1

Onderwerp: Fondant/marsepein dat plakt!!!

Hoi, ik begin net met het maken van taarten met marsepein/fondant. Van de week heb ik mijn eerste taart gemaakt. Dat ging vrij goed. Ik heb het fondant met poedersuiker uitgerold, omdat het anders vast plakt. Dat weten jullie natuurlijk als geen ander(???) Alleen zie je de poedersuiker als je uiteindelijk de versieringen op de taart enz enz gaat doen. Wat kan je gebruiken om het plakken tegen te gaan zonder dat je dat ziet. Snappen jullie mijn vraag?!? Ik weet even geen andere manier om de vraag te omschrijven. Groetjes Linda

2

Re: Fondant/marsepein dat plakt!!!

ik ben overgestapt op Crisco omdat ik van poedersuiker zo mega droge handen kreeg....
je kan ook de taart ff in de koelkast doen en als je hem er dan weer uit haalt, verdwijnt de poedersuiker door de condens....

3

haay linda je kan het blijven gebruiken als je met een kwastje licht vochtig maakt dan strijk je er heel snel overheen dan gaat hij glanzen, of je gebruikt glans spray dat is ook een optie verdere vragen hoor ik t wel  ;)

4

petrawb schreef:

ik ben overgestapt op Crisco omdat ik van poedersuiker zo mega droge handen kreeg....
je kan ook de taart ff in de koelkast doen en als je hem er dan weer uit haalt, verdwijnt de poedersuiker door de condens....

Je moet heel licht stuiven op de fondant of marsepein zelf. dan hoeft het niet te plakken, als je het in de koelkast zet dan krijg je vocht plekken op je taart,

5

Pawel schreef:
petrawb schreef:

Je moet heel licht stuiven op de fondant of marsepein zelf. dan hoeft het niet te plakken, als je het in de koelkast zet dan krijg je vocht plekken op je taart,

doe je dat dan met bakspray ofzo?

6

nee glans spray voor fondant en marsepein,:D

7

Uitrollen op een doorzichtig tafelzeiltje is ook ideaal, ondersteboven op de taart kieperen en zeil eraf halen!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

8

Ik rol uit op een vinyl tafelkleed, ik eigenlijk nooit poedersuiker nodig tegen het plakken.

9

Ik gebruik altijd poedersuiker, maar wel ònder de lap marsepein of rolfondant. Zolang je zorgt dat de poedersuiker onder de lap blijft (niet omkeren dus) is er niets aan de hand :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

Tom Poes schreef:

Uitrollen op een doorzichtig tafelzeiltje is ook ideaal, ondersteboven op de taart kieperen en zeil eraf halen!

Dit is ook wel een goed idee!!! Super weer voor al de berichtjes. Ik ga zaterdag 2,5 week op vakantie. Als ik terug kom, ga ik in dat weekend gelijk weer een taart maken voor de volgende leuke gelegenheid. Dan zal ik vast weer op dit forum te vinden zijn!!! Dank jullie wel voor de snelle berichtjes weer!!! Groetjes linda

11

Dit probleem zocht ik ook, maar wie weet dan hoe je het plakken van de roller tegen kunt gaan???

12

M@@ike schreef:

Dit probleem zocht ik ook, maar wie weet dan hoe je het plakken van de roller tegen kunt gaan???

Met een kunststof roller plakt het absoluut niet  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

13

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb dus ook datzelfde probleem. Bij mij blijft de fondant altijd aan het aanrecht (ook als ik er poedersuiker onder doe) en aan de roller plakken. Die bestuif ik dan ook met poedersuiker maar dat blijf je idd zien. De kleuren worden er ook flets van vind ik. Erg jammer natuurlijk. Heeft iemand nog andere tips? Heb ik soms het verkeerde fondant of roller? Ik heb fondant van de Dommelsche watermolen (er staat icing op de verpakking) en een pvc buis als roller.

Alvast bedankt!

Groetjes Danielle!

14

Hoi,

Ook ik heb pas 2 taarten gemaakt,en hetzelfde probleem.
Vond het gewoon niet leuk meer,zo erg plakte het.
Kreeg het ook niet uit de uitstekers vandaan!

Heb nu fondant besteld,misschien dat dat minder plakt??

15

Ik heb graniet liggen op mijn aanrecht, dit plakt als een hel bij mij. Daarom heb ik vinyl tafelkleed gekocht, nu is het probleem volledig verdwenen. Ik heb zelden of nooit meer poedersuiker nodig. Vinyl tafelkleden zijn getest op voedselveiligheid.

16 Laatst bewerkt door petrawb (19-08-2010 17:13)

hmmm, 1 keer is genoeg :o  :lol:

17

Dan weet ik al wat ik morgen ga doen,
Een vinyl tafelkleed kopen  :lol:
Ben benieuwd of het dan beter gaat!

Groetjes Danielle!

18

Ik gebruik een bureaublad onderlegger. Die van de Ikea... Er blijft niks aan plakken!