1

Onderwerp: Gluten vrij maar ook suikervrij??

Ik krijg waarschijnlijk een opdracht voor een verjaardag taart voor een klein meisje die 3 word, die de ziekte van chrone heeft maar ook diabetes. Dus, glutenvrij  :nooo en suikervrij :nooo

Ik kan natuurlijk de biscuit recept voor glutenvrij gebruiken maar hoe vervang ik de suikers? En, waarmee te vullen en bekleden?
Graag jullie hulp. Alvast bedankt. Gr
Jennifer

Als je elke dag doet wat je leuk vind....hoef je nooit meer te werken (Gandhi)

Re: Gluten vrij maar ook suikervrij??

Misschien heb je hier iets aan?
http://www.freewebs.com/receptenheaven/index.htm

Maar bekleden wordt erg lastig vrees ik....

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

Er bestaat suikervrije chocola , ik weet niet of die goed te smelten is, maar daar zou je de cake misschien mee kunnen bekleden :)

In mei leggen alle vogels een ei
En in Maart.... Bak ik daarvan een Taart !!!

hoi jennifer,
glutenvrij daar zou ik me zeker aan houden. :Y
maar suikervrij?
mijn zoon heeft ook diabetes (type 1) en maak voor hem nooit suikervrij. (wel uikervrije cola omdat teveel suiker voor niemand goed is :Y )
gezien haar leeftijd zal ze diabetes type 1 hebben en insuline spuiten/insulinepomp hebben.
dat betekend dat ze voor alles wat ze eet insuline moet toedienen; dus ook voor taart.
het gaat om de hoeveelheid koolhydraten die je taart bevat.
je kapsel bevat ook koolhydraten, ook je botercreme (ook al zou je 'm suikervrij maken) bevat koolhydraten.
ook slagroom (zonder suiker) bevat koolhydraten.
ik denk dat je het beste met d'r moeder in overleg kan gaan.
je zou b.v. wel de slagroom kunnen "zoeten" met kunstmatige zoetstof. (om het aantal koolhydraten zoveel mogelijk te beperken)
ga je je taart bekleden met fondant?
dan is het handig om te melden aan de moeder dat fondant zgn. snelle suikers bevatten.
mocht je nog vragen hebben of/tips adviezen van mijn kant kunnen gebruiken dan hoor ik het wel.
succes met je opdracht.
groetjes van hansje

Simotte schreef:

Er bestaat suikervrije chocola , ik weet niet of die goed te smelten is, maar daar zou je de cake misschien mee kunnen bekleden :)

lief bedoeld de tip van suikervrije chocolade!
maar deze is ronduit smerig en bevat erg veel verzadigd vet (slecht voor ons allemaal maar voor een diabeet extra slecht vanwege latere complicatie's aan hart en bloedvaten)
gr. hansje

6

hansje pansje kevertje schreef:

hoi jennifer,
glutenvrij daar zou ik me zeker aan houden. :Y
maar suikervrij?
mijn zoon heeft ook diabetes (type 1) en maak voor hem nooit suikervrij. (wel uikervrije cola omdat teveel suiker voor niemand goed is :Y )
gezien haar leeftijd zal ze diabetes type 1 hebben en insuline spuiten/insulinepomp hebben.
dat betekend dat ze voor alles wat ze eet insuline moet toedienen; dus ook voor taart.
het gaat om de hoeveelheid koolhydraten die je taart bevat.
je kapsel bevat ook koolhydraten, ook je botercreme (ook al zou je 'm suikervrij maken) bevat koolhydraten.
ook slagroom (zonder suiker) bevat koolhydraten.
ik denk dat je het beste met d'r moeder in overleg kan gaan.
je zou b.v. wel de slagroom kunnen "zoeten" met kunstmatige zoetstof. (om het aantal koolhydraten zoveel mogelijk te beperken)
ga je je taart bekleden met fondant?
dan is het handig om te melden aan de moeder dat fondant zgn. snelle suikers bevatten.
mocht je nog vragen hebben of/tips adviezen van mijn kant kunnen gebruiken dan hoor ik het wel.
succes met je opdracht.
groetjes van hansje

Hansje, heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ze heeft inderdaad type 1 (zegt mijn man althans:zijn collega's dochtertje).
Als de opdracht doorkomt zal ik zeker eea met haar moeder bespreken, en als ik nog twijfel aan dingen kom ik zeker bij je terug.
Nogmaals bedankt, wat is dit toch een fijne forum!!! :Y  :Y  :thumb:

Als je elke dag doet wat je leuk vind....hoef je nooit meer te werken (Gandhi)

graag gedaan en succes!

8

Je kan ook zoeten met fructose. Dat wordt niet zo snel opgenomen dus geeft minder problemen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

je kan ook proberen om van fructose en zoetsof, zelf fondant te maken. Alleen wel oppassen met kleurstoffen.
Die van de webshop zit overal suiker in.

Ik ben nog aan het proberen... Ik heb een dierbare vriendin waarvan de kinderen zware suikerallergie hebben...

Ik zou ze heel graag verrassen met een suikervrij gedecoreerd taartje, maar t valt niet mee. Tot nu toe is hij te droog en sscheurt te snel, maar geef nooit op zei mijn moeder altijd@!!!

Groetjes Jantien..
PS bij het reform hebben ze vaak goede tips!

een diabeet (type 1) mag  gewoon suiker.
die kan daarvoor de benodigde insuline toedienen.
voor iemand die diabetes type 2 heeft is dat lastiger.
die neemt een vaste dosis medicijnen en moet zich aan een (redelijk) beperkt dieet houden.
je kan wel een beetje zoetstoef gebruiken, maar beperk het zoveel mogelijk!
kunstmatige zoetstoffen zijn niet bepaald gezond! (veelvuldig gebruik van fructose kan zelfs diabetes in de hand werken)
gr. hansje