1

Onderwerp: kleine balletjes maken

Hoi!
Ik ga vandaag en morgen voor het eerst een taart bakken en decoreren en ik heb een vraag over hoe ik het beste een rij kleine balletjes kan maken voor een sierrand langs de onderkant.Ik gebruik hier fondant voor. Moet ik daar ook tylose voor gebruiken?

Ik heb ook een uitsteken gekocht voor een gladde sierrand langs de onderkant die je ook kunt gebruiken voor linten , die heeft meerdere breedtes.  Hoe werkt dat? want als je hem erin drukt dan maakt ie er meteen 4 kleine omdat er zeg maar ribbels in zitten. .

Help!!

2

Re: kleine balletjes maken

Het snelste kun je zo'n bolletjesrand maken met een siliconen pearl mold of een 2 delige pearl mold (die een stuk minder prettig werkt).
Maar als je die niet hebt (en dat denk ik zomaar ;) ) dan vind ik het het handigste om een dun rolletje te maken, daar steeds even grote hapjes van af te snijden en die met de hand tot gelijke balletjes te draaien.
Er hoeft bij deze handvaardigheid geen tylose door je marsepein / fondant, als je de mold gebruikt met fondant zou ik wel een beetje doen, dan werkt het wat makkelijker, bij marsepein hoeft het weer niet!

Je lintenmaker snap ik niet.... foto?

Succes!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Dank voor je reactie! heb inderdaad nog geen mold, wil eerst even kijken of het wel wat voor me is voordat heel veel spullen ga kopen ;-) ik start ff simpel...

Voor het lint heb ik een PEM strip cutter no 3... maar uit de beschrijving werd ik weinig wijs. Kan ff geen foto plaatsen want ik internet vanaf mijn mobiel nu. Kapsel staat in de oven nu. Ben bij mijn ouders omdat we nog geen keuken hebben ;-)

4 Laatst bewerkt door Hannah Saar (03-09-2010 21:03)

Oeps ;-) 2x

5 Laatst bewerkt door zoldertje (03-09-2010 21:16)

Die jem cutter lijkt me iets te smal voor een sierrand, zou zelf niet zo goed weten wat ik daarmee zou moeten :/
Ik heb zelf nr 4, die gebruik ik om lussen voor een strik mee te maken.

6

Ik wil hem gebruiken voor gemiddelde breedte rechte stroken....
Maar er zitten dus meerdere ribbels op, maar dat zal wel de bedoeling zijn...dan krijg je er 4 tegelijk. Hij is dan inderdaad wat aan de smalle kant. Ik zie wel wat het wordt...

bedoel je van JEM? deze:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/images/106m008_foto

je rolt een stuk marsepein/fondant uit, en drukt bovenstaande cutter op je lapje. flink aandrukken, en dan weer eraf halen. als de stroken in je cutter blijven plakken kun je ze er makkelijk met een tooltje of gewoon met je vingers uithalen.

je kunt alleen maar repen maken van deze dikte, als je bredere repen wilt, zul je een andere stripcutter moeten kopen.
de FMM multi ribbon cutter, kan ik je ook aanraden, die is in verschillende diktes te stellen.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

Ja, dat is hem!
Dank voor je uitleg!

Misschien dat ik ook maar een keer die multi cutter aanschaf als het wat wordt!