1

Onderwerp: Wat doe ik fout??

Hallo hallo allemaal,

Ook ik wil mijn taarten  heel graag netjes hebben en heb ingezien dat een smoother een must is.

Maar het besef dat een smoother een must is geeft je helaas :o geen garantie dat je er ook mee om kunt gaan. En dat probleem heb ik dus.

Na een paar keer aaien/vegen plakt ie aan het fondant of marsepein vast en trek ik het dus uit zijn verband.

In dit geval dus nog geen positieve ervaring met de smoother.
Help wat doe ik fout...want wil mijn taarten ook zoooo mooi en netjes hebben!!

Help?? :D

Groetjes,

louise

2

Re: Wat doe ik fout??

Heb je de smoother ingesmeerd met crisco?

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?

3

Ik bepoeder mijn smoother altijd met maizena. Crisco of ander plantaardig vet, vind ik te plakkerig.

Groetjes San

4

ik heb er geen last van gehad eigenlijk....

Draai je de fondant misschien om voordat hij over de taart gaat ?(zoals sommigen doen met het uitrollen op zeil en dan omkieperen over de taart)
de plakkerige kant ligt dan boven en dan plakt de smoother er aan vast.

....klinkt het nog logisch?
Ik rol de fondant uit...laat het even een minuutje aan drogen doe het dan over de taart (bovenkant blijft boven zeg maar)

groetjes dorien

In Geldrop moet je zijn voor de leukste workshops bij CakeCreatief! www.mijntaartjes.cakecreatief.nl

5

Ik weet dus al wat ik ook fout doe... ik rol het uit en gooi het dan over de taart en ga er dan met mijn smoother overheen, maar zo hoort het dus niet.... O-)

6

Oh jawel hoor, zo kan het prima, maar dan moet je fondant of marsepein niet een beetje plakkerig zijn, dan kun je het beter even de tijd geven lichtjes aan te drogen :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Jawel hoor, daar kun je een smoother prima  voor gebruiken. Als je hem maar voorbehandelt. Dat kun je met crisco doen, of met maizena of suikerbakkerspoeder. Nadeel met de laatste twee vind ik dat je vaak sporen blijft zien. Een anti-plakmiddel zonder nadelen heb ik nog niet gevonden, tips ook hier van harte welkom  ;)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?

8

En jaaaa het wordt nog erger...ook ik gebruik een zeil en gooi het er dan over...dus ligt de plakkerige kant boven.....

Dank dames, ik denk dat ik weet wat ik vannacht moet doen!!

maar als jullie geen zeil gebruiken voor het makkelijk op de taart leggen, hoe doen jullie het dan wel??

9

Gewoon, op mijn onderarmen :P
Ik rol niet uit op crisco oid, gewoon op poedersuiker. Dat vind ik veel makkelijker dan crisco, de lap kan zo een beetje blijven schuiven. Voorzichtig optillen, op  mijn ene onderarm, verder optillen en andere onderarm er bij en hop, zo op de taart... :+

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

:D  :+  ja ik zie het helemaal voor me.... :nooo  oh hemel ik zie me echt klooien hoor met de stapeltaart die ik na mijn late dienst nog moet klaarmaken :D

Nou ik weet dus dat ik hem er wel zo kan opgooien maar het dan even moet laten opdrogen voor ik met de smoother er overheen kan.

Ik ga oefenen vannacht met wel drie taarten :D

11 Laatst bewerkt door Jol321 (04-09-2010 20:23)

Ik rol uit op tafelzeil (niet de dunste kwaliteit, maar iets dikker). Dan heb ik verder niets nodig tegen het plakken (geen poedersuiker of crisco). Als ik uitgerold heb smoother is het glad, leg mijn (grote) rolstok in het midden, sla een helft erover heen en til zo de lap op. Ik kan 'm dan zo over de taart leggen.
Dan met de handen de plooien wegwerken en smootheren maar. Plak (bijna) nooit, alleen als de luchtvochtigheid te hoog is, dan wil het wel eens plakken, als de taart uit de koeling komt.

Groet, Jolanda

12

Nou ik mijn taarten vannacht niet strak krijg weet ik het ook niet meer hoor!!

Dank dames!!! Mijn dank is groot!!!

Groetjes,

louise

13

ik rol uit op zo'n mat van tupperware. daar staan ook (heel handig) cirkels en gewichten (omrekentabellen) op. En op de taart leggen die ik ook op mijn onderarmen. veelhandiger dan om de roller. dat lukt mij niet.

ik gebruik ook altijd crisco want van poedersuiker krijg ik vlekken. nou ja, de taart dan hè