1

Onderwerp: luchtbelletjes in ganache, hoe komt dit?

Mijn vraag staat eigenlijk al in de titel. Gister avond een witte ganache taart gemaakt. Na het overgieten het eerste half uur rustig buiten de koelkast laten opdrogen en de taart daarna in de koelkast gezet. Toen ik hem vanmorgen eruit haalde zaten er allemaal luchtbelletjes in de ganache? Weet iemand hoe dit komt, en vooral hoe kan ik dit voorkomen?  :rolleyes:

2

Re: luchtbelletjes in ganache, hoe komt dit?

Normaal gesproken komt dit door het roeren. Je moet de chocolade heel rustig door de room roeren ( in een 8-beweging)

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

3

En het gewicht van de ganache 'duwt' je biscuit ook wat in elkaar, waardoor er wat lucht uitkomt.
En lucht stijgt op :D .

Nog 1 keer een laag erover en je ziet er niets meer van!

Carpe diem... Of pluk eens een taartje!

4

Jon schreef:

En het gewicht van de ganache 'duwt' je biscuit ook wat in elkaar, waardoor er wat lucht uitkomt.
En lucht stijgt op :D .

Nog 1 keer een laag erover en je ziet er niets meer van!

dan is mijn keuken dus 2 keer zo`n zooitje  :/  Want ik vind het echt een geklierder die ganache gieten  :D

Maar het zijn wel twee tips waar ik echt wat mee kan, ik had de ganache met een garde geroerd (stond in het recept). Dit moet ik de volgende keer ook maar anders doen.  :Y

5

dan is mijn keuken dus 2 keer zo`n zooitje  :/  Want ik vind het echt een geklierder die ganache gieten  :D

Da's waar, maar zóóó lekker :9

Carpe diem... Of pluk eens een taartje!

6

Ik giet de ganache terwijl de taart boven een bakplaat met bakpapier staat.
De rest ganache komt dan op het bakpapier, die kun je optillen en dan zo de ganache met minder geklieder weer terug in de maatbeker gieten.
Scheelt een stuk bij mij qua geklieder!

7

Ik strijk mijn ganache af met een heet DROOG mes. Ik denk dat je de belletjes op deze manier ook wel weg kan strijken. Hoef je er niet opnieuw een laag ganache over te gieten.