1

Onderwerp: omgaan met tappit letters

ik heb mooie tappit letters gekregen...
Alleen kan ik er niet mee omgaan :(

Ik heb poedersuiker geprobeerd, crisco geprobeerd, tylose door het fondant maar hij blijft er gewoon in plakken, Kan hem er niet uitslaan ...

wie heeft er tips?

Happiness is a CAKE!!

Re: omgaan met tappit letters

Stukje folie ertussen... :Y

3

bedankt dat ga ik proberen ;)

Happiness is a CAKE!!

Succes! :D

5

Ik zorg er altijd voor dat mijn fondant een beetje 'vast' zit op de ondergrond. Dan letter uitsteken, rest weghalen en even laten drogen, dan heeeeeel voorzichtig lettertje optillen en voilà!

Het blijft wat mij betrefd een enorm tijdrovend en zenuwslopend werkje: ze vervormen zooooo snel  :s

Ik lees even mee voor goede tips....

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

6

Fondant met tylose dun uitrollen, aan beide kanten laten aandrogen en dan inderdaad met plastic folie er op uitsteken.
Of gumpaste gebruiken, dan vliegen ze er ook zonder folie zó uit.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

7

makatralsy schreef:

Fondant met tylose dun uitrollen, aan beide kanten laten aandrogen en dan inderdaad met plastic folie er op uitsteken.
Of gumpaste gebruiken, dan vliegen ze er ook zonder folie zó uit.

Mijn ervaring is als je folie gebruikt dat je dan de letters niet goed (geheel) kan uitsteken. Of ik moet misschien dan nog dunner uitrollen.

8

Ik rol mijn marsepein dun uit en leg er een stukje huishoudfolie over heen. Dan druk ik de tappit letter erin en haal het folie er vanaf. Daarna haal ik de rest van de marsepein voorzichtig weg. Tot nu toe lukt het altijd, al moest ik wel eerst een paar keer oefenen.

groetjes Marlies

Tappits zijn mooie letters maar zijn er dan geen alternatieven behalve ijzeren (beetje saaie) uitstekers? Ben ook aan het kijken maar lees veel ellende over de tappits.

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

Heel herkenbaar... :Y
Ook ik had al spijt dat ik letter tappits had gekocht.

Heb alle tips die ik kreeg samengevoegd tot DE oplossing voor mij:
* Fondant (heeft de voorkeur boven marsepein)
* tylose toevogen
* even laten uitharden
* héél dun uitrollen (op werkblad bestrooid met poedersuiker)
* vershoudfolie erover
* lettertappit erop en stevig aandrukken
* tappit en folie verwijderen en... voila!

Succes ermee.
En ècht...oefening baart kunst.

Groetjes Karin (van Karin's taarten)
www.karinstaarten.blogspot.com

11

Als een letter bij mij in de tappit blijft zitten, haal ik hem er voorzichtig uit met een needle-tool (speld o.i.d. kan ook).

Verder gebruik ik gumpaste voor de letters die ik moet maken.

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

12

Ik het ook altijd met folie ertussen en dan even in de diepvries.

Ik bestuif mijn werkvlak met maizena zodat mijn dunne plakje fondant met tylose erover kan schuiven. Dan de bovenkant van het plakje licht bestuiven of de tappits zelf, in je fondant duwen, over het tafelblad schuiven en de letters op de rand van je tafel eruit tikken. Of met een klein rollertje op de achterkant tikken.
Dan heb je meteen strakke randjes, geen geplak met crisco en het is echt supersimpel!!
Het beste kun je ook wat oudere fondant gebruiken. Als je fondant net met tylose hebt gemengd plakt ie altijd een stuk meer.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

14

bedankt dames ga het vandaag proberen

Happiness is a CAKE!!

15

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Ik bestuif mijn werkvlak met maizena zodat mijn dunne plakje fondant met tylose erover kan schuiven. Dan de bovenkant van het plakje licht bestuiven of de tappits zelf, in je fondant duwen, over het tafelblad schuiven en de letters op de rand van je tafel eruit tikken. Of met een klein rollertje op de achterkant tikken.
Dan heb je meteen strakke randjes, geen geplak met crisco en het is echt supersimpel!!
Het beste kun je ook wat oudere fondant gebruiken. Als je fondant net met tylose hebt gemengd plakt ie altijd een stuk meer.

Dankje wel :Y  ik heb wel maizena in huis, ga het vandaag eventjes proberen op deze manier.

16

Suikertaartjes-Suuz schreef:

zo doe ik het ook werkt perfect...deed het eerst met plastic folie..maar dan zijn de letters minder mooi...wat boller dan zonder...

mijn nieuwe website is in de lucht...neem een kijkje op www.personaltouch-cakes.com

Fondant dun uitrollen, even laten drogen, omdraaien en even laten drogen, totdat je het over een stukje bakpapier kan schuiven zonder dat het blijft plakken.
Ik snijd het dan in kleine stukjes waar net een letter uit kan.
Tappit erop drukken, over het bakpapier schuiven, het overtollige valt er dan vaak al af en dan even tikken en de letter valt er uit.
Geen tylose,geen folie, geen maizena, geen crisco maar wel even de tijd gunnen om te DROGEN.
Werkt perfect en snel. :Y

If live gives you lemons, make lemonade!

18

hmmm dat is ook een goede methode
ga het nu proberen

Happiness is a CAKE!!

19

Ik zweer bij gumpaste en de needle tool! En zo zie je maar dat een ieder hier zijn eigen methode heeft gevonden!

20

ik wordt knettergek van die dingen, denk er echt over om ze maar te vekopen en weer door te zoeken naar wat anders.
Ik heb de funky lower case, is nog geen letter normaal uit gekomen.
de cursief heb ik 1 keer geprobeerd, helemaal een ramp.
Eigenlijk wil ik het nog niet opgeven, maar erg lang trek ik deze stress niet meer.
Ik vind een taart met naam erop erg leuk en super speciaal, maar al die stress heb ik er niet voor over.
Ik vraag me af, waarom hebben ze die mallen zo gemaakt dat je er superdunne letters mee moet maken. De bloemen die je op de taart maakt zij ook niet superdun, dus de letter had ook wel wat dikker gemogen, was het een stuk gemakkelijker geweest om hem op de taart te krijgen.
Echt spijt van deze aankopen.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

Niet verkopen, dat is doodzonde, het zijn zo'n mooie letters en als je het eenmaal doorhebt is het echt niet moeilijk! Echt waar! :Y

Weet je wat, ik ga komend weekend proberen er een howto van te maken want dat 'probleem' komt zo vaak voorbij.
Ik weet alleen niet of me dat gaat lukken... :P

If live gives you lemons, make lemonade!

22

ans pommerans schreef:

Niet verkopen, dat is doodzonde, het zijn zo'n mooie letters en als je het eenmaal doorhebt is het echt niet moeilijk! Echt waar! :Y

Weet je wat, ik ga komend weekend proberen er een howto van te maken want dat 'probleem' komt zo vaak voorbij.
Ik weet alleen niet of me dat gaat lukken... :P

Dat zou perfect zijn...

@alle dames : HET IS ME GELUKT OM DE TAPPITS TE GEBRUIKEN...

Ik heb de methode tylose gebruikt... dun uitrollen, laten drogen, tappit insmeren met crisco, tappit op fondant drukken, laten drogen en eruit SLAAN (was niet zo slim van me om dit midden in de nacht te doen, me vriend schrok zich rot haha)

BEDANKT ALLEMAAL

Happiness is a CAKE!!

23

Ik krijg ze inmiddels wel uit de lineaal, veel poedersuiker gebruiken, onder de fondant en erop.
Maar dan, moeten deze dunne fragiele letters nog  netjes op de taart. Ze zijn droog door de poedersuiker en plakken dus niet van alleen op de taart, als ik ze al tot op de taart krijg zonder vervormen of kapot gaan.
Ik vind het nog steeds een ramp ding

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

24

mamski schreef:

Ik krijg ze inmiddels wel uit de lineaal, veel poedersuiker gebruiken, onder de fondant en erop.
Maar dan, moeten deze dunne fragiele letters nog  netjes op de taart. Ze zijn droog door de poedersuiker en plakken dus niet van alleen op de taart, als ik ze al tot op de taart krijg zonder vervormen of kapot gaan.
Ik vind het nog steeds een ramp ding

Eerst even laten uitharden en voorzichtig op de taart plakken met wat water of lijm

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

25

Daarom gebruik ik ook gumpaste dat blijft nog enigzins flexibel! En is toch stug genoeg voor de tappits.