1

Onderwerp: cupcakes zijn schuimcakes geworden

ik heb het recept hier van de site gevolgd en ben toen cupcakes gaan maken... het enige wat ik heb veranderd is dat er zoetstof in zit ipv suiker. en nu had ik ze lekker in de oven staan en werd het een schuimpartij nu 5 minuten later is het schuim weg maar ze zijn totaaaal niet gerezen... ze zijn nog bijna net zo hoog als wat ik erin deed... hoort dit??? help me want ik moet er nog 18 doen met zoetstof en 24 met suiker  :/

Re: cupcakes zijn schuimcakes geworden

Komt dit niet door de zoetstof. Want volgens mij kan je niet alles zoetstof gebruiken om te bakken.

3

Er is een speciale zoetstof waar je wel mee kuunt bakken. maar de meeste kan je niet heel erg verhitten ;)

En heb je er rekening mee gehouden dat je van zoetstof veel minder nodig hebt dan van gewone suiker :lol:

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Inderdaad, je kan niet zomaar de suiker door zoetstof vervangen, dan lukt het baksel niet.
De dietiste heeft mij eens verteld (ik heb diabetes) dat het slechter is om een suikervrijgebak van de bakker te eten dan een gewoon gebakje. Want om er voor te zorgen dat het gebak toch volume en stevigheid krijgt stoppen ze er extra (slechte/harde)vetten in en dat is helemaal niet goed.
Zoe zie je maar weer, dat wist ik eerst ook niet.
succes

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

5

ik heb gewoon de zoetstof erin gehoord die ook in de thee hoort. dit werkte de vorige keren bij mijn taarten ook prima :) en heb ik lekker van kunnen smikkelen. ik weet dat je van zoetstof veel minder moet nemen. 100 g suiker = 10 gram zoetstof :)
en ik mag zelf ook geen suiker (ben er allergies voor) en ik eet ook nooit koekjes van de bakker. daarom maak ik ze steeds vaker zelf omdat ik toch wel lekkers wil eten.
vaak gebruik ik rijsstroop ipv suiker dat is een natuurlijker middel en veel minder erg voor je. maar omdat dit zwaar is moet je het niet bij alle taarten doen.

6

het lag inderdaad aan de zoetstof... helaas maar ik heb het geprobeerd. volgende keer iets anders verzinnen om er door heen te doen ipv suiker.
me suikervolle cakes lukken namelijk wel. ach vul ik de suikerloze maar extra vol met suikervrije slagroom ;)

7

Hallo ,

Dit las ik net op internet :

Suiker geeft gebak volume, smaak, een bruine kleur en een krokant resultaat (bijvoorbeeld bij kletskoppen). Suiker kan in gebak worden vervangen door de zoetstof sorbitol.

Sorbitol behoudt de zoete smaak en geeft structuur aan het gebak. Je kunt Sorbitol kopen onder de naam Sionon. Dit is redelijk goed verkrijgbaar bij goede drogisten, vitamine/gezondheidsshops en natuurvoedingswinkels. Sorbitol levert evenveel calorieën als gewone suiker.

Saccharine en cyclamaten zitten in vloeibare zoetstof. Ze geven geen ‘suiker’ structuur en zijn niet erg geschikt om mee te bakken.

Natrena kristalpoeder bevat maltodextrine (96,9%) en aspartaam (3,1%). Aspartaam ontleedt bij 150°C en hoger (dit is echter ook afhankelijk van de tijdsduur van de hoge temperatuur). Natrena kristalpoeder is daarom ook niet erg geschikt om mee te bakken

Liefs Samantha

8

Bedenk eerst waarom er geen suiker in mag. En dan kan je kijken waar je door gaat vervangen. Sorbitol kan bv niet bij fructose intolerantie.

If life gives you lemons, make lemoncurd.