1

Onderwerp: Aargh dit kan gewoon niet!

Oke, ik heb al aantal taartjes gemaakt. En de biscuits lukten me na een paar keer oefenen goed, maar kreeg ze nooit mooi geheel uit de springvorm.
Nu deze week aargh ik heb al 2 taartjes gemaakt die mislukt zijn!
Ik haal de taart uit de vorm, de zij kanten gaan goed los, maar die dan F'''''king onderkant die krijg ik niet los. En ja tis een dikkere massa die heel erg naar ei ruikt en smaakt. T ziet er echt vies uit. Ik kan de laag zo eraf halen, maar de laag is zo dik in t midden dat ie heel veel los laat van t biscuit en de biscuit er uiteindelijk mishandeld uitziet!

Kan toch gewoon niet! Ik ben maar aant denken en aant denken, wat doe ik nu anders dan vorige keren.  Ik gebruik de bakspray van dr oetker en ik heb andere eieren en voor de rest doe ik nog steeds t zelfde! Echt hoe kan dit nu weer... Soms he denk ik nee ik wil geen taartjes meer maken er is altijd wel weer iets wat me mislukt... pff

nu heb ik geen zin meer om morgen een taartje proberen te bakken.. En ik wilde voor zat een lekker slagroomtaartje maken..

Re: Aargh dit kan gewoon niet!

Hoe lang en op welke temp doe je um in de oven dan?

3 Laatst bewerkt door yoompie (01-09-2010 21:03)

50 min en dan zet twee keer na 13 min minuten de oven 20 graden hoger. Ik begin op 120

zoals ik altijd deed dus, snap echt niet wrm t nu mis gaat. Ik denk dat ik een workshop in bakken nodig heb :(

Hmmm....ik weet het niet! :think:
De onderkant word dus gewoon niet goed gaar?
Ik hoop dat iemand anders je kan helpen... :s

5

jip de onderkant word niet goed gaar, d8 eerst dat ik teveel bakspray gebruikte, maar heb vandaag echt maar inieminielittle gebruikt.

6

Eerst eieren in warm water leggen en uhm persoonlijk begin ik op 140 elektrisch na 10 min 160 en dan nog 10 min op 180 bij mij is biscuit dan altijd gaar in 30 minuten. ik heb wel biscuitmix. en heb je wel 10 minuten geklopt..en de vorm mag je ook weer niet TEveel invetten..
Sorry heleboel opties maja misschien zit de oplossing ertussen  :s

Men heeft vaak genoeg oog om werk te kraken, maar zelden hand genoeg om beter werk te maken.

7

Eieren in warm water gelegd, biscuitmix heb ik, mn oven is iets warmer is als aangegeven vandaar op minder graden en heel weinig bakspray gebruikt. En ook 10 min geklopt, daarom ik snap er geen ene bal van dat t me nu twee keer mislukt is...

Maar ja iig thx voor jullie tips! :)

8

Als je het eerst precíes hetzelfde deed (dus ook met bijvoorbeeld dezelfde maat eieren), dan zou ik eens gaan controleren of je oven het nog goed doet.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

9

ja dat ga ik dan maar eens doen

10

lol bel net met mn oma. k zeg me taarten mislukken. Zegt ze ben je aant menstrueren. Ik zeg ja. Zegt ze daardoor komt dat!
Neeee daar geloof ik niet in...

11

Heb net 2 biscuits gebakken en die zijn perfect...
Is dus echt een fabeltje!

(al maak ik geen gehaktballen, want die mislukken dus echt wél)

Dat is toch een TAART waard!

12

Appeltje bak ook eentje voor mij, gooi je die hier naar limburg...

13

Moet je wel vangen hè!  ;)

14

:D haha

15

als je springvormen gebruikt, kun je ook een rondje bakpapier op de onderkant leggen en dan de rand eromheen klemmen, zodat het papier vast zit, dan kan het biscuit iig niet aan je vorm vastplakken.

over het bakken van biscuitmix heb ik geen tips, ik gebruik dat niet... maar misschien je oventemp checken met een thermometer??

Groetjes, Dorothea.

16

ja dot ik ga echt even mn oven checken! Dit kan niet!

Maar ik ga slapen nu word melig van mn chagrijnige bui dat mn taart niet lukte, morgen weer vroeg op!

17

Het zou kunnen dat je een andere maat eieren hebt gebruikt (grotere, maat L bijvoorbeeld) terwijl het recept uitgaat van maat M. Dan zit er dus te veel ei in je beslag en kloppen de verhoudingen niet meer...

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

18

yoompie schreef:

lol bel net met mn oma. k zeg me taarten mislukken. Zegt ze ben je aant menstrueren. Ik zeg ja. Zegt ze daardoor komt dat!

uhm even serieus als ik mokka maak moet ik dan ook goed opletten dat geloofde ik ook niet ma nu wel  :lol:
en dat is ook wel met eieren  :Y

Men heeft vaak genoeg oog om werk te kraken, maar zelden hand genoeg om beter werk te maken.

19 Laatst bewerkt door @ppeltje (02-09-2010 07:42)

dreeguiljam schreef:
yoompie schreef:

uhm even serieus als ik mokka maak moet ik dan ook goed opletten dat geloofde ik ook niet ma nu wel  :lol:
en dat is ook wel met eieren  :Y

Volgens mij gaat het vooral om de bereiding van voedsel waar je met je handen in moet, daar je via je handen een bepaalde stof afscheid... :/  (vandaar dat ik dus geen gehaktballen maak)

De maat van de eieren maakt inderdaad uit.

20

ja maat m. heb vanmorgen t nog extra gecheckt, ik denk maybe maat groter gepakt, maar nee toch maat m.
Ach ja vanavond ga ik t opnieuw proberen... met andere eieren weliswaar... want die van mij waren op na mn twee mislukte pogingen en wentelteefjes en spiegeleitje en blabla ow ja en na vanmorgen toen ik de eierdoos pakte om te checken of t de goede maat was en ik de twee overige eitjes die derin zaten liet vallen....  :|
5 min voordat ik de deur uit moest!

21

Misschien stom, maar bak je op de bakplaat of op een rooster? Dat is bij mij een wereld van verschil (lees: 15/20 minuten in garingstijd)

22

Ik doe het altijd 30 min. op 180 en klaar, nog nooit mislukt....
Misschien kun je dat eens proberen?

23

hee ja ik heb t gister weer geprobeerd, iets warmer de oven en ik zag dat ik t rooster verkeerd omhad dus met de bolle kant boven, heb m nu andersom in de oven gezet.
Had de oven afgelopen zondag schoongemaakt en dus verkeerd om erin gezet. Volgen jullie t nog?

Nu was ie een beetje gelukt, lol,
Ik had nog steeds een dun eilaagje op de bodem. Maar kon t nu gemakkelijk eraf halen. Dus heb toch een taartje voor vanavond te maken!