1 Laatst bewerkt door Lilypad (03-09-2010 18:56)

Onderwerp: Eerste fondanttaartje!

Gemaakt voor mijn 20e verjaardag! Kon meteen mijn nieuwe Wilton fondantmat uitproberen ;) Gemaakt met mmf. Helaas is hij op veel plaatsen gescheurd langs de rand en was er een klein stukje van het patroon mislukt. Ik heb besloten deze te bedekken met mijn naam, vandaar dat de ergste scheur helaas aan de voorkant van de taart uit kwam.

Ik heb de meeste scheuren getracht te bedekken met bloemen.. :o

Ik denk zelf dat het scheuren kwam doordat het mmf is (van de webshop). Ik heb ooit 'gewone' fondant gebruikt tijdens een workshop en dat scheurde echt veel minder snel en kon je ook veel dunner uitrollen! Maar goed, de visite was onder de indruk en hij smaakte heerlijk!

Ik vond het ook lastig om de letters uit de malletjes te krijgen, heb een afgeknipte cocktailprikker gebruikt om ze eruit te duwen (afgeknipt omdat het scherpe puntje anders te erge beschadigingen zou maken). Heeft er iemand tips? Ik heb poedersuiker gebruikt tegen het plakken maar toch werkte dat nog niet helemaal!

Gevuld met Mona aardbeienpudding en afgesmeerd met de botercreme van het forum :D

http://img193.imageshack.us/img193/5978/dsc02095w.jpg
http://img691.imageshack.us/img691/9807/dsc02098w.jpg

(ik had de schaal wat beter schoon kunnen vegen maar ik was pas om 11 uur 's avonds klaar.. Had simpelweg geen zin meer! :o)

Tips e.d. zijn welkom :D

Groetjes, Laura! :)

2

Re: Eerste fondanttaartje!

Ondanks de scheuren vind ik het toch een leuke taart hoor. Ben zelf nog niet zo lang bezig met taarten en heb alleen nog maar met fondant gewerkt, mmf ken ik dus verder niet in gebruik.
Ik heb zelf vandeweek ook voor het eerst lettertappits gebruikt, had goed gekeken naar tips en adviezen en zo kwam ik uit op een stukje huishoudfolie over het fondant leggen voordat je de letter uitsteekt, zo blijft ie niet in de vorm plakken.

3

sjackie schreef:

Ondanks de scheuren vind ik het toch een leuke taart hoor. Ben zelf nog niet zo lang bezig met taarten en heb alleen nog maar met fondant gewerkt, mmf ken ik dus verder niet in gebruik.
Ik heb zelf vandeweek ook voor het eerst lettertappits gebruikt, had goed gekeken naar tips en adviezen en zo kwam ik uit op een stukje huishoudfolie over het fondant leggen voordat je de letter uitsteekt, zo blijft ie niet in de vorm plakken.

Bedankt voor je tip! :D Dat ga ik volgende keer zeker proberen! :D Voor mijn eigen verjaardag vond ik het allemaal niet zo erg (de scheuren en de letters met bobbeltjes en deukjes) maar aan een ander had ik 'm niet durven geven :p (Ik geef graag taarten als verjaardagscadeaus :D)

4

Ik leg ook altijd de fondant tussen de folie en dan de tappits. Ik knip dan de letter met de folie uit en laat het dan even drogen. Daarna haal je de letter heel gemakkelijk van de huishoudfolie en kun je het , voorzichtig, op de taart leggen.

5

Debdeb schreef:

Ik leg ook altijd de fondant tussen de folie en dan de tappits. Ik knip dan de letter met de folie uit en laat het dan even drogen. Daarna haal je de letter heel gemakkelijk van de huishoudfolie en kun je het , voorzichtig, op de taart leggen.

Ik heb gehoord dat de mmf van de webshop (die ik dus heb gebruikt) niet hard word/droogt dus dat zou bij deze niet werken.

Volgende keer ga ik echter zeker weten andere fondant gebruiken! Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken :D

6

92x bekeken en maar 2 reacties :P

7

Hai Laura,

Ik vind hem echt super hoor ik werk wel met de mmf en ik heb er zelf eigenlijk nooit problemen mee.
Met die tappits heb ik toen een filmpje gevonden op You Tube je kan het beste suikerbakkespoeder uitstrooien op je tafel en ook je lettertappit erin doen dan de fondant erin drukken en dan moet je als het ware de onderkant vasthouden en met je andere hand die lettertappits naar achter duwen en dan loslaten zodat die op je tafel slaat zeg maar zo floepen dan al je lettertjes eruit! Dat werkt bij mij echt perfect..

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel :o
Anders zoek ik de link even voor je op zal ik hem naar je mail sturen?
En nog van harte gefeliciteerd!
Heb je een leuke verjaardag gehad?

-------------------------
Groetjes Chantal

8

Chandc79 schreef:

Hai Laura,

Ik vind hem echt super hoor ik werk wel met de mmf en ik heb er zelf eigenlijk nooit problemen mee.
Met die tappits heb ik toen een filmpje gevonden op You Tube je kan het beste suikerbakkespoeder uitstrooien op je tafel en ook je lettertappit erin doen dan de fondant erin drukken en dan moet je als het ware de onderkant vasthouden en met je andere hand die lettertappits naar achter duwen en dan loslaten zodat die op je tafel slaat zeg maar zo floepen dan al je lettertjes eruit! Dat werkt bij mij echt perfect..

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel :o
Anders zoek ik de link even voor je op zal ik hem naar je mail sturen?
En nog van harte gefeliciteerd!
Heb je een leuke verjaardag gehad?

Dankjewel! Ik heb een erg leuke verjaardag gehad :D Op mijn verjaardag zelf 6 uur in de keuken gestaan om mijn taart te bakken en om het toetje te maken; Cheesecakes! Is alleen niet iets om hier te plaatsen, of wel? :think: Ik heb de Wilton Fondant Impression Mat (Graceful Vines) gekregen en nog een roller van Wilton om mooie randen te rollen ;)

Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt; een filmpje zou handig zijn inderdaad :D Stuur maar door! Bedankt alvast!