier beter maizena voor kan gebruiken, dit vlekt dan niet. Ik heb t al geprobeerd op die manier en dit wil erg goed moet ik zeggen.

6

ok, ik ben niet eigenwijs  ;)
plan van aanpak is dus nu even 10 sec in magnetron en uitrollen met poedersuiker  :)

7

Het is gelukt !! met magnetron en poedersuiker. zitten nog een paar kleine scheurtjes in, maar dat is te verbloemen met decoreren  ;)

Bedankt dames !!!